Nimajneb skrev:
Däremot så har vi ju som jag nämnt för dig tidigare en annan handlare som ligger någon km längre bort som trycker sitt eget virke, detta är ju helt suveränt om man vill ha lite udda dimensioner. :)
Det behovet har jag inte haft ännu, men det kommer nog dyka upp när trä-däcket ska byggas färdigt senare..

Vet du hur deras priser på virke/skivor ligger?
 
Lazyman skrev:
Lokala brädgården (Wrams trä) handlar jag nästan allt virke på. Ungefär samma priser som ByggMax, men ofantligt mycket större utbud och ofantligt mycket bättre kvalité på virket.
På ByggMax får man leta noga för att hitta en bra regel.
På lokala brädgården får man leta noga för att hitta en dålig regel.
Utbudet på ByggMax är ungefär 2-3 olika längder på 45x70-reglar. På lokala brädgården har de från 2.0 meter till 5.1 meter med 30 cm intervall, så även om lokala brädgården är något pyttelite dyrare än ByggMax så blir det billigare p.g.a. det minimala spillet.
Jodå, jag handlar också mycket och gärna hos Wrams trä.
Men, när jag bad om offert på stomleveransen till nybygget, då fick jag standardprislistan i näven och obetydlig rabatt. Priser i linje med Byggmax.
Det gick däremot att få 25% hos annan leverantör.
 
Daniel78 skrev:
Det behovet har jag inte haft ännu, men det kommer nog dyka upp när trä-däcket ska byggas färdigt senare..

Vet du hur deras priser på virke/skivor ligger?
Skivor vet jag inte men virket är väl i minst i samma nivå som "7-11"
 
Nimajneb skrev:
Skivor vet jag inte men virket är väl i minst i samma nivå som "7-11"
Då blir det till att fortsätta att köra till Byggmax för min del..
 
Alla har vi olika erfarenheter. Mina är att 'den riktiga' bygghandeln, XL, har bra kvalité och höga listpriser, men att om man har kundnummer och ber om offert så matchar de lågprishandelns priser. Sist fick jag klart bättre pris än BMs priser på det virke jag behövde, dessutom kom jag hem med raka och fina reglar och brädor. Undviker in i det längsta besök på BH, bli irriterad över deras extremt dåliga service, handlar då mycket hellre på KR, som vet vad service är!
 
XL-byggs kunder (och andra proffskedjornas) brukar oftast vara hantverkare. Hantverkare debiterar kunden för inköpt material. Gissningsvis kommer inte hantverkaren att springa benen av sig för att jaga kronor och ören. Kunden kommer sällan att ha invändningar på materialpriset, för då kommer han/hon att få höra att Byggmax "är bara skit", och att kunden egentligen tjänar på att allt inhandlas på ett och samma ställe med tanke på timpenning osv. Huruvida det är sant, kan man tvista om. Naturligtvis beror det på prispåslag kontra antal timmar hantverkaren är ute och [strikethrough]fikar[/strikethrough] handlar på XL-bygg.

Kontentan är att marknaden bestämmer. Du, kunden, är "trygg" med kvalitetsprodukter från "proffkedjor" och mentalt mår bättre av att betala lite extra. Som man bäddar får man ligga. Dessutom råder det fri prissättning i landet, och varför kritisera de som uttnyttjar det, kan man fråga sig lätt cyniskt?

Admin: Kan ni vara så snälla och slå på eller i konfig-filen?
 
jag handlar själv på denna bygghandel och det är sällan dom är mycket dyrare är byggmax. och så kan jag bara lyfta på luren och ringa dit så har jag mina saker på gården dagen efter, utan extra kostnad naturligtvis. är det något som inte stämmer som spruckna plank eller märke som jag inte vill ha så byts dom ut...
detta värdera jag mer än att åka till en bygghandel där personalen saknar kunskap...
Man säger att dom får sina grejer från dom stora tillverkarna visst det stämmer säkert i många fall men deras varor står alltid på annan plats på fabriken och får inte blandas med resten.
Har lastat mycket till lågpriskedjor och detta plockas alltid från andra ställe. sten till Bygg max är 2:a sortering från St: Eriks. takpappen dom säljer får inte ens blandas med resten lastat baksida..
så man får nog vad man betala för..
 
sventable skrev:
Man säger att dom får sina grejer från dom stora tillverkarna visst det stämmer säkert i många fall men deras varor står alltid på annan plats på fabriken och får inte blandas med resten.
Har lastat mycket till lågpriskedjor och detta plockas alltid från andra ställe. sten till Bygg max är 2:a sortering från St: Eriks. takpappen dom säljer får inte ens blandas med resten lastat baksida..
så man får nog vad man betala för..
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Är det du påstår sant, då tänker jag i första hand på sten från St Eriks för det är på det viset att jag fått levererat en betydande mängd sten därifrån(köpt hos stenaffär ej BM) och dessa vittrar sönder redan efter första vintern. Det var nämligen så att den bil som levererade direkt från fabriken i Vara, först skulle lämna några pallar på Bygg-max i Borås och resten skulle till mig. Plattorna är verkligen 2a om inte 3dje sortering så det skulle vara värdefullt om det kan bekräftas att det är på det viset för det har jag hävdat hela tiden att något är fel.

