Hej, skulle idag starta min Automower efter vintervilan. Efter någon timmes uppladdning backar den ur laddstationen och skall sätta igång att klippa men då knivdisk startas varvar den bara upp med lågtvarvtal för att sedan kort därefter stanna, detta gör den två gånger till sedan kommer det upp ett felmedelande att Problem med drivning klippmotor. Jag fick håll i servicemanualen på internet och lyckades aktivera servicemenyn där men bland annat kan testa klippmotorn, då jag startade testet snurrar motorn långsamt och stannar helt efter en kort stund. Jag demonterade då klipparen och har följt motorkablarna till moderkortet. Moderkortet ser lite skumt ut vid en av drivstegen (troligtvis den för klippmotorn). Har hittat nytt moderkort från tyskland för 269 Euro (Länk) men jag undrar om någon har någon erfarenhet att laga moderkort själva?. Det kanske är någon ledningsbana som har gått sönder eller som orsakar kortslutning?
Klipparen är av årsmodell 2010 och har gått i 3 säsonger.
Automower220AC.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad står det på kretsen du ringat in?
 
Hej, det står 428L2 på översta raden och sedan
AK814 på raden under, gjorde en sökning på nätet och hittade nog rätt komponent 428L2 som är en
"Smart High-Side Power Switch for Industrial Applications" bifogar databladet jag hittade i detta inlägget.
Visa bilaga 428L2.pdfVisa bilaga 428L2.pdf
 
Kan inte bidra med mer än att om det nu är den som gått sönder så har den inte gjort det utan anledning, den typen av switchar är väldigt tåliga.
 
Ok, så det kanske är något fel på klippmotorn då istället tror du? Det är ju väsentligt billigare så det vore ju bra.
 
Ursäkta om jag var otydlig. Jag menar att komponenten i sig är robust. Den brukar användas till att styra strömmen till dc-motorer/ventiler på samma sätt som ett relä kopplat i serie mellan pluspolen på batteriet och motorlindningen. Obs jag har aldrig sett insidan på just en sån gräsklippare.

Det ser ut som kretsen gått varm och fått kretskortet att bubbla. Kretsen blir bara varm då den strömbegränsar vid felfallet överström. Så min gissning är att motorn drar för mycket ström. Antingen att motorn inte kan rotera tillräckligt fritt pga något mekaniskt (när den väl fått upp farten drar motorn mindre ström), eller att det blivit kortslutning i motorn eller dessförinnan. Enklaste felsökningen i såna här lägen är om man har två maskiner, och byter delar sinsemellan...
 
Hejsan!

Jag har råkat ut för ett liknande fel på min 2009a, då är det höger klippmotor som han klagar på.
Jag provade att byta höger och vänster motor med samma fel som följd så därför utesluter jag motorerna. Efter att ha felsökt på mainboardet så hittade jag en MOSFET (STS8C5H30L) samt ett 10ohms motstånd som hade brunnit sönder på en av faserna till motorstyrningen (6 likadana styrkretsar sitter på kortet). Sagt och gjort så beställde jag hem nya komponenter och monterade dessa. Klipparen fungerade nu bättre och klarar att gå om den får hjälp att starta höger drivhjulsmotor, dvs jag hjälper till med en knuff på hjulet. Vad jag nu inte förstår är varför jag inte får ut full kraft på höger hjulmotor. Känns inte som en fas saknas längre!!

Är det någon som är insatt i hur dessa styrs på kortet alternativt har ett elschema över mainboardet (G2) så vore jag lycklig.
 
Bondeus, har du servicemanualen kvar eller hur kan jag finna den?
 
Hittade technical manual! Dock hade ett elschema över moderkortet suttit fint!
 
Hej, hade du inte hittat den kunde jag skickat den till dig, jag saknar också ett elschema så är det någon som hittar det är jag intresserad.
 
Jag har kört test av hjulmotorerna nu och det är helt klart något lurt med drivstegen på mainboardet. Det högra startar ej utan att jag hjälper till och när det väl har startat ligger det för lågt i varvtal, ca 5-10 mindre än det friska vänstra.

Dock känns motorerna rätt när jag känner på dem inkopplade till kortet men det måste saknas någon form av ström till den högra. Någon som har erfarenhet av att mäta på dessa borstlösa motorer eller dess drivkretsar?
 
Hej
Har samma problem som er men hittar ingen bra lösning. (220ac 2008)
Fick ni någon lösning på detta problem eller är det byte huvudkort som gäller.
Jag märker att så fort jag ansluter kabeln till höger drivmotor så trögar den. Även om man kopplar bort både batteri och display.

Med vänlig hälsning Bjarne
 
Hej!
Jag testar och ser om jag får lite tips här.
Vi har en 220 från 2007 som snurrat i alla år med endast batteribyte. Häromdagen ville den inte gå ur laddstationen och vid test på gräsmatten startar inte hjulmotorerna. I expertläget där hjulmotorerna går att testa snurrar de heller inte. Om jag manuellt snurrar hjulen registrerar dock maskinen en hastighet, alltid något ;-)
Jag har plockat ut kretskortet men ser inget på kortet som ser trasigt ut.
Lite märkligt att båda motorerna stannar samtidigt, någon som har en ide?
 
Inget konkret, men jag köpte en trasig HQ305 av en här på forumet för att felsöka och få ihop farsans 305 med nåt fel. På båda klipparna fanns "oxid" på några ställen på kretskorten. Har man tur kan man rengöra och få bort ev resistans/kortslutning så det börjar fungera igen. Har man otur så har nåt ärgat av eller kortslutningen har tagit med sig någon komponent. Kretskorten var bra lackade, men det verkar inte fungera 100%igt. Jag har bara rengjort, inte lagt på ny lack då jag inte vet vad det är lackat med. Så troligen är det en temporär fix. Jag bytte en sensor från den trasiga till farsans klippare som då började funka. Rengöringen jag gjorde löste inte problemet helt.

Jag tror det är av vikt att förvara maskinen torrt och helst inte köra den i ösregn, rengöra med vatten osv. Och kanske preventivt kolla om oxid är "på gång" nånstans. Tyvärr, om det är elektrokemisk migration, så går det fort när det väl kommit in fukt, joner och blivit en "ledning" mellan två punkter med olika potential.

Det torde finnas massor av gamla maskiner där nåt har gått sönder, motorer, basstation, batteri eller kretskort. Förhoppningsvis kastas inte alla utan man kan byta delar mellan dem och få igång dem. Jag misstänker det inte är lönsamt att lämna in på reparation och byta hela moderkortet. Kolla blocket efter annonser som säljer delar från skrotade klippare!
 
  • Gilla
Henrik71
  • Laddar…
I en facebook-grupp " vi som har en husqvarna automower" finns det åtminstone en person som tycks kunna göra vissa reparationer av huvudkort. Tror det främst gäller äldre typer av maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.