Jag och min sambo har en tomt som vi är oerhört trötta på att klippa - så jag slog till verket och köpte mig en Husqvarna 430X i vintras. Notera "köpte" - så kommentarer om att vår tomt är omöjlig tjänar inget till vid det här laget då roboten redan står i garaget :)

Jag har skissat ett förslag på kabelslinga som jag nästan tror är lite väl mycket att hoppas på, men innan jag ger upp detta förslag vill jag bolla det med er som har erfarenhet av både planering och utförande. Jag har gjort en skiss där röd linje är begränsningskabel och blå linje är guidekabel, så kom gärna med era tankar kring mitt förslag.

Lite siffror som stöd för diskussionen:
Totalt längd begränsningskabel: 725m - men det blir nog lite kortare i verkligheten då jag mätte högt.
Längd guidekabel: Den långa ca 130m, den korta ca 60m.
Smalaste passagen (höger sida på bild) är ca 1,5m

Jag vet att det är några små smala ytor som kanske inte funkar utan guidekabel, men i så fall får vi ta fram den manuella klipparen för dessa, alternativt stensätta. Kan vi bara minska gräsklippningen med 75% så skulle vi vara oerhört nöjda. Tacksam för alla synpunkter så att resultatet kan bli bra :)
 
  • Flygbild av tomt med överlagda röda och blåa linjer som representerar planerad begränsnings- och guidekabel för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dedär kommer nog funka. Kanske smala passagen runt huset kan bli bökig.
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
Jag håller med om att det är en besvärlig tomt men det kommer fungera med ett undantag, den långa smala passage till höger bör nog bara nyttjas som transportsträcka när klipparen ska följa guiden till området framför huset. För att klipparen inte ska hitta in av en slump smalar man åt in och utgången till ett minimum med hjälp av begränsningslingan.
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
Det där kommer funka utan problem. Jag har en 60 cm bred passage som är 14 meter lång. Det går som en dans.
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
legion legion skrev:
Jag håller med om att det är en besvärlig tomt men det kommer fungera med ett undantag, den långa smala passage till höger bör nog bara nyttjas som transportsträcka när klipparen ska följa guiden till området framför huset. För att klipparen inte ska hitta in av en slump smalar man åt in och utgången till ett minimum med hjälp av begränsningslingan.
Tack för tipset, det låter väldigt klokt! Så klipparen kan korsa begränsningskabel när den följer guidekabeln?

Hur är det med de platser där man skapar öar och begränsningsslingan ligger invid varandra? Kan man lägga dem i princip på varandra med samma märla eller ska det vara avstånd dem emellan. Vill inte ha en liten tofs med gräs i mellanrummet.

Vidare vet jag att begränsningsslingan max ska vara 800m lång. Innefattar detta även guidekabeln? Eftersom jag har drygt 700m begränsningskabel + ca 200m guide.
 
Z Zachtionman skrev:
Tack för tipset, det låter väldigt klokt! Så klipparen kan korsa begränsningskabel när den följer guidekabeln?
Nej du ska inte stänga öppningen, bara göra den smalare. Själv tycker jag det inte är en jättebra idé, för den gången som klipparen kör in där på eget bevåg så kommer den aldrig ut igen.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej du ska inte stänga öppningen, bara göra den smalare. Själv tycker jag det inte är en jättebra idé, för den gången som klipparen kör in där på eget bevåg så kommer den aldrig ut igen.
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Du skriver att det inte är en bra idé, eller kom det in ett "inte" av misstag?
Sen skriver du att klipparen aldrig lär komma ut om den kör in av slump någon gång, vilket talar för att smalna av ingången.
 
Nej. Mitt "inte" ska stå där.

Det kvittar nog egentligen hur du gör. Om du gör ingången till passagen riktigt smal så kommer klipparen sällan hitta in där vid vanlig klippning. Men när den gör det så kommer den stanna där inne tills den klippt färdigt.

Gör du öppningen bredare så kommer klippare köra in där oftare men den kommer också hitta ut lättare.

