Hej!

Vad anser ni kan vara ett skäligt avdrag för felplacering av golvbrunn i duschhörnan? Jag bad firman som utför renoveringen att lägga den i mitten av en 70cm duschvägg men den är placerad ca 20cm från ena sidan och 30cm från andra. Totalkostnaden för badrummet är långt över 100 000kr. Det firman erbjöd mig var som att ge mig en spark i baken, så litet var dom villiga att justera fakturan (speciellt eftersom det ska dras av ROT-avdrag från det också)


Mvh,
Joakimi
 
kanske skulle du få osnygga kakelskärningar för fall om golvbrunnen placerades på annat ställe och det skulle du kanske också bli missnöjd med?
gaia
 
Tyvärr är det inte så. Om han däremot skulle ha skurit den första raden klinkers skulle både golvbrunnen hamnat på rätt ställe och fogarna skulle ha hamnat i linje med väggens (samma storlek kakel/klinkers i duschhörnan). Nu är inga fogar i linje samt brunnen på ena sidan av duschhörnan.
 
kan vara en golvbjälke under som är i vägen. verkar som du varit otrevlig mot dem eftersom de inte vill diskutera det med dig :p
 
Förstår inte Er kritik av TS? Om firman gjort arbetet så som TS beställde hade ju allt varit frid och fröjd. Det är inte TS som varit otrevlig utan ytterligare ett par plattsättare som misslyckats på jobbet.
OM det är så att placeringen av golvbrunnen var omöjlig att göra så som TS beställde tar man kontakt med beställaren och kommer överens om en annan lösning, i alla fall om man har ett uns av servicekänsla.

Vad som är skäligt kan jag inte bedöma, men hade jag pröjsat 100000 för ett hantverkarjobb skulle jag f-n i mej ha rätt att vara nöjd när det var klart!
 
Jan-Å skrev:
OM det är så att placeringen av golvbrunnen var omöjlig att göra så som TS beställde tar man kontakt med beställaren och kommer överens om en annan lösning, i alla fall om man har ett uns av servicekänsla.
håller helt med dej. Tyvärr så är det kommunikation som brister först och sen rullar det på. Bästa sätt att få missnöjda kunder är att inte fråga hur dom vill ha problemet löst och hur mycket det kommer att kosta
gaia
 
Nu verkar det som visa har dragit slutsatser om att problemet med golvbrunn/klinkers inte har kunnat lösas på annat sätt samt att jag varit otrevlig mot firman jag beställt jobbet av. Så är det inte. Däremot hade jag redan diskussioner med dem angående detta problem under arbetets gång. Dom bad att få slutföra arbetet och därefter gå igenom felen. Det har inte heller varit några som helst problem med golvbjälkage. Golvbrunnen i sig är rätt placerad men golvsilen är monterad mer på ena sidan av duschhörnan eftersom plattsättaren (då enligt mig) har kommit så enkelt undan som möjligt (två stycken 10*10 plattor till vänster om brunnen och 3 st 10*10 plattor till höger om brunnen). Angående kommunikation har jag varit på plats nästan varje dag och talat om hur jag vill ha det.

Så åter till min fråga, vad kan tänkas vara ett skäligt avdrag för denna miss av plattsättaren?

Mvh,
Joakim
 
Jan-Å skrev:
Förstår inte Er kritik av TS? Om firman gjort arbetet så som TS beställde hade ju allt varit frid och fröjd. Det är inte TS som varit otrevlig utan ytterligare ett par plattsättare som misslyckats på jobbet.
OM det är så att placeringen av golvbrunnen var omöjlig att göra så som TS beställde tar man kontakt med beställaren och kommer överens om en annan lösning, i alla fall om man har ett uns av servicekänsla.

Vad som är skäligt kan jag inte bedöma, men hade jag pröjsat 100000 för ett hantverkarjobb skulle jag f-n i mej ha rätt att vara nöjd när det var klart!

WORD!!!

Så sant. Man måste tydligen påpeka allt 100 gånger för vissa och ändå blir det inte som man tänkt sig. Och sen är det för sent att ändra... Trött blir man. Förstår TS.
Ok om det inte går att ha som man vill (beställaren behöver ju inte vara byggingenjör, men då påpekar man väl det på ett proffsigt sätt och sen försöker hitta en lösning som beställaren accepterar. Nädå, kör på bara... Så här har vi alltid gjort....

Bitter ? Ja en aning :D
 
Kolla så du får ur vattenlåset ur brunnen!
 
Felet i sej är ju knappt värt nåt egentligen om funktionen är ok.

Jag skulle säga så här: -Jag har beställt ett jobb av Er som kostar 100000 men Ni har inte utfört det så att jag är nöjd. Utförandet är inte sånt att jag kan kräva att Ni gör om det förmodar jag men jag kommer så länge jag bor här och inte gör om badrummet att störa mej på Ert klantiga utförande. Pruta 5000 pix så ska jag inte bråka om det nåt mer men jag kommer självklart aldrig att leja in Er igen.

Säger dom nej till det så skulle jag börja bråka men alla till buds stående medel, hänga ut dom här, på andra forum/hemsidor, lokaltidningen, kompisar, alla som kan höra, vägra betala slutfakturan, anmäla dom till konsumentverket etc etc. Och kanske rent av nåt som man inte borde göra, man kan tex be sin datahacker-son att krascha deras hemsida kl 9 varje dag :D lr nåt.

Som jag skrev förut, tar man 100000 betalt så gör man ett bra jobb!
 
Tack för svaren. Jag håller med om att man måste få kräva ett bra jobb då man betalar långt över 100 000kr. Tyvärr är inte golvbrunnen/silen det enda felet dom gjort. Det har blivit lite väl många missar under renoveringens gång. Slutresultatet ser helt OK ut, men fortfarande tycker jag inte jag fått vad jag betalat för.

Mvh,
Joakim
 
bilder :) ?
 
nino skrev:
Kolla så du får ur vattenlåset ur brunnen!
mycket bra tips!
Har man inte centrerat klinkerram ovan brunn kan det bli problem som är mer en bara skönhetsfel! Är vattenlås blockerat så när det allvarlig fel
gaia
 
Vattenlåset ska man få ur brunnen, ja. Ska testa det ännu en gång men har för mig att det gick att få bort. Får återkomma med bilder senare, sitter på jobbet nu.

Mvh,
Joakim
 
joakimi skrev:
Slutresultatet ser helt OK ut, men fortfarande tycker jag inte jag fått vad jag betalat för.

Mvh,
Joakim
Med något undantag är det här precis min erfarenhet när jag lejt bort något jobb på huset, slutresultatet ser helt OK ut. MEN det gör det i stort sett varje gång jag gör jobbet själv också, så resultatnivån imponerar INTE. En genomsnittlig hantverkare klarar alltså av att göra sitt jobb lika bra som en "avdankad" sjuksköterska som numera sitter vid skrivbordet och är chef. Ja det är ju imponerande :rolleyes: och det ska jag betala 100 000 för? :(
Dom killar jag har kontakt med och som levererar arbeten som håller högre klass än mina egna och som kan sånt jag inte kan/hinner/ids lära mej själv är värda sina pengar och dom är jag löjligt rädd om :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.