Jag har inte orkat med någon mera felsökning eller liknande! Får bli lite längre fram i sommar. Har precis som du nu bara låtit den klippa.

Jag fick justera ganska många gånger för att få den att följa begränsningen in. Precis som protte så hittar den ibland andra sidan i smala passager och får för sig att gå ett hel varv. Hur fan kan den inte känna av att det är andra sidan? Känns inte speciellt "smart"...
 
Jag har nu blivit ägare till en 310:a. Kan konstatera att jag inte heller får den att följa begränsningskabeln ut, utan den beter sig som i det inledande inlägget. Däremot följer den snällt kabeln in vid laddning.
 
MartinP666 skrev:
Jag har köpt en Automower 310, men det här borde rimligtvis vara likadant för de flesta varianter av Automower. Jag har programmerat tre olika områden som maskinen ska hitta: ett där den ska följa guidekabeln 50 meter, ett där den ska följa begränsningskabeln 50 meter åt höger och ett där den ska följa begränsningskabeln 110 meter åt vänster.

När den ska följa guidekabeln fungerar det utan problem. Den hittar området som det är tänkt. Men när den ska följa begränsningskabeln gör den i stället så att den backar ca 4 meter rakt bakåt, sedan irrar den runt och verkar leta efter kabeln, men när den kommer fram till kabeln så vänder den och letar i en annan riktning i stället. Så håller den på i några minuter, och till sist slutar den leta och börjar klippa där den befinner sig, vanligtvis inom ett par meter från laddstationen.

Min begränsningskabel är dragen rakt ut från kopplingsplinten på vänster sida, och snett bakåt på höger sida. Båda ger samma resultat. Det framgår inte i manualen om man ska dra kabeln på något speciellt sätt för att maskinen ska kunna hitta den när den ska ge sig ut.

Är det någon som fått det att fungera, och hur har ni då gjort? Eller är det fler som har liknande problem? Jag har ringt ÅF som skulle återkomma. Har även ringt Husqvarna som inte alls var intresserade av att svara på frågor utan hänvisade till ÅF.
Hade samma problem.
Ändrade korridorbredd på begränsningsslinga.
Tror jag satte 2-4 men prova dig fram!
 
När jag testade lite olika korridorbredder kom jag fram till att jag inte kunde gå under 3. För då hittade den inte begränsningen när den skulle följa ut. Det varierar säkert mellan olika installationer men det finns inga garantier för att alla korridor bredder funkar runt om hela slingan och mellan olika installationer. Där går det bara att pröva sig fram. I MartinP666 fall så behövdes det även en uppdatering av programvaran för att det skulle funka.
 
Trådlyft....
Har samma problem på min 1år gamla 315.
Har aldrig fått det att fungera att följa begränsningskabeln ut?
Har tröttnat nu och vill ha ordning på de, man valde ju Husqvarna för att det är bra grejer.
 
Förmodar att du inte fått mjukvaran uppgraderad sedan du köpte den? Det var någon mjukvara förra året där det funkade väldigt dåligt, men en uppgradering gjorde susen.
 
Den uppdaterades förra hösten, då jag påpekade felet. Vad heter senaste progvaran?
 
Excel
Jag har samma problem på min nyinköpta Automower 420 köpt våren 2017. Den klarar inte att följa begränsningskabeln utan irrar runt stationen och kör i igen.
 
Excel
Jag har löst problemet genom att justera laddstationen och ändrat korridorsbredd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.