Tack för alla svar, det är gott att få andras syn på saken.

Jag tror att den dag mina föräldrar inte längre kan vara där kommer vi förmodligen att sälja huset men jag är inte beredd att börja kosta på någon annans hus med exempelvis takbyten eller annat som kan komma på fråga. Därför känns det som att jag vill äga huset. Mina föräldrar har vare sig ork eller ekonomi att hålla efter det. Jag gör det också hellre med min bror än ensam för att dela bördan som ytterligare ett hus ändå innebär.

Sedan måste min man självklart vara med på det, det känns som det blir för krångligt om vi ska joxa med äktenskapsskillnad under bestående äktenskap som jag antar att vi behöver göra om jag ska kunna äga det ensamt. Min bror känner på liknande sätt med sin sambo även om han kanske lättare kan äga egendom ensam. Tiden och pengarna som läggs ner påverkar den andra oavsett om man har delad ekonomi eller inte.
 
O
Att man måste förankra affären med sin andra hälft är självklart enligt mig. Och något jag förutsätter i den här tråden.
huruvida man vill att den andra hälften även ska vara med ekonomiskt är en annan fundering. Viktigt är att alla parter är med på upplägget. Så brorsan måste vara helt med på att gubben din går in som delägare. Sen är det naturligt att ju färre som är med desto bättre!
Som allas vår Leif GW sa en gång " 3 kan hålla en hemlighet om minst 2 är döda"
Ur konfliktrisk synvinkel så är det bästa om man äger själv. Sedan så går det utför :) Oavsett antal fiskar som är med i affären, se till att skriv papper på allting. gå igenom allting med brorsan så ni är på samma våglängd hela vägen. Där ser jag den största risken. För jag är så där positiv till en viss del och förutsätter att konfliktrisken är mindre när det gäller din andra hälft. (när det gäller huset) Eftersom jag är sån där som förutsätter att man inte fortsätter vara gifta när man bara bråkar. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Om nu TS och hennes man, samt bror och sambo är delägare, vad händer om sambon separerar från TS bror? Vem skall lösa ut henne ,TS bror eller samtliga delägare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.