Det som är mest positiv med en CD är att den har samma suggförmåga hela tiden :D
Påsar jag köper kostar ca 80kt/5st som fylls på 1-2 månader (hundhår + grus) - en utgift man skulle bli utan med en CD :D.
Tyvärr kan jag inte få den i mitt gamla hus men ni som har chansen - ta den!
gaia
 
Fast jag är en snål jävel skulle jag förbereda för centraldammsugare. Det är ganska lätt och billigt att installera från början. Bra försäljningsUSP också att ha förberett för centraldammsugare. Sedan vet jag inte om det är värt pengarna att köpa en.

mvh
David
 
Just det - jag har dalmatiner så jag måste byta dammsugarpåse varannan vecka. Kostar multum och dallar hårar hela året, varje dag ... små små vita hårstrån (jag ser aldrig att han fäller några svartprickade strån ::)).

Centraldammsugare är min dröm - bara jag finner någon som kan installera den - hopplöst i malmöområdet om det inte är ett nybyggt hus!
 
BESKT skrev:
13000 ! En fruktansvärt dyr dammsugare, du får den för 5-6000 om du köper den direkt själv! och installationen kan omöjligt ta 7000 kr (2 hela dagars arbete!)

Njae....när du plockat ihop alla rör, böjar, sockelutsug, valt bort det där enklare munstycket+handtag till förmån för en finare variant så kostar det inte som det står i reklambladet längre.

Vi köpte sug av ABC-centraldamsugare i Bromma och delarna kostade ungefär 10kSEK. För det fick vi:

1st Univac Millenium (den vita kantiga)
1st 11,4m slang med ergonomiskt handtag och onoffknapp (detta dyrare handtag är värt varenda krona)
2st sockelsug (dyrt)
En hög med rör och rördelar
En extra slang för att ha i garaget/ute

Vid husköp kanske man kan köpa dessa delar aningens billigare, men knappast om man köper det löst som vi gjorde. Jag jämförde priser på flera ställen men hittade inget avgjort billigare. Många bäckar små....
 
BoD skrev:
Varifrån kommer pollen? Från växterna utanför huset så klart... Är du pollenallergiker så gör du bäst i att inte vädra när det är vår ute.

Självklart är en äldre otät dammsugare med dåligt filter sämre än en centraldammsugare, men med bra filter så jämnar det ut sig. Och jag tror att astma- och allergiförbundet baserar sina omdömen på de äldre golvdammsugarna.

Jag vill bara säga att om man ska ha centraldammsugare eller inte är mer en fråga om tycke och smak än om tekniska argument. Själva städningen blir hursomhelst inte rolig med nån av systemen.

Johodå....jag har aldrig dammsugit så mycket som nu. Förundras fortfarande över att man kan dammsuga och prata samtidigt.... ;)

Att slippa slita sugarn över trösklar, slippa irritera sig på att man för sjuttonde gången drar sugarn rakt in i en dörrpost så hela väggen skallrar, att slippa släpa på eländet - det är livskvalitet. Och roligt. ;D

En annan ovärderlig fördel med cdsug är att jag nu slipper dessa små luktampuller som frugan brukade peta in i dammsugaren vilket gjorde att det luktade apa ("näe det luktar kaprifol...gott!" i hela huset...
 
Kan man inte ha utblåset inomhus? Med ett bra filter slipper man då ju både värmeförluster och inkommande pollen...
Då försvinner ju vitsen med centraldammsugaren, dvs få ut det fina dammet ur huset. En centraldammsugare har INTE HEPA-filter (undantaget lägenhetsvarianten som man stoppar i garderoben). Tvärtom släpper den förmodligen ut mer damm än en vanlig dammsugare (eller som när vår förra Volta tappade filtret och släppte ut hela innehållet i grannskapet).
Pollen kommer ändå in i huset med den vanliga ventilationen om man inte har pollenfilter och värmeförlusterna är troligen försumbara vid normal renlighet.
 
En gång centraldammsugare = alltid centraldammsugare. Det är som att gå bakåt i tiden lite grand.
 
Den är ju inte så tyst som reklamen vill göra gällande men man slipper den "unkna" luften som kommer från en gammal dammsugare och alla dessa fina små dammpartiklar som åker ut ur huset via CD:n 8) 8) 8)
 
De bästa vanliga dammsugarna har ju S-klass-filter vilket gör att de släpper ut i princip ren luft. Men det är ju inte det som är problemet.
Problemet är själva utblåset. Den utströmmande luften rör upp damm som finns i huset som kommer att ligga upp i luften tills man slutar dammsuga för att sedan sakta dala ner igen och vips är det dammigt igen. Det slipper man med CD eftersom inget utblås finns inomhus.
 
Carin skrev:
Absolut centraldammsugare om man bygger nytt. Det är ju så enkelt att dra rör mm när man ändå bygger. Vår dammsugare sitter i garaget men det låter ändå mycket när man dammsuger eftersom det är ett himla sug i den. Har ni andra med centraldammsugare samma erfarenhet ?
/ Carin
Näe vår Univac Millenium är tyst. Det kanske beror på munstycket?
 
Kommer aldrig mer vilja ha ngt annat än centraldammsugare, så enkel - inga märken för att man kört emot, effektiv och tyst. Kan prata i telefonen då man dammsuger.
Vår granne har en som låter förfärligt mycket, våra snickare sade att de saknade ljuddämpare som man tydligen kan sätta på!? Vet inget om det, men våran låter inte alls lika mycket.
Rekommenderar på och av på handtaget, underlättar.
Angående pollen så finns det pollenfilter till exempelvis freshventilerna och alla andra ventiler. Hjälper faktiskt.

//anna
 
MathiasS skrev:
Näe vår Univac Millenium är tyst. Det kanske beror på munstycket?
Är det en modell du rekommenderar??

Kan man koppla utluften till utgående luft från värmepumpen??

Vore ganska skönt att slippa dra ett rör till!
 
Jag kopplade in vår i går. Det är en Puzer (www.puzer.fi). Blir väl ca 1000 euro (9000 sek) totalt, men då har vi 5 uttag och 10m slang. Den låter som ett litet reaplan, men står nere i källaren. Uppe i huset är det tyst, förutom sugljudet. Nu måste jag bara få ett hål borrat i källarväggen för utblåset.
 
Precis också kopplat in vår och har hittills bara positiva erfarenheter. En sak dock, vi har några fasta sockeluttag och de låter rejält mycket när man öppnar dem men det är ju naturligt med tanke på hög lufthastighet och relativt litet insug.

En bieffekt är att 3-åringen hemma har hittat en ny favoritleksak att stoppa grejor i :p
 
Vi funderade på sockeluttag, men skippade dem. Kanske lika bra med tanke på 3-åringen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.