Ja den är häftig. Har tittat på den videon. Smart lösning för att få den av och på hjulen, pausar man på rätt sekund i slutet kan man se det.
Köpte en wolftech ps12 och en wolftech PT107 igår nere i skåne. Har nu insjuknat i influensa men när jag kommit på fötter skall jag prova
 
Hur är Wolftech som märke?

Såg att det fanns även modellerna TKS 10/12 för 9 900:-/13 900:- på bjorklundsmaskiner.com. Är dessa "sammalika" som andra som sägs vara kinasågar, t.ex. DUAB's capital, Holzman TS250 etc.
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
Jag har inte haft möjlighet att testa de något särskilt än. Hyvel fungerar bra verkar det som. Måste bara måla golvet i det som skall vara snickeriet så ska jag flytta in maskinerna och testa
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Mycket intressant tråd det här! Jag köpte en byggsåg för 6 år sedan för att bygga en bastu åt dottern till deras sommarstuga. En sån här: (ingen bra bild, men det är den enda jag har)

Metabo byggsåg på stålstativ med ansluten dammsugarslang i en välfylld verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den funkade bra till det grovbygge som skulle göras. Men när jag sedan började "finsnickra" upptäkte jag ganska snart att den inte räckte till. Anhållet låste bara på "framsidan" och flexade alldeles för mycket. (c:a 2 mm.) Så jag sålde den på Blocket och köpte en ny. En Bosch PTS 10. Ingen precisionssåg precis, jag fick göra flera justeringar och t.o.m. fila lite på detaljer, för att den skulle såga exakt. Men min tanke var att bygga om den. Och nu, nästan exakt ett år senare har jag hittat lösningen till ett underrede. Det här:

Illustration av ett sågbord med inbyggd fräsbord, anhåll och utdragbara stöd, integrerat i verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det blir mitt närmaste stora projekt. Med ett bord för handöverfräsen till höger med eget anhåll. Kommer även att bygga nytt anhåll för hela sågbordet enligt John Heisz: https://www.youtube.com/watch?v=B0IHnxhSZsg&t=8s

/P-O
 
Jag går också i tankarna att görs något liknande... eller köpa något rejält. Själv har jag en Makita bordscirlelsåg som funkar bra till det mesta men den är ju inget under av precision. Tycker klingan wobblar för mycket och skulle gärna ha mer effekt, detta är ju lite svårt att åtgärda på befintlig såg. Anhållet tänker jag mig ett liknande Jeremy Schmidth's "Biesenmeyer with incremental positioning" skulle vara bra.

Finns det någon som har provat någon av dessa "kinasågar" i klassen 10-20 kkr? Det borde ju finnas många då marknaden verkar stor, det finns ju ett otal varianter på dessa hos diverse leverantörer men sällan på blocket. Detta tyder ju på att de är kalasbra eftersom ingen vill sälja dem eller att de ramlar i sönder direkt så det inte går att sälja...
Att de inte presterar som en Hammer K3 förstår jag men kanske bättre än en byggsåg?
 
Ivar Nelson skrev:
...
Köpte en wolftech ps12 och en wolftech PT107 igår nere i skåne. Har nu insjuknat i influensa men när jag kommit på fötter skall jag prova
Förresten, köpte du från en återförsäljare i Skåne? Isf vilken?
 
Nej. Privatperson
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
pjodden skrev:
Finns det någon som har provat någon av dessa "kinasågar" i klassen 10-20 kkr? Det borde ju finnas många då marknaden verkar stor, det finns ju ett otal varianter på dessa hos diverse leverantörer men sällan på blocket. Detta tyder ju på att de är kalasbra eftersom ingen vill sälja dem eller att de ramlar i sönder direkt så det inte går att sälja...
Att de inte presterar som en Hammer K3 förstår jag men kanske bättre än en byggsåg?
Jag har ingen erfarenhet alls av att använda kineserna men det enda exemplaret jag har tittat på såg ut att kräva mer ombyggnads- och renoveringsarbete än min slutkörda och fastrostade1800-talsmaskin krävde.

