Nog kan det finnas vissa sektliknande drag hos folk som gillar apples produkter. Men det finns en avgörande skillnad mellan applefrälsta och audiofiler. Applefolket ägnar sig inte år pseudovetenskap som audiofilerna gör. De gillar produkten oftast inte främst av tekniska orsaker utan för dess användarvänlighet och design.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Det var ett upplägg menat att hugga på :geek: större nördar än audiofiler är lite svårt att tänka sig.
Den här tråden ger mig inspration att fixa mitt rörslutsteg, Rogue Audio 88. En konding har gett sig så det brummar och äter säkringar.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det var ett upplägg menat att hugga på :geek: större nördar än audiofiler är lite svårt att tänka sig.
Den här tråden ger mig inspration att fixa mitt rörslutsteg, Rogue Audio 88. En konding har gett sig så det brummar och äter säkringar.
Jag vet inte om begreppet audiofil är så väl definierat. Det går att vara nörd, intresserad av musik och intresserad av att bygga sin egen stereo utan att för den sakens skull tro på pseudovetenskap.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
*Köpte de i somras, men det är 40 år gamla härken, som jag alltså tjackade begagnat.
Vad glad jag blir, då kan jag behålla mina B&W inköpta -80. Tyvärr ett år för nya då man precis hade bytt ut dämpmaterial från hästtagel.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är väl ungefär min åsikt också.
Jag tror inte på psevdovetenskapen, men de mer esoteriska mumbo-jumbo-inslagen av välljudnörderiet provar jag ibland, mest för att kunna avfärda. Ibland för att det är skôj också.
 
A AndersS skrev:
Vad glad jag blir, då kan jag behålla mina B&W inköpta -80. Tyvärr ett år för nya då man precis hade bytt ut dämpmaterial från hästtagel.
Du ska veta att tagel från en vit häst ger renare diskant med bättre definition.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
"Rumsresonatorer" är ju lite lattjo också. 11 resp 18 papp hos ni-vet-vem.
https://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbaettring/rumsresonatorer
Har någon några som helst teorier om hur de ska fungera?
"
Funktion
När det spelas musik i ett rum får ljudvågorna en resonator i rummet att börja vibrera och sända ut en specifik ton. Tonens intensitet beror på hur resonatorn vibrerar och tonen är sällan hörbar. Tonens resonansspektra är helt beroende på resonatorns material, form och storlek.

"

Det är väl gott så, att de vibrerar, men på vilket sätt skulle det förbättra ljudet och upplevelsen av musik? Har det nån betydelse vilken musiksmak man har?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du ska veta att tagel från en vit häst ger renare diskant med bättre definition.:cool:
Men mina har bara "Long fibrer natural wool" vitt hästtagel var nog slut.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har länge känt till och skrattat åt Svalander. Men jag tror att hans leverantör Furutech överträffar honom.
http://www.furutech.com/2015/12/01/12211/
Det gäller att ha rätt nätverkskabel för att det skall låta som allra bäst när ljudfilen passerar över ett ethernet-nätverk.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
"Rumsresonatorer" är ju lite lattjo också. 11 resp 18 papp hos ni-vet-vem.
[länk]
Har någon några som helst teorier om hur de ska fungera?
"
Funktion
När det spelas musik i ett rum får ljudvågorna en resonator i rummet att börja vibrera och sända ut en specifik ton. Tonens intensitet beror på hur resonatorn vibrerar och tonen är sällan hörbar. Tonens resonansspektra är helt beroende på resonatorns material, form och storlek.

"

Det är väl gott så, att de vibrerar, men på vilket sätt skulle det förbättra ljudet och upplevelsen av musik? Har det nån betydelse vilken musiksmak man har?
Det är så dumt så jag vet inte var jag ska börja.
 
A Avemo skrev:
Det gäller att ha rätt nätverkskabel för att det skall låta som allra bäst när ljudfilen passerar över ett ethernet-nätverk.
Ja, i en twistad kabel måste ju ena kanalen gå i högersväng och den andra i vänstersväng i spiralerna, annars blir det ju helt skruvat :crysmile:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

USB-kabel till din externa hårddisk med musik :crysmile:
Det går att spela floskelbingo med såna texter.
Gold-plated — check
Jitter — check
High-end — check
Detailed — check
osv
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Det där är lite jobbigt – jag älskar mycket ny musik, men stör mig ofta på senare års ljudideal för musikproduktion. Jag tycker dock att det har blivit lite bättre igen de senaste åren, allt är inte lika sönderkomprimerat längre.
Googla på ”loudness wars”.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="lars_stefan_axelsson, post: 3228110, member: När det kommer till CD så är min favorit istället den gröna pennan man skulle måla ytterkanterna och kanterna i centrumhålet med eftersom laserstrålen skulle reflekteras i övergången till luft, och då introducera störningar. :) Nej, så fungerar det inte riktigt med digitala lagringsmedia.[/QUOTE]

På en CD-spelare med lite åldrad och svag laserlampa har jag med framgång målat mitten och ytterkanten på vissa skivor med svart penna och på så sätt fått spelaren att återge musiken utan krångel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.