T Ejmelie skrev:
Eftersom kabelvisaren inte visar att den är av så blir jag väl tvungen att köpa en Ohm mätare också.
Hur använder jag den rent praktiskt för att ta reda på om det är fel och vart felet i sånt fall kan tänkas vara?
Av din bild att döma så mäter du inte genom anslutningsklämmorna, det finns alltså en möjlighet att det är glappkontakt i någon av dessa utan att signalmätaren kan upptäcka det. Mät i stället så här :
Multimeterprober anslutna till en avskalad grön kabel med blåa skarvklämmor på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller klipp av kablarna lite och sätt dit nya klämmor för säkerhets skull.

Ifall detta inte ger någon skillnad skulle jag rekommendera att demontera de nya skarvdonen som du satte dit när du byggde om slingan. Sedan kan du bara tvinna ihop kablarna med fingrarna i stället under fortsatt felsökning.
Kolla då att mätaren visar avbrott när du bryter slingan någonstans och att den visar OK ("cont") när du åter sätter ihop kablarna.
Du kan även provköra klipparen med sådana provisoriska skarvar.
Om du har en lös lång kabel så kan du tillfälligt koppla in den som ersättning för en misstänkt del av den ordinarie slingan.

Först när du fått allt att fungera är det dags att trycka fast nya skarvdon och sedan testa igen.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det du mäter med en ohmmätning är motståndet i kabeln. Det kan väl egentligen ge tre svar: att motsåndet är helt normalt och alltså något annat är fel; att motståndet är väldigt högt och du nog har ett kabelbrott även om någon slags signal gått fram eller att motståndet är lite för högt, vilket indikerar att du har en för lång slinga.

Vilka värden det är som indikerar vad får någon som kan det i huvudet gärna fylla på med.

Vad du kan testa så länge är om de två halvorna sv slingan båda ger grön signal. Då kopplar du guidekabeln till ena stiftet för begränsningskabeln och ena begränsningskabeln på den andra. Och sen gör du samma sak med andra halvan.

Lyser ena grön men inte den andra har du dellokaliserat ett eventuellt problem. Lyser båda gröna vet du att det inte är något fel på kabeln i sig, men sannolikt är den för lång då.
Lät som ett bra förslag. Men tyvärr har jag ingen guidekabel :(
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
X xcover5 skrev:
Av din bild att döma så mäter du inte genom anslutningsklämmorna, det finns alltså en möjlighet att det är glappkontakt i någon av dessa utan att signalmätaren kan upptäcka det. Mät i stället så här :
[bild]
Eller klipp av kablarna lite och sätt dit nya klämmor för säkerhets skull.

Ifall detta inte ger någon skillnad skulle jag rekommendera att demontera de nya skarvdonen som du satte dit när du byggde om slingan. Sedan kan du bara tvinna ihop kablarna med fingrarna i stället under fortsatt felsökning.
Kolla då att mätaren visar avbrott när du bryter slingan någonstans och att den visar OK ("cont") när du åter sätter ihop kablarna.
Du kan även provköra klipparen med sådana provisoriska skarvar.
Om du har en lös lång kabel så kan du tillfälligt koppla in den som ersättning för en misstänkt del av den ordinarie slingan.

Först när du fått allt att fungera är det dags att trycka fast nya skarvdon och sedan testa igen.
Jag kollade upp felsignalen blått blinkande sken. Då skulle det antingen bero på kabelbrott eller att kabeln inte hade kontakt med laddstationen. För svag signal skulle ge ett fast blått sken. Så det borde vara något av de första två.

Eftersom det inte visade kabelbrott tänkte jag att det var något fel på kopplingarna vid laddstationen. Så jag klippte av dem och fäste den skalade kabeln direkt på laddaren. Tyvärr samma blinkade blå lampa.

Ska testa ditt förslag med att demontera kopplingarna och tvinna ihop dem istället. Få se vad utslaget blir då.

Jag har överbliven kabel. Men förstod inte hur jag skulle använda den? Vill inte klippa sönder kabeln som ligger i marken mer och addera nya kopplingar.

Antar att det blir att köpa en Ohm mätare.
 
T
T Ejmelie skrev:
Lät som ett bra förslag. Men tyvärr har jag ingen guidekabel :(
Jag har en Automower 415X. Den navigerar delvis med GPS så har aldrig haft problem med att den inte hittar tillbaka till laddstationen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Testa att sätt en bit kabel mellan de båda kontakterna för begränsningskabel och kolla så det blir grönt ljus, då vet att laddstationen är ok.

Funkade allt som det skulle tills du börja "tuckla" med det och drog om? Isåfall känns det väl som något där har blivit mindre rätt.
 
