obba skrev:
dom firmorna är i princip alla blästerfirmor. vet inte vart du bor så de e svårt att ge nått namn på firmor..
Jo visst det är klart att det är blästerfirmor, och att ge reklam för en bra firma är det nog ingen som har något emot, så det är ju bara att namnge de man fått hjälp av, oavsett var de finns. Rätt som det är är det någon som söker på forumet, och då finns infon där...
 
Jag lämnade in mina gamla sektionsradiatorer hos en lackeringsfirma som blästrade och lackade dem. De blev som nya för ett par hundringar per st.
Ska man ändå plocka ner dem så är detta att rekommendera. Att hålla på med en massa läskig kaustiksoda och grejer för att spara några kronor är inte lönt.
Passade samtidigt på att byta till nya termostatventiler och luftnipplar.
 
lordi skrev:
Jag lämnade in mina gamla sektionsradiatorer hos en lackeringsfirma som blästrade och lackade dem. De blev som nya för ett par hundringar per st.
Ska man ändå plocka ner dem så är detta att rekommendera. Att hålla på med en massa läskig kaustiksoda och grejer för att spara några kronor är inte lönt.
Passade samtidigt på att byta till nya termostatventiler och luftnipplar.
Så du menar att för ca 200:- får jag mitt element blästrat och nylackat. Jag måste säga att det låter smått otroligt billigt, men är det sant så kör jag på det. Vilken firma anlitade du?
 
Prova INTE bromsolja, visserligen tar det bort färgen, men du kommer inte att få någon annan färg att fastna!
 
Vilken underbar tråd! Jag är nu oerhört sugen på att få något blästrat för en kopp kaffe och en lucky strike. Ska inventera blästringsbehovet på alla våra metallinventarier.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
med99map skrev:
Vilken underbar tråd! Jag är nu oerhört sugen på att få något blästrat för en kopp kaffe och en lucky strike. Ska inventera blästringsbehovet på alla våra metallinventarier.
Gör då två flugor på smällen, och ta nåt som ska målas också ;-) Men glöm inte att det är bara no-name firmor som tar betalt i kalorier :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi betalade 1000kr för blästring och målning av vårt element på dryga metern. Synd att jag inte visste att det fanns fikabrödsfirmor...
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Har du testat att tvätta med förtunning innan du tillreder kaustiksoda-bad och bjuder blästrare på cigg och kaffe?
 
Betalade 300 kr till en lackfirma men då tog de det när de ändå skulle lacka annat vitt så detta åkte med av bara farten, hade nog kostat mer om jag skulle ha det på stört. Bra blev det iaf.
 
Finns det någon som kan rekommendera att företag i Göteborg som kan ta bort färgen på våra gamla element? Kan man förresten sedan låta dem vara omålade eller bör man måla dem med någon slags klarlack?
 
Misse skrev:
Finns det någon som kan rekommendera att företag i Göteborg som kan ta bort färgen på våra gamla element? Kan man förresten sedan låta dem vara omålade eller bör man måla dem med någon slags klarlack?

kör lite "Ratrod" stuk på dom dvs Ytrostiga d^_^b:D
 
thomasx skrev:
Så du menar att för ca 200:- får jag mitt element blästrat och nylackat. Jag måste säga att det låter smått otroligt billigt, men är det sant så kör jag på det. Vilken firma anlitade du?
Ok, skulle sagt ett par-tre hundra. Betalade ca 300 kr st hos en firma utanför Halmstad. Tror de tog 500 kr st normalt, men jag hade ganska många så det blev ett paketpris.
Bor du i närheten så kan jag PM:a namn och adress till firman.
 
obba skrev:
kör lite "Ratrod" stuk på dom dvs Ytrostiga d^_^b:D
Njae, det känns inte särskilt aktuellt. Bodde på ett helt fantastiskt hotell i Reykjavik där elementen var gråsvarta (såg dock inte målade ut) och det var verkligen ursnyggt!
 
Jag målade precis om fyra sjuttiotalsradiatorer, dvs standardmodellen som är platt utan sektioner. Dessa var klantigt penselmålade med tjocka lager ...väggfärg?. Den allra mesta färgen lossnade bra med varmluftspistol och resten tog jag med Biltemas grovrengörare för vinkelslip. Fungerade bra! Radiatorerna var iofs tömda på vatten.
 
Det funderar alldeles utmärkt med att stryka på en lager med t.ex Nitors "Färgbort", täck över med plast så inte det dunstar, efter 15 minuter kan du lätt skrapa av färgen. Behandla med rostskyddsgrundfärg och två lager med radiatorfärg.

Lycka till!
 
  • Gilla
Karlback
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.