Man får väl se om det blir några flygbilar. Drone som Drone. Autonoma bilar räcker ju inte för att lösa trängseln i storstäderna. Men kan man börja tänka i 3D när det gäller transporterna så finns det plats.

Här är iallafall autonoma bilar på grusväg. Från ny teknik.


image.jpg
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på arbetslösheten bland lågutbildade så borde tjänster som UBER och liknande vara en självklar del av lösningen. Dessutom spårvagn eller tunnelbana i de mest tätbebyggda delarna av städerna.

Sedan kommer jag med en tråkig nyhet - MINDRE! Detta magiskt fula ord har stött bort alla inkl vänstern. Det börjar idag komma elbilar som t ex den Svenska ZBee som borde kunna massproduceras billigt. Bygger man dom i t ex komposit och tillverkar i låglöneländer borde det bli en hit. Kompositer har en potential att klara krockkraven även i små fordon.

Sedan kommer det nya batteritekniker som t ex LiFeP som inte kräver kobolt vilket minskar beroendet av ett fåtal gruvor.

Jag tror att självkörande bilar är nys och kräver 10-20 år för att bli något. Under tiden får vi satsa på befintlig teknik men tänka över hur vi använder den. En del av detta blir att dela på bilarna och att köpa mindre bilar i städerna. Jag kan även tänka mig differentierade biltullar för att nå detta. Tråkigt kanske men vi får inse att vi inte kan ta vår Cheva Suburban i innerstaden för att handla mjölk.
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Med tanke på arbetslösheten bland lågutbildade så borde tjänster som UBER och liknande vara en självklar del av lösningen. Dessutom spårvagn eller tunnelbana i de mest tätbebyggda delarna av städerna.

Sedan kommer jag med en tråkig nyhet - MINDRE! Detta magiskt fula ord har stött bort alla inkl vänstern. Det börjar idag komma elbilar som t ex den Svenska ZBee som borde kunna massproduceras billigt. Bygger man dom i t ex komposit och tillverkar i låglöneländer borde det bli en hit. Kompositer har en potential att klara krockkraven även i små fordon.

Sedan kommer det nya batteritekniker som t ex LiFeP som inte kräver kobolt vilket minskar beroendet av ett fåtal gruvor.

Jag tror att självkörande bilar är nys och kräver 10-20 år för att bli något. Under tiden får vi satsa på befintlig teknik men tänka över hur vi använder den. En del av detta blir att dela på bilarna och att köpa mindre bilar i städerna. Jag kan även tänka mig differentierade biltullar för att nå detta. Tråkigt kanske men vi får inse att vi inte kan ta vår Cheva Suburban i innerstaden för att handla mjölk.
internet började man nosa på på 80-talet (nåja fanns lite expriment tidigare också) - det slog på 90 talet - 10 år senare används det till allt i princip (handla, bankärenden, ekonomi, i princip all företagskommunikation mm mm).
Mobiler: Samma här: Nosades på på 80 talet - 20 år senare finns de överallt, man kan ringa vem som helst i hela världen i princip) för ett par kr i minuten. Information finns tillgänglig där du är på stubben osv

så 10-20 år är en väldigt lång tid - såklart politik och juridik kommer sätta käppar i hjulet, särskilt på vissa ställen, men man ska nog inte underskatta hur snabbt det kan gå. Och särkilt om man driver företag skall man nog vara beredd att anpassa sin affärsmodell snabbt, mkt snabbare än för ett par decennier sen...5 års planer är aldeles för långsamma...1 års budgetar håller på att tas bort i många fall, man kör rullande budget (iofs på 1 år) med uppdateringar varje kvartal för att hinna anpassa den

/K
 
Anders_Nilsson skrev:
Med tanke på arbetslösheten bland lågutbildade så borde tjänster som UBER och liknande vara en självklar del av lösningen. Dessutom spårvagn eller tunnelbana i de mest tätbebyggda delarna av städerna.

Sedan kommer jag med en tråkig nyhet - MINDRE! Detta magiskt fula ord har stött bort alla inkl vänstern. Det börjar idag komma elbilar som t ex den Svenska ZBee som borde kunna massproduceras billigt. Bygger man dom i t ex komposit och tillverkar i låglöneländer borde det bli en hit. Kompositer har en potential att klara krockkraven även i små fordon.

Sedan kommer det nya batteritekniker som t ex LiFeP som inte kräver kobolt vilket minskar beroendet av ett fåtal gruvor.

