Hej. Gjorde i ordning min tomt. Många öar så det gick åt 350 meter begränsningskabel.
Allt lyste grönt och fungerade flera dagar. Sen gjorde vi en korridor till grannen. Och förlängde slingan runt hans tomt. Där gick 340 meter begränsning till åt.
Nu lyser lampan fast sken blå. Svag signal. Kanske naturligt på 690 meters slinga.
Drog en guide från laddaren till grannens yttre ände. Anslöt i slingan där. Ca 75 meter.

Problemet. Klipparen verkar inte se guidekabeln alls.
Försökt be den följa guide 1 i testproceduren men det avbryts hela tiden. Lampan lyser blå vare sig jag stoppar i guidekontakten eller inte.

Om nån har tips på felsökning skulle jag vara tacksam.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jehinger
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Hej. Gjorde i ordning min tomt. Många öar...... wall of text...
Kan lägga till att laddaren/basstationen står vid mitt hus som är en ö.
 
Hur långa är guide kabeln? Då ska du även räkna in den bit begränsningskabel som är mellan guideanslutningen och det högra anslutningen på laddstationen (om du står framförladdstationen på gräsmattan). Sen ska man egentligen ansluta guidekablen till samma Ö som laddstationen. Guiden får inte heller korsa dubbelkabel ut till ö. Fuska brukar gå men det finns ju inga garantier för att det kommer fungera.
 
Oj. Guidekabeln är ca 75 meter. Om jag ska lägga på högra begränsningskabeln så blir det 200 m till. Så 275 meter. Kanske ska flytta laddstationen så den ligger i normala slingan. Guiden korsar inga kablar alls.
 
Då ska inte guiden vara för lång iallafall. Skulle kunna vara det att den inte är ansluten till samma ö i såna fall. Men innan du gör något annat börja med att kolla kontakterna i båda ändarna på guide kabeln så du har fått ihop det rätt och redigt.
 
Där du kopplade ihop guiden med slingan om du står framför så är det åt vänster du ska räkna då strömmen går vänstervarvet runt.

Testa att kalibrera guiden
 
S Stefan Severin skrev:
Där du kopplade ihop guiden med slingan om du står framför så är det åt vänster du ska räkna då strömmen går vänstervarvet runt.

Testa att kalibrera guiden
Ok. Då är den typ 500 m.
Jag har försökt kalibrera. Men den säger "Ta ut klipparen så den kan följa guide in. Sen kommer det en text som flashar förbi. Nåt med att den inte har gjort Ut-kalibrering. Men den gör inget.
Ska göra en film. Jag kanske gör på fel sätt.
 
  • Gilla
Markus Helgesson
  • Laddar…
Håll 0 intryckt så får du upp en meny,gå till avancerat och kalibrera,testa därifrån
 
Testar att lägga in bild.
 
  • Handritad skiss över ett hus, en laddstation och en guidekabel, med etiketter på ett rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag testar kalibrering om en stund igen. Vet inte om jag ska testa en Guide 2 men har inte så många skarvkopplingar kvar.
OM det visar sig att jag måste flytta laddstationen till boden.

Update: Gjorde kalibrering. Den gick ut och kände efter guidekablar och skrev "installerade guidekablar funna". Sen säger den "Följer guide ut, stäng luckan". Den går i 2 sekunder och sen stannar den och piper. Min tolkning är att den inte hittar guidekabeln.
 
Redigerat:
För att utesluta ö problemet så är det enklast att dela kablarna som ligger ihop ut till ditt hus. Då blir ju inte ditt hus en ö längre. Enklast att testa så om inte kablarna är nedgrävda förstås.
 
Max guidelängd ink. Återgången i begränsningskablen är 400m vill jag minnas. Om bara själva guiden är 75m så är ju återgången inte så mycket längre vad man kan bedöma av din bild. Kanske runt 200m. Lite långsökt men lätt att testa är ju att generera en ny slingsignal.
 
Q quick skrev:
Max guidelängd ink. Återgången i begränsningskablen är 400m vill jag minnas. Om bara själva guiden är 75m så är ju återgången inte så mycket längre vad man kan bedöma av din bild. Kanske runt 200m. Lite långsökt men lätt att testa är ju att generera en ny slingsignal.
Tack för alla tips.

Återgången är alltså den begränsningen som går närmast boden? Bilden är lite förenklad. Men den vägen ska inte vara mer än 150.

Menar du en guide 2?
 
Q quick skrev:
För att utesluta ö problemet så är det enklast att dela kablarna som ligger ihop ut till ditt hus. Då blir ju inte ditt hus en ö längre. Enklast att testa så om inte kablarna är nedgrävda förstås.
Ska testa det. Ej nedgrävda.
 
Teacer Teacer skrev:
Menar du en guide 2?
Vart ligger 2an?
Ser bara 1an på bilden

Ligger guiden sådär nära slingan i gången eller har du bara ritat så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.