Efter så där 10 år gav kvarnen upp och börjar skjuta säkringen. Tips på bra återförsäljare önskas.
 
P
slaskman slaskman skrev:
Efter så där 10 år gav kvarnen upp och börjar skjuta säkringen. Tips på bra återförsäljare önskas.
Om du pratar om avfallskvarn i köksavloppet så finns det ju nån ny lag som gäller sen from1 januari 2024 om att man inte får installera avloppskvarnar längre då avfallet ska sorteras och inte ner i avloppet


I december 2022 fattade regeringen beslut om nya regler som börjar gälla första januari 2024. Från det datumet blir sortering av matavfall med avfallskvarn som går direkt till avloppet inte längre godkänt. Reglerna återfinns i den nationella avfallsförordningen.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Om du pratar om avfallskvarn i köksavloppet så finns det ju nån ny lag som gäller sen from1 januari 2024 om att man inte får installera avloppskvarnar längre då avfallet ska sorteras och inte ner i avloppet


I december 2022 fattade regeringen beslut om nya regler som börjar gälla första januari 2024. Från det datumet blir sortering av matavfall med avfallskvarn som går direkt till avloppet inte längre godkänt. Reglerna återfinns i den nationella avfallsförordningen.
Som jag förstår det innebär det att man inte får ha avfallskvarn istället för den bruna pappåsen. Man får dock ha båda om man vill.
 
P
P polaris78 skrev:
Om du pratar om avfallskvarn i köksavloppet så finns det ju nån ny lag som gäller sen from1 januari 2024 om att man inte får installera avloppskvarnar längre då avfallet ska sorteras och inte ner i avloppet


I december 2022 fattade regeringen beslut om nya regler som börjar gälla första januari 2024. Från det datumet blir sortering av matavfall med avfallskvarn som går direkt till avloppet inte längre godkänt. Reglerna återfinns i den nationella avfallsförordningen.
Varför försöker du inte besvara frågeställarens fråga ?
Du kommer i stället med en massa dynga om regler som våra lindrigt intelligenta politiker drivit igenom utan konsekvenstänk.
Avfallskvarn är jättebra; hygienisk, bra för arbetsmiljön och minskar transporter med dieseldrivna sopbilar, utnyttjar befintlig infrastruktur för att enkelt transportera avfall till anläggningar där det kan rötas till energigas.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
P
slaskman slaskman skrev:
Efter så där 10 år gav kvarnen upp och börjar skjuta säkringen. Tips på bra återförsäljare önskas.
Köp på nätet, t.ex. eBay, min kostade hälften där (ink. frakten) jämfört med Bauhaus.
Insinkerator är ett bra märke, jag har en som heter Evolution 200, det fina med den är att den är ganska tyst och byter rotationsriktning vid varje start.
 
Ni som har avfallskvarn, hur svårt är det att fastna i den? Jag tänker på barn med små nyfikna händer och dåligt omdöme mm.
 
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ni som har avfallskvarn, hur svårt är det att fastna i den? Jag tänker på barn med små nyfikna händer och dåligt omdöme mm.
Det vore väldigt olyckligt att någon stoppar ner handen i en körande kvarn 🫣.
Den roterande plattan sitter långt ner, men man vill inte chansa.
Jag har en halvfärdig dubbelkommando (en knapp som slår på en Shelly plug i 1 minut och sen den vanliga start/stopp knappen) redo för när vårt barnbarn kan nå så långt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klart det alltid finns en risk. Den säkraste modellen är den med ett speciellt utformat lock som är det ända sättet att få igång kvarnen. Satte faktiskt en sådan medvetet i lägenheten där mitt barn växte upp. Nu i villan har jag en preumatisk knapp på diskbänken som sätter på kvarnen och då är det såklart en risk. Men knivarna är långt ner. Säkert 20cm ner under själva hålet. Halva ungen måste alltså ner i diskhon för att komma åt det farliga så att säga.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Köp på nätet, t.ex. eBay, min kostade hälften där (ink. frakten) jämfört med Bauhaus.
Insinkerator är ett bra märke, jag har en som heter Evolution 200, det fina med den är att den är ganska tyst och byter rotationsriktning vid varje start.
Vilket land handlade du ifrån ?
 
P
slaskman slaskman skrev:
Vilket land handlade du ifrån ?
Tyskland.
Det var några år sedan...
 
P Peter787 skrev:
Du kommer i stället med en massa dynga om regler som våra lindrigt intelligenta politiker drivit igenom utan konsekvenstänk.
Lugnt i backarna. Det är inte bara i Sverige som avfallskvarnar är förbjudna att installeras. Och det finns bra skäl till det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det vore väldigt olyckligt att någon stoppar ner handen i en körande kvarn 🫣.
Den roterande plattan sitter långt ner, men man vill inte chansa.
Jag har en halvfärdig dubbelkommando (en knapp som slår på en Shelly plug i 1 minut och sen den vanliga start/stopp knappen) redo för när vårt barnbarn kan nå så långt.
Du är smart👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.