  • Gilla
Tovin och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag har överbliven kabel. Men förstod inte hur jag skulle använda den? Vill inte klippa sönder kabeln som ligger i marken mer och addera nya kopplingar.
Även jag misstänker att det blivit något fel när du "tucklade" med att dra om den befintliga (fungerande) gränskabeln. Så min tanke med att ha en lös lång kabel är att tillfälligt ersätta någon av de delar som du byggde om med den lösa kabeln, för att se om det blir någon skillnad. För om det blir skillnad så har du ringat in felet till ett litet område. (Du behöver inte klippa kabeln, överskottet kan ligga kvar på rullen).

Men testa först som @FredrikR föreslog med en kort kabel och se att laddstationen är OK.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T
FredrikR FredrikR skrev:
Testa att sätt en bit kabel mellan de båda kontakterna för begränsningskabel och kolla så det blir grönt ljus, då vet att laddstationen är ok.

Funkade allt som det skulle tills du börja "tuckla" med det och drog om? Isåfall känns det väl som något där har blivit mindre rätt.
Japp, allt fungerade till jag förlängde slingan och drog mer kabel. Ska testa det där med kabel mellan tåtarna på laddstationen (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Japp, allt fungerade till jag förlängde slingan och drog mer kabel. Ska testa det där med kabel mellan tåtarna på laddstationen (y)
Du behöver ingen lång bit du kan ta en bit som räcker mellan kontakterna bara.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Nu har jag kollat flera saker och kommit fram till att det är den gamla kabeln som hänt något med.

Tog en kort kabel och testade mellan bägge polerna på laddaren. Den blev grön. Så laddaren fungerade som den skulle.

Klippte bort de två kopplingarna jag hade och tvinnande ihop kablarna. Fortfarande blå blinkande lampa.

Testade med en ny kabel från laddaren till den nya slingan. Då blev det grönt. Testade samma sak med den gamla slingan, då blinkade det blått igen. Alltså är brottet någonstans i den gamla slingan.

Det tråkiga med det är att den är nedgrävd och då funkar inte den billigare kabeltestaren jag köpte :(
 
T Ejmelie skrev:
Nu har jag kollat flera saker och kommit fram till att det är den gamla kabeln som hänt något med.

Tog en kort kabel och testade mellan bägge polerna på laddaren. Den blev grön. Så laddaren fungerade som den skulle.

Klippte bort de två kopplingarna jag hade och tvinnande ihop kablarna. Fortfarande blå blinkande lampa.

Testade med en ny kabel från laddaren till den nya slingan. Då blev det grönt. Testade samma sak med den gamla slingan, då blinkade det blått igen. Alltså är brottet någonstans i den gamla slingan.

Det tråkiga med det är att den är nedgrävd och då funkar inte den billigare kabeltestaren jag köpte :(
Hur djupt ner, jag fick ton trots att vår tråd ätit sig ner några cm.
Kör du med guide, då kan du använda den och koppla mellan begr.-guide, eller guide-begr. för att utesluta vilken del av slingan som avbrottet är på.
Alltså istället för begr - begr kopplar du in begr vänster och guide och testar, sedan guide och bett höger.
 
T
Har inte guidekabel tyvärr. Antar att jag får gräva upp den med jämna mellanrum :(.
Kabeltestaren jag har måste mer eller mindre vara i kontakt med slingan för att ge ifrån sig ett ljud.
 
T Ejmelie skrev:
Det tråkiga med det är att den är nedgrävd och då funkar inte den billigare kabeltestaren jag köpte
Funkar är ett relativt begrepp, det är bara jobbigare…

Först mäter du de två halvorna med signal nu. Säg att du får stark signal på den ena från laddaren till där du skarvat på ny kabel, men bara ett svagt pipande i den andra, då vet du om felet är till höger eller vänster.

Sen gafflar du, dvs. tar ca halva sträckan och gräver fram kabeln mitt på. Har du stark signal från laddaren? Då är felet efter den punkten, annars före. Sen tar du halva streckan av den misstänkta delen, sen halva den osv. Ganska snabbt kommer du ha hittat rätt exakt var felet är.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Har inte guidekabel tyvärr. Antar att jag får gräva upp den med jämna mellanrum :(.
Kabeltestaren jag har måste mer eller mindre vara i kontakt med slingan för att ge ifrån sig ett ljud.
Montera en guide, bara för att.
Vi har kört utan guider i alla år men i våras kopplades båda in för att underlätta felsökning och med uteslutningsmetoden fick jag då reda på vilken del som bråkade och det var inte den sidan där vi grävt för häck utan bakåt mot åkern och förmodligen sork som gnagt av.
 
T
Ok, nu är problemet löst. Men det var fasen inte lätt :confused:.
Till att börja med lämnade jag tillbaka den billiga kabeltestaren och köpte en riktig. Som känner av signalen även när den är nedgrävt. Köpte denna:

En förpackning av Grimsholm Green MS6818 advanced cable tracker för installation av robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr var det inte bara att följa kabeln och vänta på att signalen skulle upphöra. Jag fick signal rakt igenom hela kabeln. Jag fick dock lite olika styrkor. Dels hade det att göra med avståndet från testutrustningens startposition på kabeln, sen hade det även med att göra hur djupt kabeln låg nedgrävd. Det varierade en hel del längst sträckan då vissa områden fyllts på med mer jord.

