B Bjober skrev:
Min efarenhet från kallställd husvagn är att fukthalten blir lägst med ventilationen stängd till minimum. Det finns av säkerhetsskäl alltid viss ventilation så helt stängt blir det inte.
Inkommande solljus räcker då för att hålla torrt. De perioder då det är kallare inne än ute så ökar fuktigheten långsammare än med öppen ventilation. Materialet hinner absorbera fukten och hinner torka ut vid solsken.
Tidvis har jag kollat fukthalt väldigt ofta i vagnen och kört avfuktare nån enstaka gång.
Behovet av avfuktning har minskat med minskad ventilation helt klart.
Detta under förutsättning att tak mm är helt tätt så regn inte tränger in. Dvs i normalt fräscha hus.
Våra fritidshus har jag inte bevakat lika hårt med mätare men som det upplevs så funkar det med sparsam ventilation även där.
Se även till att hålla undan träd som hindrar solljuset att värma huset.
Jag har också erfarenhet av att mer ventilation gör så att mer fukt kommer in i ett kallt hus. På vår sommarfashastighet har vi flera hus där ett alltid står helt kallt. Vi provade att öppna ventilerna under vintern, men då blev fuktproblemen större, så nu kör vi hel stängt. Lite luft kommer ändå alltid in i gamla hus.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.