Jag har precis skaffat en Automover 305 och är hittills nöjd - förutom att jag har insett att det tar ganska lång tid att klippa en gräsmatta. Den klipper ungefär 20 kvm per timme vilket skulle innebär att det tar 25 timmar att klippa 500 kvm - men den går bara 50 minuter på en laddning och sen tar det 150 minuter att ladda om - det innebär att det tar 100 timmar att klippa hela gräsmattan.

Dessutom går den runt slumpmässigt så för att klippa hela gräsmattan måste den gå ytterligare en massa timmar. Sen börjar den på samma ställe (eller på två olika ställen) så det blir lite sämre långt ifrån startpunkterna. Min gissning är att det krävs 50% extra tid för att täcka hela gräsmattan.

Summan blir 150 timmar för att klippa gräsmattan 1 gång - dvs 6 dygn, dygnet runt.

Jag hade tänkt mig att den skulle arbeta lite då och då t.ex på dagarn men inte på kvällar och helger när man använder gräsmattan - men vill man ha gräsmattan klippt en gång i veckan så måste den i praktiken vara igång dygnet runt.

Så när Huskvarna skriver att det är upp till 500 kvm så menar dom att då får den jobba dygnet runt.
 
BigOne skrev:
Så när Huskvarna skriver att det är upp till 500 kvm så menar dom att då får den jobba dygnet runt.
Ja, hur skulle de annars skriva? Om 500 kvm är övre gränsen så verkar det väl logiskt att klipparen får jobba mycket mer där än på en mindre matta?

Sen beror det på hur komplex tomten är också, är det bara en tom fyrkant går det snabbare för klipparen att slumpa sig runt än om det är en massa avgränsande rabatter, gångar, träd och buskar.
 
6
BigOne skrev:
Jag har precis skaffat en Automover 305 och är hittills nöjd - förutom att jag har insett att det tar ganska lång tid att klippa en gräsmatta. Den klipper ungefär 20 kvm per timme vilket skulle innebär att det tar 25 timmar att klippa 500 kvm - men den går bara 50 minuter på en laddning och sen tar det 150 minuter att ladda om - det innebär att det tar 100 timmar att klippa hela gräsmattan.

Dessutom går den runt slumpmässigt så för att klippa hela gräsmattan måste den gå ytterligare en massa timmar. Sen börjar den på samma ställe (eller på två olika ställen) så det blir lite sämre långt ifrån startpunkterna. Min gissning är att det krävs 50% extra tid för att täcka hela gräsmattan.

Summan blir 150 timmar för att klippa gräsmattan 1 gång - dvs 6 dygn, dygnet runt.

Jag hade tänkt mig att den skulle arbeta lite då och då t.ex på dagarn men inte på kvällar och helger när man använder gräsmattan - men vill man ha gräsmattan klippt en gång i veckan så måste den i praktiken vara igång dygnet runt.

Så när Huskvarna skriver att det är upp till 500 kvm så menar dom att då får den jobba dygnet runt.
Verkar vara klen batterikapacitet på Automowers. Min Wiper One går i 3-4 timmar på en laddning. Det gjorde min gamla Wiper Blitz också.
Gå i 50 minuter för att sen laddas i 150 minuter låter ju inte bra för en sån liten och lätt robot som 305:an är. Sen står det ju på Atomowers hemsida att det är 500 m² +/-20% klippkapacitet. Då är man ju nere på 375 m² om man räknar -20%.
Finns det inte kraftigare batterier till den?
Wiper Blitz väger 0,9kg mer fast har då 3,5 timmars arbetstid.
 
Har själv en Robomow RL 1000 och är helnöjd,
fördelarna är att den är robust och starka knivar som kan tugga sig igenom gräsmattor som har helt växt igen :)

på den jag har så är det 3 knivar ist för en. den har även en fjärrkontroll så du kan styra den och klippa med den utanför inhägnaden.
den har samma funktioner som Huskvarnas (regnsensor, stöldskydd med larm, veckoprogram. Zonindelning, mm)

Många klagar på att den låter mycket men det går att ställa den i "eco mode" då låter den knappt något.
tror det finns samma funktion på de lite mindre modellerna med.

Enda nackdelen är väll isf. att den är lite mer klumpigare/ väger mer än Huskvarna och Wiper pga att den har blybatteri istället för litiumbatteri.
 
Jag har själv en Viking Mi322 som klarar lätt mina 400kvm komplicerad utformad gräsmatta med nivåskillnader och korridorer. Är väl i princip samma klippare som Robomow Rm400. Kör också Eco mode och den låter väldigt lite.
 
mype skrev:
Jag har själv en Viking Mi322 som klarar lätt mina 400kvm komplicerad utformad gräsmatta med nivåskillnader och korridorer. Är väl i princip samma klippare som Robomow Rm400. Kör också Eco mode och den låter väldigt lite.

Det stämmer bra är samma maskin samma tillverkare det är friendly robotic som gör dem.
 
BigOne skrev:
Jag har precis skaffat en Automover 305 och är hittills nöjd - förutom att jag har insett att det tar ganska lång tid att klippa en gräsmatta. Den klipper ungefär 20 kvm per timme vilket skulle innebär att det tar 25 timmar att klippa 500 kvm - men den går bara 50 minuter på en laddning och sen tar det 150 minuter att ladda om - det innebär att det tar 100 timmar att klippa hela gräsmattan.

Dessutom går den runt slumpmässigt så för att klippa hela gräsmattan måste den gå ytterligare en massa timmar. Sen börjar den på samma ställe (eller på två olika ställen) så det blir lite sämre långt ifrån startpunkterna. Min gissning är att det krävs 50% extra tid för att täcka hela gräsmattan.

Summan blir 150 timmar för att klippa gräsmattan 1 gång - dvs 6 dygn, dygnet runt.

Jag hade tänkt mig att den skulle arbeta lite då och då t.ex på dagarn men inte på kvällar och helger när man använder gräsmattan - men vill man ha gräsmattan klippt en gång i veckan så måste den i praktiken vara igång dygnet runt.

Så när Huskvarna skriver att det är upp till 500 kvm så menar dom att då får den jobba dygnet runt.
20 kvm per timme är inklusive laddtid ;)

Ju komplexare trädgården är, ju mer tid krävs för klippningen. Har man 500 kvm och gräs runt hela tomten, så är det bättre att gå upp i en storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.