P PeGe Stockholm skrev:
Hur går det?
Tyvärr så var svaret nej från kommunen.

Svaret lyder:

Här kan du läa vad som gäller under rubriken ”Vad är en byggnad”
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/nybyggnad/
Det är en byggnad även om den placeras helt eller devis under mark. Och kräver bygglov precis som du konstaterat.
Ytan är mätvärd enlig SIS och ”byggnaden” har en våning eftersom den har fasad mot omgivningen.
Så byggnadsarean ska räknas in dessvärre.

Så nu är väl drömmen effektivt död antar jag =O/
 
R Richard Bygg skrev:
Tyvärr så var svaret nej från kommunen.


Så nu är väl drömmen effektivt död antar jag =O/
Synd, Men jag tänker att om du bygger attefallaren och har långsidan ut mot vägen och en fasad som inte är större än Attefallhuset på nedre planet. Kan då inte källaren/Garaget gå djupare in än vad Attefalls huset är stort?

såg även detta när jag googlade runt lite
https://ltingenjorsbyra.se/project/projekt76/
Vet ju inte om det byggdes eller ej men intressant i detta fall.
 
R Richard Bygg skrev:
Tyvärr så var svaret nej från kommunen.

Svaret lyder:

Här kan du läa vad som gäller under rubriken ”Vad är en byggnad”
[länk]
Det är en byggnad även om den placeras helt eller devis under mark. Och kräver bygglov precis som du konstaterat.
Ytan är mätvärd enlig SIS och ”byggnaden” har en våning eftersom den har fasad mot omgivningen.
Så byggnadsarean ska räknas in dessvärre.

Så nu är väl drömmen effektivt död antar jag =O/
Du med sluttande tomt borde absolut kunna bygga det du vill där i ditt fall, bara du räknar ut medel-mark-nivån & klarar 4 meter.


https://ltingenjorsbyra.se/faktabanken/attefallshus-regler/
 
J jawen skrev:
Du med sluttande tomt borde absolut kunna bygga det du vill där i ditt fall, bara du räknar ut medel-mark-nivån & klarar 4 meter.

[media]
[länk]
Tack för svar.
Ja det är som du menar med referensen till videon. Medelmarknivån är avgörande för höjden.
Dock så hjälper det inte när det kommer till byggytan.

Men jag planerar att bygga så som videon beskriver.

Mvh Richard
 
R Richard Bygg skrev:
Tack för svar.
Ja det är som du menar med referensen till videon. Medelmarknivån är avgörande för höjden.
Dock så hjälper det inte när det kommer till byggytan.

Men jag planerar att bygga så som videon beskriver.

Mvh Richard
Ja, det är ju riktigt svårt att helt sätta sig in i regelverket vad som exakt gäller, och om man kan kringgå "problemet" genom att göra på ett visst sätt.

Men vad jag förstår så kan man avvika från byggytan med 10%, och det ska klassas som "mindre avvikelse".
Då borde man kunna köra på 33 kvm utan att få "större problem" från kommunen.

Och ställer du byggnaden med kortsidan mot gatan, så kan du få till ett riktigt funktionellt garage på nedre plan.
Normalt räknas en bils bredd vara 1,8 meter & normal billängd räknas till 4,8 meter, så bygger du 4,24 X 7,80 m så har du gott om plats att både öppna bildörrarna och sätta förvaring längs sidoväggarna, förutom att du har ca 2,5 m fritt framför bilen för arbetsbänk eller dylikt.
 
Bygg 30 kvadrat nu och gräv ut resten senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.