Rickard. Rickard.ag skrev:
"barkar" du av björk innan du eldar den? Det känns som ett lite onödigt jobb.
Vill man ha lite torrare ved snabbt så är ett alternativ att ringbarka innan saven går upp i björken på våren så kan man hugga den på hösten..
 
  • Gilla
evojenza
  • Laddar…
T
Hur kan du sitta och barka inomhus på parkettgolvet?! :surprised: Måste väl bli ofantligt smutsigt inomhus?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Inte fel att öppna nävern på något sätt, särskilt för långa björkstammar - annars måste fukten vandra halva stammens längd.
Man brukar dra ett par snabba drag med motorsågen lite på sned längs med stammen när man har fällt trädet. Att barka av precis hela vedträet känns som ett onödigt arbete.
 
Oavsett teknik så var pallen jättefin :ok:
 
  • Gilla
evojenza
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Hur kan du sitta och barka inomhus på parkettgolvet?! :surprised: Måste väl bli ofantligt smutsigt inomhus?
Inte jag som städar :crysmile:

Jo det är det faktiskt. Jag har ingen annanstans att vara. Ute är vädret värdelöst och förrådet vill jag inte fylla med bark och skit. Så mitt i matrummet får det bli .
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Oavsett teknik så var pallen jättefin :ok:
Tack så mycket .
 
  • Gilla
lasa7
  • Laddar…
Har rensat ytterligare en stubbe. Ska göra ett experiment på en och se om jag kan skapa något udda och nytt. En kantig pall. Just nu står dom på tork så man kan slipa och hugga ut handtag.
 
Stålborste på vinkelslip?
 
J JPW skrev:
Stålborste på vinkelslip?
Tanken har slagit mig. Ska testa i helgen.
 
E evojenza skrev:
förrådet vill jag inte fylla med bark och skit. Så mitt i matrummet får det bli .
Så talar en riktig man! :cool: Fast jag förstår dig, bra mycket lättare att städa ett "tomt" matrum än ett "fullt" förråd.
 
  • Gilla
evojenza
  • Laddar…
Va kul att det finns ett intresse för dessa. Kanske borde fundera på att sälja dom snart . :thinking:

Medans större delen av Sverige satt pch käkade tacos satt jag med nyvässade stämjärn och en näve 40-papper och putsade. Tog ca 3 timmar innan jag var nöjd. Nu får den stå inomhus och torka några dagar innan jag börjar gå igenom sandpapperskalan.
Sen ska den bli personlig. Den ska få en identitet.

Nyslipad träbit bredvid uppsättning stämjärn, redo för vidare finslipning och personlig prägel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul tråd! Jag blir alltid imponerad av folk som gör egna möbler istället för att handla nytt på Ikea eller måla om begagnade grejer, vilka är de alternativ jag använder mig av. Önskar jag var mer händig och kreativ.
 
Keiller Keiller skrev:
Kul tråd! Jag blir alltid imponerad av folk som gör egna möbler istället för att handla nytt på Ikea eller måla om begagnade grejer, vilka är de alternativ jag använder mig av. Önskar jag var mer händig och kreativ.
Hej. Tack va roligt . Jo bygga och renovera möbler är en rolig hobby. Sambon börjar nog tröttna. :crysmile:
Jag släpar hem möbler och gör iordning dom för att sen ge bort dom.

Det jag är mest nöjd med är mitt matbord som är byggt helt själv med enbart handverktyg. Handtillverkat trämatbord med tydliga ådringar och svarta stolar, beläget i ett hem med stort fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller min skänk som var bortglömd i ett läckande förråd. Ommålad säkert 5 gånger i alla möjliga färger.
Det tog lång tid att få ordning på den men va fin den är. Inget spånskivefusk här inte.
Renoverad träskänk med dörrar och runda fötter, utan synbart spånskivefusk, står på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hojte och 6 till
  • Laddar…
Hej.
Pallen har fått torka några dagar.
Jag har slipat den med 40, 80, 120, 240, 400 och 600. Nu håller jag på att fixa handtag. Sen avslutar vi med 800-papper.
Slipad träpall med nygjorda handtag och släta ytor, redo för finpolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyslipad träpall med utskuret handtag och slipverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isolator och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.