Jag har för avsikt att lägga upp en tråd angående marksten och mur för det är helt åt h..te när det gäller kvalitet från flera av tillverkarna på marknaden.
 
Jag har köpt 4-500 stenar på byggmax för ca 4 år sedan, dessa ser likadana ut idag som när jag köpte dom.
 
Ofta har Byggmax dåligt ryckte här, dålig kvalitet och okunnig personal. Men de har en hel del bra virke med, har köpt väligt mycket på byggmax genom åren och det har inte varit mycket som har varit dåligt. Upplever att de har minst lika bra kvalitet som våran lokala XL Bygg.

Jag handlar nog lika mycket på XL som på Byggmax, just för att XL ligger 3mil närmare...
 
MB77 skrev:
Ofta har Byggmax dåligt ryckte här, dålig kvalitet och okunnig personal. Men de har en hel del bra virke med, har köpt väligt mycket på byggmax genom åren och det har inte varit mycket som har varit dåligt. Upplever att de har minst lika bra kvalitet som våran lokala XL Bygg.

Jag handlar nog lika mycket på XL som på Byggmax, just för att XL ligger 3mil närmare...
Kvalitetsmässigt så har jag aldrig haft några problem på Byggmax, självklart har dom också krokiga reglar, men inte mer än någon annan handlare, och "kunnigheten" på personalen har jag ingen koll på eftersom jag inte kan komma på vad jag skulle behöva ha hjälp med på en brädgård?
 
Intressant diskussion.
Jag handlar mycket på Byggmax, dock inte allt. Upplever att både sortiment, kvalitet och kunskap blir bättre och bättre på Byggmax, i takt med att de växer.
Har en lokal bondsåg där jag köper de vanligaste dimensionerna reglar och plank, till priser ordentligt under Byggmax samtidigt som kvaliteten är högre. Ska jag handla lister, skivmaterial eller annat blir det Byggmax. Gäller det någon akutgrej så blir det - tyvärr - lokala Woody-butiken. De har riktigt bra sortiment, men samtidigt helt sjuka priser och helt hopplös personal.
Bauhaus ligger tio mil bort, enkel resa, precis som K-Rauta. Hornbach är ännu längre bort...
 
De närmaste alternativen jag har är Karl Hedin (kedja som främst finns i Mälardalen tror jag) och Beijer, det skulle vara intressant att höra vad folk anser om dessa, jämfört med lågpriskedjorna eller andra kedjor.

Alternativen bland de stora kedjorna på lite längre håll är i stigande ordning efter avstånd Byggmax och K-Rauta (~3 mil), Bauhaus (>7 mil) och Hornbach (>7 mil).

Edit: Kan väl tillägga att jag inte köpt några mängder byggmaterial än så länge och jag tycker Byggmax och K-Rauta har funkat bra, de lokala (Karl Hedin och Beijer alltså) har jag aldrig besökt. Men nu börjar det bli dags för en del större projekt (altanbygge bl.a.) och då blir ju läget lite annorlunda. Beijer tycker jag ger ett väldigt schysst intryck utifrån hemsida och marknadsföring, med mycket guider och tips t.ex.
 
Redigerat:
Får väl göra ett inlägg här också. Handlat mycket både hos lokala bygghandlaren och på Byggmax, K-Rauta, Bauhaus, Hornbach...och enstaka gånger på Beijers....
Fördelen med lokala bygghandlaren har alltid varit närheten=snabbhet, plus möjlighet till billig eller gratis hemtransport...nackdelen har givetvis varit ett högre pris. Men det har nästan alltid lönat sig när man ska ha hemkört pga Byggmax hutlösa hemtransportskostnader. Nu på senare tid har jag fått omvärdera det igen...trots 15% rabatt hos lokala bygghandeln blev senaste offerten 40% dyrare jämfört med Byggmax, efter transportkostnaderna... hamnade i dispyt med bygghandlaren eftersom jag gjorde misstaget att nämna just Byggmax som pris-referens...där handlaren försökte påstå att kvalitetskillnaden på tryckimpregnerad trall var så stor. Att det sen är exakt samma NTR-märkning och skogsbolagsstämpel på båda ställena verkade han inte förstå...

Slutsats...man får ständigt jämföra priser för att inte bli uppskjortad...och väga tid mot kostnad. För egen del accepterar jag oftast en liten större kostnad mot betydande tidsvinst, men ibland får man ta släp och köra iväg för att inte bli ruinerad:)
 
Jo, visst är den lokala brädgården dyrast! Men å andra sidan så fixar han allt. Kapar upp åt mig efter mått, kör ut om det är långa bitar, tar hem konstigheter som inte ligger i standardsortimentet och har i största allmänhet god service. Går man och skrotar butiken så kommer det fram en kille (finns en tjej där också!) och frågar om han kan hjälpa till. Försök att få den hjälpen på ByggMax.

Men visst, allt mängdmaterial har jag köpt på ByggMax. Min plånbok har en botten den också. Men jag försöker efter bästa förmåga stödja vår lokala handlare också. Service är också ett konkurrensmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.