I slutänden kommer den förmodligen spendera lika mycket tid där inne.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej. Mitt "inte" ska stå där.

Det kvittar nog egentligen hur du gör. Om du gör ingången till passagen riktigt smal så kommer klipparen sällan hitta in där vid vanlig klippning. Men när den gör det så kommer den stanna där inne tills den klippt färdigt.

Gör du öppningen bredare så kommer klippare köra in där oftare men den kommer också hitta ut lättare.

I slutänden kommer den förmodligen spendera lika mycket tid där inne.
Ja det kan ju vara värt att testa båda. Jag lägger en avsmalning först, så har jag lite slack till godo snarare än tvärt om.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Dubbeltrådar ut till öar läggs i samma märla, det behöver inte vara nåt mellanrum. Signalen i trådarna tar ut varandra och klipparen kör rakt över.

Ja det finns en liten risk att klipparen kan smita in och få svårt att komma ut igen, som du säger testa bägge delar.
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
https://www.byggahus.se/forum/threads/smal-passage-oever-asfaltvaeg-automower-315.280655/page-2
Läs från inlägg 17 i ovanstående tråd.
Jag har också en 430X som går genom en smal passage på 6 m men det har inte fungerat så bra under dom 2 säsonger som jag haft den. Därför tänkte jag göra något likande som i ovanstående tråd till den här säsongen, dock lite mer manuellt styrd. Tänk på att när folk diskuterar hur smala passager deras klippare klara att det är skillnad i fysisk storlek på t ex 430X och 315, därför lär det vara skillnad på hur smala passager dom klarar också.
 
G Gustav E skrev:
Tänk på att när folk diskuterar hur smala passager deras klippare klara att det är skillnad i fysisk storlek på t ex 430X och 315
Sant. Jag har en Gardena Sileno 1000. Min passage är 1.2 meter bred. Begränsningsslingan ligger 30 cm in och guideslingan i mitten (dvs 30/30/30/30). Det spelar nog in att passagen är spikrak också.
 
Nu har jag installerat klipparen och begränsningsslingan och den går mycket fint - och tyst! :)

Den hittade in genom korridoren i väst men har ännu inte hittat tillbaka efter ca en kvart, så imorgon läggs guideslingan också. Nere vid stranden har jag lagt kanoten som backup då jag inte helt och hållet vågar lita på begränsningskabeln ännu för en så dyr pryl :D

Tack för hjälpen, jag återkommer med utvärdering efter några veckor för framtida kunskapsdelning.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Kul att det går bra. Såg onekligen ut som en spännande och utmanande tomt med mycket höjdskillnader.

Om den långa gången bakom huset faktiskt ska klippas ibland den med är det nog bra att utöver en startpunkt på den bakre ytan även ha en i korridoren, kanske där den buktar ut lite. Om det nu är något gräs där.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul att det går bra. Såg onekligen ut som en spännande och utmanande tomt med mycket höjdskillnader.

Om den långa gången bakom huset faktiskt ska klippas ibland den med är det nog bra att utöver en startpunkt på den bakre ytan även ha en i korridoren, kanske där den buktar ut lite. Om det nu är något gräs där.
Vad innebär en "startpunkt"? Ytan som är "bortanför" den längsta korridoren har jag faktiskt lyft klipparen till nu då jag inte orkat lägga den långa guiden ännu.

Ja mycket höjdskillnader är det! Både avsatser och sluttningar. Sluttningarna klarar den faktiskt galant, även om det är ca 35° lutning på de allra värsta platserna, dock bara enstaka meter. Gräsmattan blir oerhört fin och vi kunde inte vara nöjdare :) Det enda jag stör mig på är att den dragit av begränsningskabeln många gånger... Tror jag är uppe i 7-8 avkörningar nu. Har gått med morakniven och grävt ner slingan i efterhand på säkert halva sträckan nu, men nu börjar den mer eller mindre gå problemfritt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.