För att göra en lång historia kort så efter väldigt mycket mätande så hittade jag ett ställe där signalstyrkan gick ner lite mer än vanligt. Inte mycket, men lite.

Efter ha grävt upp kabeln där visade det sig att den var av där. Förmodligen hade den någon typ av kontakt eftersom den fortfarande gav signal. Men det var helt av.

Grymt skönt att äntligen hitta felet. Men det tog såklart inte slut där. Kopplar på kablarna på laddstationen och det blinkar fortfarande blått :dizzy:.

Tänker att helsike, måste vara ett brott till någonstans. Fortsätter att söka men söker nu från andra hållet på slingan. Hittar inget speciellt. Kommer fram till skarvningen. Ser att kabeln tappar lite i styrka efter skarven. Kontrollerar svarvningen och allt ser bra ut. Men den tappar ändå i styrka. Så jag klipper bort den och tvinnar tråden istället. Då tappar den inget alls i styrka. Perfekt tänker jag, måste ha varit fel på nya kopplingen.

Går tillbaks till laddstationen. Den blinkar fortfarande blått :seenoevil:. Det är fan inte sant.
Blått blinkande sken betyder antingen brott på kabeln eller att kabeln inte har ordentlig kontakt med laddstationen. Kontakterna har jag klippt bort och har satt kabeln skalad direkt på laddarens poler, för att utesluta fel där.

Men eftersom jag inte hittar något mer fel på slingan så testar jag en sista sak. Jag klipper bort en cm på varje kabel och skalar den på nytt och sätter dem på laddaren.
Grönt sken!!! Så jäkla skönt! :D(y)

Så, summan av kardemumman. Kabeln var av, men hade fortfarande kontakt på något sätt. Och som inte det räckte så någon gång under testprocessen har det blivit något glapp på de skalade ändarna på kabeln. Tacka fasen för att det inte var lätt att hitta problemet :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Ok, nu är problemet löst. Men det var fasen inte lätt :confused:.
Till att börja med lämnade jag tillbaka den billiga kabeltestaren och köpte en riktig. Som känner av signalen även när den är nedgrävt. Köpte denna:

[bild]

Tyvärr var det inte bara att följa kabeln och vänta på att signalen skulle upphöra. Jag fick signal rakt igenom hela kabeln. Jag fick dock lite olika styrkor. Dels hade det att göra med avståndet från testutrustningens startposition på kabeln, sen hade det även med att göra hur djupt kabeln låg nedgrävd. Det varierade en hel del längst sträckan då vissa områden fyllts på med mer jord.

För att göra en lång historia kort så efter väldigt mycket mätande så hittade jag ett ställe där signalstyrkan gick ner lite mer än vanligt. Inte mycket, men lite.

Efter ha grävt upp kabeln där visade det sig att den var av där. Förmodligen hade den någon typ av kontakt eftersom den fortfarande gav signal. Men det var helt av.

Grymt skönt att äntligen hitta felet. Men det tog såklart inte slut där. Kopplar på kablarna på laddstationen och det blinkar fortfarande blått :dizzy:.

Tänker att helsike, måste vara ett brott till någonstans. Fortsätter att söka men söker nu från andra hållet på slingan. Hittar inget speciellt. Kommer fram till skarvningen. Ser att kabeln tappar lite i styrka efter skarven. Kontrollerar svarvningen och allt ser bra ut. Men den tappar ändå i styrka. Så jag klipper bort den och tvinnar tråden istället. Då tappar den inget alls i styrka. Perfekt tänker jag, måste ha varit fel på nya kopplingen.

Går tillbaks till laddstationen. Den blinkar fortfarande blått :seenoevil:. Det är fan inte sant.
Blått blinkande sken betyder antingen brott på kabeln eller att kabeln inte har ordentlig kontakt med laddstationen. Kontakterna har jag klippt bort och har satt kabeln skalad direkt på laddarens poler, för att utesluta fel där.

Men eftersom jag inte hittar något mer fel på slingan så testar jag en sista sak. Jag klipper bort en cm på varje kabel och skalar den på nytt och sätter dem på laddaren.
Grönt sken!!! Så jäkla skönt! :D(y)

Så, summan av kardemumman. Kabeln var av, men hade fortfarande kontakt på något sätt. Och som inte det räckte så någon gång under testprocessen har det blivit något glapp på de skalade ändarna på kabeln. Tacka fasen för att det inte var lätt att hitta problemet :)
Har du någon aning om vad som hade fått kabeln att gå av ? Hur djupt låg den ungefär ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.