Likväl har jag sett på nätet att somliga påstår att vissa modeller (eller kanske vissa exemplar) av de här kineserna lär fungera skapligt för lätt hobbybruk.

Så frågan kvarstår.......
 
Kanske skulle vi alla intresserade och nyfikna här på byggahus gå ihop och köpa en dylik kinamskin för att sedan låta ett eller några proffs använda och utvärdera maskinen på riktigt.

Det är så mycket snack och jag känner att jag vill veta. Är själv beredd att pytsa in 500-1000 kr i ett gruppköp som leder till att en maskin köps in, används och utvärderas — av ett proffs. Kanske får vi veta att de här maskinerna duger för hobbysnickeri vilket är det de flesta av oss ägnar oss åt eller så är de bara bojsänken. Och då vet vi det.

Kanske Byggahus.se kan bidra till ett inköp rent av, det är ju vi medlemmar som utgör forumet som står på konsumentens sida... ;)

//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Kanske skulle vi alla intresserade och nyfikna här på byggahus gå ihop och köpa en dylik kinamskin för att sedan låta ett eller några proffs använda och utvärdera maskinen på riktigt.

Det är så mycket snack och jag känner att jag vill veta. Är själv beredd att pytsa in 500-1000 kr i ett gruppköp som leder till att en maskin köps in, används och utvärderas — av ett proffs. Kanske får vi veta att de här maskinerna duger för hobbysnickeri vilket är det de flesta av oss ägnar oss åt eller så är de bara bojsänken. Och då vet vi det.

Kanske Byggahus.se kan bidra till ett inköp rent av, det är ju vi medlemmar som utgör forumet som står på konsumentens sida... ;)

//Ronnie
Jag gillar grundtanken i din idé, men det finns flera saker som man kan behöva fundera över lite mer. Första frågan är om man skall låta ett proffs utvärdera maskinen -vore det inte bättre om ett flertal vana hobbysnickare i stället utvärderade?

Andra frågan -var kan detta ske? Maskinen måste ställas upp någonstans, där de ovan nämnda snickarna får möjlighet att testa maskinen.

Sen är det detta med injustering av maskinen -vi har alla olika krav, te.x. för mig räcker "tillräckligt" inte till, det vet ni ju. En illa injusterad maskin blir ingen glad av, men en väl intrimmad skitmaskin kan faktiskt fungera rätt bra ett tag, tills den börjar tappa inställningarna. Nu måste jag jobbe...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
@ mattiasp

Håller med om att det finns div praktiska saker som måste lösas för att ett sådant här experiment ska kunna bli av men det borde gå att fixa med lite god vilja.

Ser det som självklart att maskinen ställs in så bra det någonsin går — annars blir det ju svårt att utvärdera dess kapacitet. Och om/när den börjar tappa inställningarna får man ju titta på om det beror på taskig konstruktion och materialval och/eller slitage. Beror det på slitage får man ju ställa det i relation till körtiden; osv.

Ja ja, det var bara en tanke jag fick men jag får erkänna att jag inte kan vara särskilt drivande i ett sådant projekt och förstår om ingen annan heller har tid. Men det hade varit intressant.

//Ronnie
 
Kan också tänka mig att pytsa in 500kr för en utvärdering. Om tex Daniel eller mattiasasp el dyligt kan testa skiten ur den.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
När ändå billiga sågar är på tapeten så skulle det vara intressant att hitta kombon av billig såg upphottad med ett bra anhåll där resultatet blev överraskande.
 
Jag testade en kinahyvel i 2 år och la väldigt många timmar på den innan jag gav upp hoppet om att få den duglig. Ni kan swisha 500-1000 spänn till mig som tack för besväret.:D
 
  • Gilla
trattalask och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.