Det måste väl finnas något skäl att dom placerade golvbrunnen där den är nu. Be att få en förklaring.
Vet inte om jag förstått saken rätt men det är väl mindre bra att ha golvbrunnen i mitten. Då får du ju alltid stå på brunnen och det har jag iaf fått för mig bör undvikas. Placering 20 cm och 30 cm från väggarna förefaller för mig ett bättre val.
 
Jag antar att orsaken till att dom placerade den på ena sidan helt enkelt var att dom gjorde plattsättningen av golvet så fort som möjligt :(
 
Nu förstår jag inte kopplingen mellan plattsättarens arbete och golvbrunnens placering. Placering av golvbrunnen bestäms långt tidigare av snickare som ev. bygger upp golvbjälklag och rörmockare som drar avloppsrör. Sedan flytspacklas det och tätskiktas innan plattsättare börjar med att sätta klinker och kakel. Jag tror inte du ska skylla på plattsättaren utan på den som har ansvar för totalentreprenaden.

Jag skulle nog sjävt valt att sätta brunnen som den är nu, och inte mitt i. Men det är klart att det är du som bestämmer :).
 
Jag måste förtydliga lite här. Själva golvbrunnen är placerad i mitten av dusschhörnan, precis som den ska. Silen däremot är monterad på ena sidan av själva brunnen, så att dom inte behövt göra några skärningar i golvplattorna. Alltså, mot 70cm väggen är det från vänster sett 2st 10*10 plattor, därefter 20cm bred golvsil och sedan 3st 10*10 plattor.
 
Bra då vet jag.

Jag skulle tala om för dem att jag vill ha det åtgärdat. Går dem inte med på det hade jag tagit in en annan firma för att få en offert på att få det åtgärdat och sedan använda den summan jag får på offerten för avdrag på första fakturan.
 
Redigerat:
ByggareNick, nope jag har en 70x90 duschhörna och har aldrig skrivit någon tråd om detta förut.
 
joakimi skrev:
Jag måste förtydliga lite här. Själva golvbrunnen är placerad i mitten av dusschhörnan, precis som den ska. Silen däremot är monterad på ena sidan av själva brunnen, så att dom inte behövt göra några skärningar i golvplattorna. Alltså, mot 70cm väggen är det från vänster sett 2st 10*10 plattor, därefter 20cm bred golvsil och sedan 3st 10*10 plattor.
Du får ordna upp en bild. Spontant tycker jag det låter som att plattsättaren valt en vettig lösning för att slippa skurna plattor runt brunnen.
 
RobZombie skrev:
Du får ordna upp en bild. Spontant tycker jag det låter som att plattsättaren valt en vettig lösning för att slippa skurna plattor runt brunnen.
Fast problemet är inte om det är en vettig lösning utan att det inte är gjort så som TS beställt jobbet. Och det är ändrat utan att man har pratat med TS. Beställer jag ett jobb av dej som Du tar 100 000 pix för att göra så ska Du göra det jag beställt och inte hitta på egna lösningar utan att prata med mej.
 
Här kommer en bild på hur duschhörnan ser ut. Kolla på fogarna på väggplattorna också. Om plattsättaren skulle ha skurit de första golvplattorna enligt väggens fogar skulle dels fogarna gått ihop samt golvsilen skulle ha hamnat mitt i duschhörnan.

Mvh,
Joakim

Mvh,
Joakim

dsc_2176-1.jpg
 
Obs! Välj öppna bild så ser ni hela bilden, i alla fall i min webläsare ser jag endast en del av bilden.

Mvh,
Joakim
 
Kom igen nu, får du upp vattenlåset eller inte...?
 
Ursäkta om jag kidnappar tråden lite, men jag har ett liknande problem med att badrummet inte blev gjort som jag bett om, och som det var utritat på ritningen.

I mitt fall gäller det placering av en toalett. Den är vägghängd med vägg på ena sidan och tvättställ med kommod på andra sidan. Jag bad om att toaletten skulle sitta 15 cm från väggen samt även 15 cm från kommoden. När allt var färdigt sitter toaletten 18 cm från väggen och 8 cm från kommoden. Kan väl säga att det är ganska trångt, man kan väl göra det man ska på en toalett om man inte är allt för tjock. Men när det kommer till avslut(dvs. torka sig) så är det inte helt enkelt eller bekvämt.

Skulle det anses som ett fel som man kan be om avdrag på priset för?
 
Niclas Jonsson skrev:
Kom igen nu, får du upp vattenlåset eller inte...?
Yep, vattenlåset får man upp från brunnen!
 
Måste säga att det är skitjobbigt att ständigt läsa alla dessa trådar om hur det inte blivit som man beställt det, tycker synd om er som drabbas, samt känner frustation över att det inte är helt enkelt att i framtiden komma ifrån problematiken.

Kommunikation verkar vara en nyckel, samt att man jobbar med bra folk.

För egen del har jag löst det genom att jag gör allt själv. Blir ändå en del missar/lösningar som jag inte tänkt mig från början, men felen är åtminstone mina egna!

Sen vill jag hävda att alla beställningar/skisser och överenskommelser om en renovering är att betrakta som målsättningar. Hur nära målet man kommer beror dels på hur skickligt hantverket är, men också på hur mycket tid man lägger eller hur mycket pengar man vill betala.
 
Nu vet jag ju inte om hörnet i duschen är längst in i rummet från dörren sett eller var det är placerat, men normalt så vill man ju ha hela plattor i de hörn som syns mest och lägga kapningen i ett "dolt" hörn. Känns ju lite konstigt estetiskt att ha lagt kapningen av väggplattorna i det hörnet, speciellt när det inte stämmer med golvplattorna som verkar vara lagda efter brunnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.