Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
henke_benke skrev:
det är inte samma sak. för att dra ett exempel. va på en mindre skada, elbrand. kunden hade sin granne som elektriker(utanför arbetstid). allt fick kund betala förutom elcentral som kund kunde visas faktura på. elektriker jobbade för en större elfirma med all auktoritet och kontinuerligt utbildade elektriker.
Vi ogillar miljonskador, att förlora miljoner är surt länge.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Normalt är det helt riktigt så att innehavare ska kunna ringa valfri elfirma för att uppfylla sin skyldighet mot ellagen - att arbetet blir korrekt utfört och att anläggningen därmed blir nöjaktigt väl underhållen. Det är vad som gäller. Vem som utfört det korrekta jobbet är sekundärt.

Sker trots allt en skada så får du alltid ersättning från försäkringsbolaget (för huset gällande värde ska kanske tilläggas, dvs försäkringsärenden vill man inte ha). Men om man vid utredningen kan påvisa att skadan orsakats av en felaktig elinstallation, då söker försäkringsbolaget någon att ställa ersättningskrav mot. Om man anser att anläggningen rent allmänt är gammal och dåligt underhållen, att det är orsaken, då blir det ägaren som får betala. Försäkringsbolag är dock ofta sin egen domstol så kan man få strida ibland.

En yrkesman gör inte korrekta arbeten på arbetstid och inkorrekta och fritid. Innehavare har ingen skyldighet att se till att yrkesmännen får göra jobbet.
Om vi anses vållande emot bättre vetande lär det bli problem.
 
F
L lordi skrev:
Det här gör väl saken till ett ickeproblem. Anlita inte dem. Ring en riktig elfirma istället.

Ok, de kanske inte vill göra jobbet "vid sidan om", men det kan ju inte kosta en förmögenhet att flytta ett uttag.
Pengar är inte problemet, vi har bara olika åsikter då en ser att det kan bli gratis. Nu sa man att de gör 2 uttag och sedan kan en auktoriserad kontrollera. Verkar bra, men annars kan man i så fall göra det själv och någon får kontrollera.
 
Att ”byta” tjänster med varandra kan anses som svartarbete.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
SysterNett SysterNett skrev:
Att ”byta” tjänster med varandra kan anses som svartarbete.
Att hjälpa varandra har skett i alla tider, i detta fall kan man sända en kvitterad avdragsgill faktura till varandra.
 
F Fru@ skrev:
Att hjälpa varandra har skett i alla tider, i detta fall kan man sända en kvitterad avdragsgill faktura till varandra.
Du undanhåller då staten från skatt, moms etc. Dessutom ska du förmånsbeskattas om du ”får” saker till ditt privata hem på företagets beskostnad.

För att det skett i alla tider gör det inte mer tillåtet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
SysterNett SysterNett skrev:
Du undanhåller då staten från skatt, moms etc. Dessutom ska du förmånsbeskattas om du ”får” saker till ditt privata hem på företagets beskostnad.

För att det skett i alla tider gör det inte mer tillåtet.
Då är du dålig på skatterätt, vi har en kontorsvilla och är inte olagligt på något sätt att fakturera varandra för vad vi gör, men detta är tyvärr OT och har inget med auktorisation att göra. Dessutom betalar vi 600.000 i direkt skatt och miljoner totalt på ett år så vi klarar nog att skatteplanera lagligt :)
 
Mikael_L
F Fru@ skrev:
Pengar är inte problemet, vi har bara olika åsikter då en ser att det kan bli gratis. Nu sa man att de gör 2 uttag och sedan kan en auktoriserad kontrollera. Verkar bra, men annars kan man i så fall göra det själv och någon får kontrollera.
Det verkar som rätt knapp vinst att först låta en person flytta ett uttag och byta ett annat, gratis. För att sen låta en annan man betalar för kontrollera jobbet.
Arbetet ifråga är ju så litet och snabbt att det är lika bra att låta den senare göra arbetet direkt, det kan ju ta max en halvtimme extra.

Och om det dessutom ska faktureras ditt företag ..

Ja har inte du redan lagt snart 2 timmar i denna tråden, som du istället kunde använt till att tjäna pengar i företaget för att betala en vanlig elfirma med folk som pratar svenska?
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
F Fru@ skrev:
Om vi anses vållande emot bättre vetande lär det bli problem.
Men du fattar ju inte att problemet har redan uppstått om det blir ett försäkringsärende! Är du säker på att du överlever en brand för att ta emot ersättning från försäkringsbolaget?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkar som rätt knapp vinst att först låta en person flytta ett uttag och byta ett annat, gratis. För att sen låta en annan man betalar för kontrollera jobbet.
Arbetet ifråga är ju så litet och snabbt att det är lika bra att låta den senare göra arbetet direkt, det kan ju ta max en halvtimme extra.

Och om det dessutom ska faktureras ditt företag ..

Ja har inte du redan lagt snart 2 timmar i denna tråden, som du istället kunde använt till att tjäna pengar i företaget för att betala en vanlig elfirma med folk som pratar svenska?
Så jag föreslog att man sänder kontrollanten direkt men det får dom välja själva, som jag inte vill ha med att göra egentligen då det inte är mitt företag eller mina klienter. Vi hade kunnat koppla själva och sedan ta hit en kontrollant, för de lär gå avsevärt snabbare än installationen. Själv skulle jag ringt en svensk auktoriserad och/eller kopplat själv på egen risk.
Jag tvivlar på att dessa sänder en kontrollant de får betala för. Då är det bara att ringa en egen. Men el är egentligen ganska enkelt, bara man håller reda på kabelfärger.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men du fattar ju inte att problemet har redan uppstått om det blir ett försäkringsärende! Är du säker på att du överlever en brand för att ta emot ersättning från försäkringsbolaget?
Vad förra ägaren gjort vet vi inte om det var lagligt, än så länge har vi inte gjort något mer än att koppla ur. Bränder är väldigt hypotetiska, vi har fullt med varnare, egentligen skulle man ha sprinklers också som i USA, vi har släckare och flera utrymningsvägar. Tvivlar på att ett helt dödsbo avlider av en ev. brand här om någon omkommer, risken verkar större med en elstöt om något kopplas fel.
 
H
F Fru@ skrev:
Vad förra ägaren gjort vet vi inte om det var lagligt, än så länge har vi inte gjort något mer än att koppla ur. Bränder är väldigt hypotetiska, vi har fullt med varnare, egentligen skulle man ha sprinklers också som i USA, vi har släckare och flera utrymningsvägar. Tvivlar på att ett helt dödsbo avlider av en ev. brand här om någon omkommer, risken verkar större med en elstöt om något kopplas fel.
i äldre hus sker brand förloppet snabbt
 
F
henke_benke skrev:
i äldre hus sker brand förloppet snabbt
Desto större skäl till försiktighet eller bygga i sten.
 
H
F Fru@ skrev:
Desto större skäl till försiktighet eller bygga i sten.
förmodligen kommer besiktningen bli dyrare än om du hade gjort korrekt från början
 
F
henke_benke skrev:
förmodligen kommer besiktningen bli dyrare än om du hade gjort korrekt från början
Jag har tackat nej till de som kommit och ska komma som jag skrivit redan, så det räcker nog med malandet tillsvidare då min fråga är besvarad sedan länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.