Hej!
En parentes:
Lite lustigt att på 60 talet när man inte jordade vardagsrummet för det ansågs vara isolerat. Ändå satt det vattenburna radiatorer (jätte jordade ) under varje fönster.
Och det var godkänt!

Urban
 
Det fans ett undantag för just vattenburna element. Man ansåg lite luddigt att dom målade elementen inte utgjorde en stor risk utan menade att målarfärgen skyddade. Det var en gammal "kvarleva" från den tid då man på sin höjd hade ett uttag i varje rum och dessutom en betydligt lägre spänning (127 V ) och det skulle ha medfört ett stort och dyrt ingrepp att skyddsjorda hela landet efter spänningsomläggningen.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Bo du skriver bara om klass 1 apparater i ojordade rum. Men en minst lika viktig grupp är gammalt klass 0 material som har samma typ av säkerhetsproblem som en ojordad klass 1 apparat. I båda fallen finns det bara en skyddsbarriär iform av driftisoleringen. Där utgjorde rummets isolerade miljö den andra skyddsbarriären.

Det är först klass 2 apparater som har två skyddsbariärer inbyggda som fungerar utan yttre hjälp.
 
Redigerat:
Du menar klass 0? Klass O har jag aldrig hört talas om ;)
Det var dessutom klass I som jag menade, inte klass 1 för den har jag heller inte hört talas om.
Om det saknas något mer så beror det troligen på andra meningen i mitt förra inlägg. Fyll på!
 
Efter att ha läst era råd här i forumet tror jag att jag ska jorda hela bottenplan. Det rör sig om ca tio kontakter på en yta av ca 80 kvm. Köket är redan jordat givetvis. Vilka prisförslag är att acceptera från en elektriker? Hur mycket brukar det kosta?
 
Glöm inte att allt måste jordas. Det innebär att vägguttag och lamputtag och ev. elradiatorer skall skydssjordas. Priset bestämms av hur svårt det är att dra skyddsledaren och hur många grupper som är inblandade. Det kan finnas mycket skyddsledare i rören redan som går till kök, utomhuslampor och badrum då blir kabeldragningen betydligt mindre omfattande.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Enbart uttagen går på en tusenlapp. Arbetet kanske 2000:- beroende på mycket det strular. JFB tillkommer om det inte redan finns, inkl den felsökning (jordfel) som den kan generera.

Med allt jordat återstår en viktig sak: Se över alla gamla lampor och apparater med metallhölje och ojordad stickpropp, i den mån de finns. Det kan vara så att en gammal lampa har varit strömförande de senaste 20 åren, vilket ni inte märkt förut, men kommer att bli varse nu med jord i rummet...
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.