Jag har ett helt nygjort badrum med bastu där de av någon anledning satt in en fläkt UTAN brytare. Den måste sättas på/av manuellt i elcentralen i rummet bredvid. Nej, den är inte heller fuktstyrd...

Helst vill jag ha den helautomatisk, dvs att den är fuktstyrd. Finns det någon "enkelt" sätt?? Jag tänker mig en fuktsensor i badrummet som trådlöst styr en brytare som monteras på ledaren som går till centralen?

ps, helst inga dyra "helautoamtiska smarta-hem"-lösningar. Vanliga billiga Kjell/Clas Ohlsson grejer duger fint. ds.
 
Vad är det för typ av fläkt? Pax? Intellivent?
 
Det vet jag faktiskt inte, men PAX är det inte.
 
Tack Larky!
...men jag förstår inte ritkigt vad den där mackapären gör för något, samt hur jag ska koppla den.:surprised:

Lite mer info hur det ser ut så kanske du kan utveckla lite?:)
Fläkten är i taket i badrummet och mynnar ut i en "skorsten" på utsidan av taket. El till fläkten är dragen i taket och går ut i rummet på andra sidan (här kommer jag åt sladden då det är nivåskillnader på dessa rum) och upp i innertaket för att sluta inne i elcentralen.

Jag har gjort en enkel skiss som visar hur det ser ut.

Lösningen jag tänkte på i tidigare inlägg är en fuktsensor som styr en brytare - se grönt i bilden.
flakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den fungerar som du önskar, med undantaget att den vill ha en trådad givare till fuktsensorn.
Ström in på plint 3+4, fläkten på 1+2, givare på 5+6+7 och termometer (NTC) 8+9
 
Larkys sista länk http://www.aliexpress.com/item/Free...ity-controlling-range-1-99-RH/1249354014.html löser ditt problem, men den är tyvärr inte trådlös. Just det trådlösa tror jag komplicerar ditt projekt onödigt.

Länken är till fuktsensor med inbyggt relä, Dra en kabel för sensorn till duschen och montera "kontrollenheten" vid elcentralen som då kommer slå på och av fläkten.

Om du vill utöka lösningen kan du parallellt montera en varvtalsregulator (http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/Pr361664000) så du får viss grundventilation och forcerad när viss luftfuktighet uppnås.


Edit: 2:a på den bollen :)
 
Tråd till sensorn blir svårt... Taket med tätskikt etc är redan klart och att dra en synlig kabel är uteslutet.
Dessutom hur kommer jag till elcentralen som ligger ca 10m bort i ett annat rum med "kontrollenheten"?
 
Om kabeln inte kan komma till sensorn, får styrboxen komma till fläkten...
Då återstår alternativet med en lös utanpåliggande apparatdosa monterad i eller i direkt anslutning till fläkten innehållande en ovan länkad styrbox, med en kabelstump ut till sensorn.

Om du inte vill andra RH via displayen behöver styrboxen inte vara åtkomlig förutsatt att den kommer ihåg inställningarna efter strömavbrott, så då kanske den går att gömma inne i fläktkåpan.
 
Nu finns det ju i och för sig inget krav på tätskikt i taket i våt utrymmen. Det närmaste jag kan komma att tänka på är eltakos solcellsdrivna trådlösa fuktmätare, men den är en del av ett hemautomationssystem. Men du kanske inte behöver så många delar för att bara få till den funktion du önskar?
 
Knepigt det här...
Jag MÅSTE få till någon slags automatik i denna fläkt för min kära familj kommer inte komma ihåg att knäppa på den inne i elcentralen varje gång. Dessutom en bastu som används ofta som avger mycket fukt vid badande.

Finns ingen "enkel" fuktsensor som sedan styr en brytare som kopplas in? trådlöst oxå var det :)
 
Det avgjort enklaste och billigaste är att du köper en ny fläkt. En pax passad 31 eller en intellivent som verkar vara mest hype just nu. 1500 spänn så är ditt bekymmer löst.
 
Jag hade aldrig köpt något från aliexpress för starkström. Någonsin.
 
ullberg
Och är säker på att det inte är något felkopplat i din befintliga fläkt? (de flesta går att ställa på konstant drift om man vill...) kanske ett foto eller en modellbeteckning?

/U

EDIT: man kan ju notera att man ska ha mycket tur för att så är fallet, men det är dumt att åtminstone inte kolla, trist om du slänger ut den du har, köper en intellivent (ett exempel, jag har själv en sån och är nöjd) bara för att upptäcka att det var en sån du just skruvat bort ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.