Här är svaret från kommunen;


”En byggnad som man söker bygglov för är aldrig en attefallsbyggnad, oavsett storlek.

Du har ingen attefallsrätt innan det finns en huvudbyggnad på fastigheten och ett erhållet slutbesked.

Du får ansöka om vilken byggnad du vill. Storleken styrs mer av olika funktioner och vad ett eventuellt förhandsbesked villkorar.


Då aktuell fastighet är obebyggd kommer det att krävas en lämplighetsprövning av din ansökan. Beslut om den får bebyggas kommer därefter att fattas av byggnadsnämnden.”


Väldigt luddigt svar anser jag. Det förklaras inte hur denna lämplighetsprövning ska göras. Via förhandsbesked eller vad? Ska ringa och prata med dem men tänkte om någon här förstår vad som menas.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Utanför detaljplan finns ingen generell rätt att bygga, bn prövar ansökan mot ett antal kriterier (omgivningspåverkan, utformning etc). Förhandsbesked är ett vanligt förfarande om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Utanför detaljplan finns ingen generell rätt att bygga, bn prövar ansökan mot ett antal kriterier (omgivningspåverkan, utformning etc). Förhandsbesked är ett vanligt förfarande om jag inte minns fel.
Tack för svar. Skulle vara mkt märkligt om inte just denna tomt skulle få bebyggas med tanke på att tomt bredvid är bebyggd med ett stort bostadshus samt flera komplementbyggnader. Samma sak för flera tomter i området. Vi vill inte bygga stort öht och det har jag förklarat. Tycker tonen är lite märkligt hård och fyrkantig, men det kanske är så bygglovsenheterna beter sig. Har ingen tidigare erfarenhet.
 
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 1 till
  • Laddar…
eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Tack för svar. Skulle vara mkt märkligt om inte just denna tomt skulle få bebyggas med tanke på att tomt bredvid är bebyggd med ett stort bostadshus samt flera komplementbyggnader. Samma sak för flera tomter i området. Vi vill inte bygga stort öht och det har jag förklarat. Tycker tonen är lite märkligt hård och fyrkantig, men det kanske är så bygglovsenheterna beter sig. Har ingen tidigare erfarenhet.
Hur gick det? Lät som ett spännande företag och vision du hade
 
Nu har TS frågeställning redan besvarats men jag stod inför samma fråga för något år sedan och fick svaret att mark med typkod 210 inte kunde bebyggas utan bygglov, dvs en bygglovsbefriad byggnad kan inte byggas på den. I samma veva lärde jag mig att jag inte kunde ta huslån till en 210 från min bank om jag inte hade avsikt att börja bygga på den direkt.
 
Kashew Kashew skrev:
Nu har TS frågeställning redan besvarats men jag stod inför samma fråga för något år sedan och fick svaret att mark med typkod 210 inte kunde bebyggas utan bygglov, dvs en bygglovsbefriad byggnad kan inte byggas på den.
Det är ganska logiskt. Bygglovsbefriade byggnader är i princip alltid komplement till en befintlig byggnad. Enda undantaget är väl ekonomibyggnad om det bedrivs någon verksamhet på fastigheten.
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.