Jag har en fråga för Spis uttag 3 fas
måste man har automatsäkring 3pol 16A
Eller man kan använda tre st 16A
MVH
Shergo
 
Shergo Shergo skrev:
Jag har en fråga för Spis uttag 3 fas
måste man har automatsäkring 3pol 16A
Eller man kan använda tre st 16A
MVH
Shergo
Du ska väl egentligen ha en trefas 16A säkring men det funkar även med 3st 1-fas. (Underförstått att det är en säkring på varje fas då)
Översatt till elcentral med "automatsäkringar" så betyder det tre säkringar intill varandra.
 
  • Gilla
Shergo
  • Laddar…
Det går bra med tre enpoliga säkringar.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag hade satt 3-pol.

Om du eller nån annan ska sätta in en spishäll sen och sätta ett enfas VU bredvid.

Sätter man vanligt 3 fas uttag med enfas inbyggt så måste man ha 3 pol brytning.

Men kanske är annorlunda med spis, nån kan kanske förklara isf.
 
tommib
Jag håller med karkka. Tror faktiskt inte att det är något krav men det är en mycket god idé oavsett.

Prisskillnaden på t.ex. Hornbach är visserligen närmare 100% men det är små pengar i sammanhanget (enpoliga C16A kostar ca 55 kr, en trepolig kostar ca 300 kr). Man behöver i ett vanligt hem bara en och den ökade säkerheten är väl värd det.

Ska jag gissa, och då vill jag verkligen betona att jag gissar, så är det mer önskvärt med trepoligt skydd på kombiuttagen eftersom man där kopplar in lösa bruksföremål och på så sätt kan åstadkomma att säkringen för enfasuttaget (+ en av faserna i trefasuttaget) löser utan att det andra gör det med möjliga följdskador på ansluten trefasutrustning. I häll/ugnsfallet kan inte detta uppstå och dessutom så är det uttag som inte används på samma sätt, utrustningen som sitter där är väsentligen permanent inkopplad. Är den dessutom fast ansluten så räknar man med att endast yrkespersoner är där och kopplar (=teoretiskt mindre risk för att göra bort sig och glömma att göra spänningslöst).
 
Grejen med 3 pol brytning för 3fas med 1fas uttag är l för att man vid fel kan få 400v i 1fasuttaget. Så har jag fått det förklarat.
 
tommib
Jag vet inte säkert men det känns spontant fel att man skulle kunna få 400 V i uttaget. Möjligen vid ett nollsläpp men det skulle om jag tänker rätt också kräva en kortslutning inne i trefasapparaten.

Däremot kan uttaget bakmatas via en ansluten trefasutrustning så även om man slår av (eller om den löser ut) säkringen som går till uttaget så kan det ligga spänning på. Det förutsätter att man har en ansluten trefasutrustning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tror inte det är ett krav men däremot är det ju lättare numera att ha det så i dagens normcentraler. Sen är det ju ganska praktiskt också att all ström till ett uttag försvinner. En spis är ju en sak men de finns ju andra saker som beter sig lite märkligt om bara en fas försvinner.
Med gamla porslinssäkringar var det ju inte riktigt lika enkelt att lösa en sån sak.
 
K karkka skrev:
Grejen med 3 pol brytning för 3fas med 1fas uttag är l för att man vid fel kan få 400v i 1fasuttaget. Så har jag fått det förklarat.
Det finns ett mycket allvarligt fel som kan sluta med att det blir 400V i ett enfasuttag. Mot det felet hjälper inte en trepolig säkring.

Sedan finns det vissa omständigheter som kan göra att det finns ström i uttaget även vid en utlöst säkring. Det förutsätter att det finns en last mellan faser. Och det är inte längre så vanligt på spisar även om det finns på äldre spisar. Mot det hjälper en trepolig säkring. Så länge det inte är en huvudsäkring som går. Då kan problemet uppstå i alla fall.

Det går utmärkt att ha antingen en trepolig säkring eller tre enpoliga. Möjligen kan man dra till med att tre enpoliga säkringar ger fördelen att inte hela spisen lägger av bara för att en säkring går. Men det är onormalt att säkringar går. Jag skulle säga att det för en spis är närmast betydelselöst om den har en trepolig eller tre enpoliga säkringar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
A Avemo skrev:
Det finns ett mycket allvarligt fel som kan sluta med att det blir 400V i ett enfasuttag. Mot det felet hjälper inte en trepolig säkring.
Vilket fel tänker du då? Jag tänkte på nollsläpp men jag tänker att det också kräver att något går sönder samtidigt i en ansluten trefasapparat. Annars är det som viliket nollsläpp som helst och blir varken bättre eller sämre av en trepolig säkring.
 
tommib tommib skrev:
Vilket fel tänker du då? Jag tänkte på nollsläpp men jag tänker att det också kräver att något går sönder samtidigt i en ansluten trefasapparat. Annars är det som viliket nollsläpp som helst och blir varken bättre eller sämre av en trepolig säkring.
Jag tänkte också på nollsläpp. Om nollan släpper i centralen kommer den att hamna på en punkt som bestäms av belastningen i alla faser. Spänningen i enfasuttag kommer då att hamna någonstans mellan 0 och 400 volt. Det behövs inga fel i trefasapparater för att det skall inträffa. Det blir varken bättre eller sämre med trepolig säkring. Det är jättedåligt oavsett säkring.
 
tommib
Ja men det gäller som sagt hela anläggningen. Jag tänkte bara på fel som påverkar just det uttaget apropå det karkka hade fått berättat för sig.

Precis som du säger spelar säkringen ingen roll i det fallet. Jag kan inte komma på något annat felfall.
 
K karkka skrev:
Men kanske är annorlunda med spis, nån kan kanske förklara isf.
Ja och nej, det som har bäring är om man har en blandning av L-N och L-L-förbrukare på gruppen, och det har man normalt inte idag med dagens hällar och ugnar. Jag känner inte till någon 400 V-häll. Däremot kan ett CEE-uttag med ett schuko ha denna risk för där har man ingen aning om vad som pluggas i trefasuttaget.


https://www.byggahus.se/forum/threads/1-fas-till-3-fas-i-friggebod.258649/page-3#post-2262709
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.