Jag tror att självkörande bilar är nys och kräver 10-20 år för att bli något. Under tiden får vi satsa på befintlig teknik men tänka över hur vi använder den. En del av detta blir att dela på bilarna och att köpa mindre bilar i städerna. Jag kan även tänka mig differentierade biltullar för att nå detta. Tråkigt kanske men vi får inse att vi inte kan ta vår Cheva Suburban i innerstaden för att handla mjölk.
internet började man nosa på på 80-talet (nåja fanns lite expriment tidigare också) - det slog på 90 talet - 10 år senare används det till allt i princip (handla, bankärenden, ekonomi, i princip all företagskommunikation mm mm).
Mobiler: Samma här: Nosades på på 80 talet - 20 år senare finns de överallt, man kan ringa vem som helst i hela världen i princip) för ett par kr i minuten. Information finns tillgänglig där du är på stubben osv

så 10-20 år är en väldigt lång tid - såklart politik och juridik kommer sätta käppar i hjulet, särskilt på vissa ställen, men man ska nog inte underskatta hur snabbt det kan gå. Och särkilt om man driver företag skall man nog vara beredd att anpassa sin affärsmodell snabbt, mkt snabbare än för ett par decennier sen...5 års planer är aldeles för långsamma...1 års budgetar håller på att tas bort i många fall, man kör rullande budget (iofs på 1 år) med uppdateringar varje kvartal för att hinna anpassa den

Och yrkesmässigt: Visssa yrken blir kvar, men många försvinner och en massa nya tillkommer. Syokonsulenterna när man gick i grundskolan rekommenderade inte många att bli tex Scrum masters, Produktägare eller Apputvecklare (knappt ens programmerare)...att bli tex Växeltelefonist,Elmätaravläsare eller Maskinskrivare (om ngn nu rekommenderade det till barnen) hade ju varit en flopp


http://stratresearch.se/wp-content/uploads/varannat-jobb-automatiseras.pdf


/Ke
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vanliga konsumenter får inte "finesser" med topp kvalitet. De har heller inte kunskaperna för att finjustera och gulla med grejerna så att de fungerar. Forskare och utvecklare har ett perspektiv. Vi som i slutändan får betala ett annat.

När de kan bygga en självstyrande failsafe bil som håller över andra besiktningen för mindre än 150 000 då kanske det kan fungera.

mvh Findus
 
En självkörande bil behöver inte vara helt felfri. Det räcker egentligen med att den är bättre än en mänsklig förare i genomsnitt. Och där är googles bilar redan. Den kan också vara betydligt dyrare än en vanlig bil i början, det fungerar utmärkt som taxibilar. En självkörande Uber-bil som kostar 1 miljon i inköp är betydligt billigare att åka med än en Dacia med avlönad chaufför. Det kanske handlar om en milkostnad på 60-70 kr. Det är en fjärdedel av vanlig taxi.

Givetvis är många skeptiska. Så är det väl alltid med ny teknik? Hur många skulle kunna tänka sig att åka flygplan några år efter att bröderna Wright lyfte för första gången? Nu för tiden är det väldigt få som har någonting emot att sätta sig i en tunn aluminiumtub en mil ovanför marken och hoppas på att piloterna inte klantar till landningen, eller att man inte flyger in i en flock svanar.

Här kommer lite självkörande-länkar:

Test med förarlösa bussar i Kista i april 2016
Video
Artikel

Otto bygger om vanliga lastbilar till autonoma för 300000 kr.

Platooning med lastbilar genom europa (i år)

Daimler för självkörande lastbilar i Nevada
[video=youtube;HdSRUG4KTPA]https://www.youtube.com/watch?v=HdSRUG4KTPA[/video]

802.11p - fordons-wifi

Autolivs vakuumbroms. Reducerar stoppsträcka med 40%.

Torricellibromsar på volvofordon:
[video=youtube;XzwOu1aoXV0]https://www.youtube.com/watch?v=XzwOu1aoXV0[/video]

Dessa bromsar är väldigt intressant. Om man lägger på lite fler torricellibromsar (som också fungerar på is) borde man kunna bromsa en bil så hårt att man måste utlösa krockkuddarna.

Man kan också jämföra bromssträckor. En vanlig förare som bromsar i 90 km/h på torr asfalt med bra däck har ca 50 meters bromssträcka med 1s reaktionstid. En autonom bil med en torracellibroms och 0s reaktionstid har 15m bromssträcka.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jag är övertygad om att tekniken i sig när det gäller självkörande bilar i sig inte är en begränsning idag vilket har visats med många exempel i tråden utan det som är utmaningen är anpassning till gällande lagar och allmänhetens uppfattning kring konceptet med autonoma fordon.

Precis som Pelpet påpekar så är det varken rimligt eller nödvändigt att ett självkörande fordon ska vara helt felfria i alla situationer så länge de är betydligt bättre än genomsnittsföraren. Men det jag tror kommer vara en utmaning hos många är att acceptera att i exempelvis ett fall av tio så tar bilen ett felaktigt beslut men i jämförelse med en mänsklig förare så är det ändå ett långt mycket bättre utfall. Bara exemplet ovan med bromssträckan är ett bra exempel där en autonom bil skulle undvika väldigt många olyckor och tekniken finns ju redan med bilar som bromsar själva.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.