Hejsan...

Vi har för tillfället en kanalfläkt som sitter från vårt badrum och ut... Själva fläkten sitter ca 2m ifrån badrummet med en brytare placerad ganska nära fläkten...

Och eftersom min flickvän är lika glömsk som hon är vacker så är den sällan igång ;)

Nu till frågan... Finns det nå form av "fuktkännare" som man kan styra en sådan fläkt med ? Alltså man placerar en apparat i badrummet som känner av fukten som i sin tur startar fläkten... I så fall skulle behöver man inte tänka på att starta den manuellt varje gång...

Vore mycket enklare att göra nåt sånt eftersom att byta fläkt är ganska krångligt eftersom den är inbyggd i nån gipshistoria...

mvh
 
Jag har en sån hygrostat inkopplad till min kyla/avfuktare som är kopplad till bergvärmen.

Den fungerar utmärkt. Den har dessutom timer som går att ställa in så att fläkten går t.ex. en halvtimme efter det att önskad fuktighet har nåtts.
 
ok fina fisken...

då ska jag inhandla en sådan och koppla till fläkten... antar att den kopplas som en sladdströmbrytare ?? eller är det nån annan historia ??

mvh
 
tydligen kopplades den "som vanligt".... ett relä som bryter fasen till fläkten bara...

bara till att koppla ihop då ;)

mvh
 
  • Gilla
Magnus Enström
  • Laddar…
Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite.
Den där verkar ju klockren, men om man nu skulle vilja ha något mer diskret, finns det då inte bara en fuktgivare som man i sin tur kopplar till en styranordning?
 
Hur många % brukar man ställa in en hygrostat på i ett badrum?
 
Gadu. Starta på 60%. Testa sen att gå ner till 50%. Om fläkten går mycket länge kanske den har svårt att komma ner i 50%. Speciellt på sommar/sensommar är det svårt, eftersom luftfuktigheten är hög ändå.
På vintern kan du dra ner mer eftersom det är torrare inne.
 
Hjerpe. Kolla på www.regin.se under produkter / fukt hittar du rumshygrostater. Regin brukar dessutom ha anständiga priser.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.