pleqtiz skrev:
jag frågade hur det gick till när dom hade demodagar och 25-30% rabatt på maskiner osv.. nej då gick tillverkarna in och hjälpte till svarade han!
Är det verkligen så? om dom har ett stort lager med maskiner som dem helt plötsligt säljer med 25% rabatt.. går då tillverkaren in och hjälpstöttar med pengar för den rabatten?!
Ja det stämmer. Det finns inte en handlare i någon bransch som på egen hand avstår pengar för att sälja med rabatt.
Det är skillnad på lagerrensning och kampanjpriser (= Swedols demodagar). I det första fallet är handlaren tvingad att sälja av ett inköpt parti varor för att inte bli stående med sådant som av olika anledningar kan bli ointressant i kundernas ögon och man behöver så gott det går frigöra bundet kapital. Dock förekommer det att tillverkare, grossister och andra stöttar i någon form även i sådana sammanhang. De vill ju ha återförsäljare kvar för framtida försäljning av deras produkter.

När det gäller kampanjpriser är det praxis att tillverkare/grossister e dyl och återförsäljare (butikerna) kommer överens om att skapa en kampanj med lägre priser varvid butiken köper in till något lägre pris och sedan säljer till något lägre pris — bägge parter avstår lite intäkter.

Rabatter och kampanjpriser är ju aldrig välgörenhet; man vill skapa uppmärksamhet, locka kunder och hoppas på merförsäljning samt inte minst framstå som en sympatisk aktör som vill kundernas bästa...

Det korta svaret blir — yes, tillverkare/grossister och återförsäljare samarbetar för att lura av oss våra pengar på olika sätt.
Beklagar mitt långa inlägg men nu orkar jag inte gå tillbaka och radera något.

//Ronnie
 
  • Gilla
micke_t och 2 till
  • Laddar…
P
Pysslarn skrev:
Ja det stämmer. Det finns inte en handlare i någon bransch som på egen hand avstår pengar för att sälja med rabatt.
Det är skillnad på lagerrensning och kampanjpriser (= Swedols demodagar). I det första fallet är handlaren tvingad att sälja av ett inköpt parti varor för att inte bli stående med sådant som av olika anledningar kan bli ointressant i kundernas ögon och man behöver så gott det går frigöra bundet kapital. Dock förekommer det att tillverkare, grossister och andra stöttar i någon form även i sådana sammanhang. De vill ju ha återförsäljare kvar för framtida försäljning av deras produkter.

När det gäller kampanjpriser är det praxis att tillverkare/grossister e dyl och återförsäljare (butikerna) kommer överens om att skapa en kampanj med lägre priser varvid butiken köper in till något lägre pris och sedan säljer till något lägre pris — bägge parter avstår lite intäkter.

Rabatter och kampanjpriser är ju aldrig välgörenhet; man vill skapa uppmärksamhet, locka kunder och hoppas på merförsäljning samt inte minst framstå som en sympatisk aktör som vill kundernas bästa...

Det korta svaret blir — yes, tillverkare/grossister och återförsäljare samarbetar för att lura av oss våra pengar på olika sätt.
Beklagar mitt långa inlägg men nu orkar jag inte gå tillbaka och radera något.

//Ronnie
Tack för det svaret :)
 
Brukar funka bra att pruta i butiker tycker jag. En metod som brukar kunna funka är att säga att "jag skulle gärna köpa hos dig, men den här prylen kostar XX på internet och då är det inte försvarbart att köpa den här. Kan du ge samma eller lägre pris?". På butiker där man ska ha konto så brukar jag helt enkelt fråga hur man ska göra för att få så bra rabatt som möjligt på kontot, ibland får man ett vettigt svar.
 
Chaly
Jag prutar normalt inte om jag vet att jag kommer handla oavsett utgång i prisförhandlingen. Sedan brukar frågan "kan du motivera för mig varför jag bör handla vara x här när jag betalar y kr mindre hos handlare z?" (fast på ett trevligt, lättsamt sätt) ofta vara en bra ingång i en prisdiskussion. Har prutat både hos stora kedjor och småbutiker. Procentuellt sett lyckades jag nog bäst när jag köpte gräsklippare i mellandagarna för ett par år sedan...
 
harry73
I elektronika butiker frågar jag altid efter rabatt. Ca 15 % får man utan problem
 
Hyllvärmare och säsongsvaror på fel säsong brukar man kunna pruta lite på, snöslunga i slutet av mars tex gick att pruta lite på. Bilreservdelar kan gå, annars kan man få rabatt om man är med i någon förening, har ett visst kreditkort osv.
Begagnade bilar är det alltid prutläge på, det finns alltid en snarlik bil nånannanstans och det vet handlaren.
Hifiprylar kan också vara prutbara, den bästa affär jag gjort där var ett par högtalare, demoex som jag fick för halva priset.
 
