grymmeoffe grymmeoffe skrev:
På en del sätt men trodde att en maskin som ska klara 1600m2 tomt skulle hålla undan en gräsmatta på 900m2 bättre.. ångrar att jag inte tog en 430x
Det klarar den garanterat, om du nu inte har en superkomplex gräsmatta. Stäng av GPS:en och ställ in fjärrpunkterna manuellt istället.
 
Har en tomt i L form inga passager m.m har kört 8-23 Och tycker inte den hinner med. Jo ska prova
 
grymmeoffe grymmeoffe skrev:
Har en tomt i L form inga passager m.m har kört 8-23 Och tycker inte den hinner med. Jo ska prova
Jag kör en Gardena på en tomt som är ca 1000 m2 (exkl byggnader) och den går 11 timmar per dygn och hinner med utan problem.
 
Hur exakt visas era gps klipparen position/färdväg på kartan?
Har sedan ett par veckor kört en 315x och är lite frågande kring positioneringen... känns som klipparen passar på att dammsuga inne i huset titt som tätt.... nyss var den på andra sidan vägen och hälsade på hos grannen... :rofl: Är detta "normala avvikelser eller är det troligen fel på min enhet?
 
  • Skärmdump av mobil med GPS-karta som visar en robotgräsklippares kaotisk färdväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Earplugged skrev:
Hur exakt visas era gps klipparen position/färdväg på kartan?
Har sedan ett par veckor kört en 315x och är lite frågande kring positioneringen... känns som klipparen passar på att dammsuga inne i huset titt som tätt.... nyss var den på andra sidan vägen och hälsade på hos grannen... :rofl: Är detta "normala avvikelser eller är det troligen fel på min enhet?
Störningar och reflektioner på GPS-signalen ner till klipparen skapar dessa avvikelser. Normalt skulle jag säga.
 
E etompau skrev:
Störningar och reflektioner på GPS-signalen ner till klipparen skapar dessa avvikelser. Normalt skulle jag säga.
Ok, tur då att inte klipparen använder gps:n för själva navigeringen :crysmile:
Sitter det en enklare variant i klipparen som är mer känslig för störningar eller att den inte korrigerar/uppdaterar lika ofta som i tex telefonen eller varför ser man nästan på metern på samma tomt var telefonen eller bilen är?
 
E Earplugged skrev:
Ok, tur då att inte klipparen använder gps:n för själva navigeringen :crysmile:
Sitter det en enklare variant i klipparen som är mer känslig för störningar eller att den inte korrigerar/uppdaterar lika ofta som i tex telefonen eller varför ser man nästan på metern på samma tomt var telefonen eller bilen är?
Ingen aning vilken hårdvara som sitter i. Man får beakta att klipparen befinner sig nära marknivå och kanske skuggas av buskar och träd, detta kan spela in på mottagningen.
 
  • Gilla
toma01
  • Laddar…
Jag anser att kartan inte är synkad. Min är sån med. Enligt kartan klipper den tegel och grannens gräsmatta.
 
T Tony Bruzell skrev:
Jag anser att kartan inte är synkad. Min är sån med. Enligt kartan klipper den tegel och grannens gräsmatta.
Då är det i alla fall inget fel på min klippare, skönt att höra även om jag tycker det är lite väl stora avvikelser för att se proffsigt ut, en riktigt dyr maskin har man ju lite andra förväntningar på än om den var köpt på Biltema.....
 
Alla billiga GPS-antenner, dvs sådana som inte använder DGPS och kopplar upp sig mot lantmäteriets Swepos-stationer också för att hämta korrigeringsdata, kan inte få bättre noggrannhet än några meter. Så det är fullt normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.