ingenaning skrev:
Swedol är ett börsnoterat företag som säljer prylar för över 1 miljard per år. De lär ha lägre inköpspris än Toolab får man anta.
Ah, missade att det var Swedol. Fick för mig att det var hökaren-på-hörnet.
 
pleqtiz skrev:
jag frågade hur det gick till när dom hade demodagar och 25-30% rabatt på maskiner osv.. nej då gick tillverkarna in och hjälpte till svarade han!
Är det verkligen så? om dom har ett stort lager med maskiner som dem helt plötsligt säljer med 25% rabatt.. går då tillverkaren in och hjälpstöttar med pengar för den rabatten?
Så funkar det i många andra branscher, så det låter inte otänkbart. Kampanjer är nästan alltid stöttade av generalagenten.
 
Att pruta är i endel fall ett enkelt val. Viss försöker alltid. Andra aldrig. Men en sak som man kan fundera på, tänk dig in i säljarens sits men lite omvänt scenario.

- Kalle, du ska ju jobba här på bygget och vill ha 25000:- i månaden, vilket ju är ok. Men du vet Nisse här borta han gör samma jobb för 22000:- i månaden, så vi kommer anställa honom och sparka dig !

Det är tufft när prutningen hamnar på fel konto så att säga... med detta vill jag inte säga att man inte ska pruta, men man kan ju fundera på saken i lite andra vinklar som sagt.
 
P
123abc skrev:
Jag tänkte undvika denna tråden men jag måste lägga ett ord om att jag inte känner igen mig i era beskrivningar av swedol.
Jag upplever trevlig personal, de bjuder på fika och bra priser.
Priser kan ni säkert hitta billigare på nätet på en del saker men skillnaden är att på swedol får jag det jag behöver just nu vilket ibland är viktigt för företag.
helt riktigt dom har det mesta och är bra..
Antar att denna säljare som jag fick just hade slutat sin semester för han va riktigt otrevlig, så otrevlig så jag tog åt mig! därutav denna tråd..

nu tror ju vissa här att jag skulle ha rabatt och att jag är "viktig", att är därför jag va arg men det va för hans sätt att hantera min fråga som gjorde mig förbannad! Han har kunna sagt: Nej tyvärr kan vi inte göra något bättre pris än det som står i katalogen istället för att lyfta upp kängan och börja stampa.

Antar att jag va dålig på att förtydliga mig det!

Min lillebror har oxå haft dåliga erfarenheter utav denna säljare så han kommer vi att akta oss för numera! men jag fick iaf tag på sågen för nästan 2000kr mindre och det är jag nöjd med (y)
 
Om en säljare är knepig så ta kontakt med en annan säljare, vissa människor går bara inte ihop.
Jag förstår hur en skuren relation för en säljare kan göra att man undviker stället men jag är även helt säker på att vi handlar i olika städer.
 
Här är de trevliga inne på Swedol, men det finns en dryg !¤#&/=?!! idiot inne på XL-bygg som jag bara inte tål...jag har inte heller lyckats pruta inne på Swedol, känns som om de inte är "bra" på maskiner, mer fordonstillbehör och handverktyg.
 
Redigerat:
harry73
Jag pruttar alltid i butiker, passar bra ihop med nybakad bröd arom, som de har nyförtiden :p
 
harry73 skrev:
Jag pruttar alltid i butiker, passar bra ihop med nybakad bröd arom, som de har nyförtiden :p
Jaså är det du, sluta med det!
 
Johan Rubank skrev:
Att pruta är i endel fall ett enkelt val. Viss försöker alltid. Andra aldrig. Men en sak som man kan fundera på, tänk dig in i säljarens sits men lite omvänt scenario.
Jag prutar sällan, betalar gärna lite mer för att gynna svenska handlare så länge det inte är orimliga skillnader.Jag frågar gärna om dom kan ta hem varor dom inte har normalt i sortimentet och erbjuder mig att betala för detta i förskott.

Jag förstår att handlarna kämpar mot utländska säljare och annat men då borde dom försöka att hålla en hög servicenivå så som att svara på mail, ta hem de varor man kommit överens om, försöka att hålla ingångna avtal om leveranstider och priser och om detta inte går meddela om ändringar. Är det så att handlaren inte tycker att jag är stor nog som kund eller av någon annan anledning inte vill sälja till mig så är det för min del helt okay men då är det bara att säga det så vänder jag mig till någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.