14 101 läst · 25 svar
14k läst
25 svar
Att förbereda för luft/luftvärmepump
Verkligen! Vår innedel sitter ca 50 cm från elcentralen. Utedelen sitter ju ute, där finns ingen el, om man inte först tar den inifrån, via samma hål som ändå behövs för anslutningen mellan delarna. Så sannorlikt gör man väl vad som blir bäst från situation till situation.
Innedelen ska väl ändå luta lite svagt mot kondensvattenutloppet. Man vet ju om rören skall ut på höger eller vänster sida när man installerar & lutar innedelen efter detta.Micke64 skrev:
Även utedelen skall luta lite svagt så kompressordelen hamnar högst, detta för att slippa vattensamling därunder, samt lite bakåt mot avrinningshålen under kondensorn.
Medlem
· stockholm
· 2 111 inlägg
Lättaste sättet att undvika stomljud är att ersätta dom traditionella vibrationsdämparna i gummi mot stålfjäderdämpare. Du kommer inte bli missnöjd.KnockOnWood skrev:Bästa förberedelsen är väl att dra el till platsen för innerdelen
Och som Anna_H säger, får innerdelen normalt plats över en dörr.
Den väger ca 10 kg.
Jag vill bestämt råda att ställa utedelen på stativ.
Jag har två stycken av Mitsubishis minsta L/L-pumpar, en i året-runt-huset och en i sommarstugan.
Den i sommarstugan har utedelen hängande på en konsol på väggen och den hörs in genom resonanser i väggen.
(Vi kunde inte vänta på tjälfritt före monteringen.)
Den andra som står på stativ på marken hörs inte alls.
Försökte lägga upp en bild på dessa men jag och datorer är inte riktigt överens !!!!
Kolla på www.entrade.se
Innedelen ska sitta i våg, annars fungerar inte vattenavrinningen. De är finurligt gjorda så man behöver inte hålla på att luta grejorna, oavsett om rören går ut på höger eller vänster sida. Gäller även utedelen. Vattnet rinner ut där det ska om man monterar den i våg. Ser ju inte klokt ut om de lutar.frav skrev:Innedelen ska väl ändå luta lite svagt mot kondensvattenutloppet. Man vet ju om rören skall ut på höger eller vänster sida när man installerar & lutar innedelen efter detta.
Även utedelen skall luta lite svagt så kompressordelen hamnar högst, detta för att slippa vattensamling därunder, samt lite bakåt mot avrinningshålen under kondensorn.
Mjuka gummikuddar eller fjädrar kan göra underverk på stomljudet, men ibland hjälper inget annat än markstativ. De som följer med i kartongen är sällan bra.
Medlem
· stockholm
· 2 111 inlägg
Dom fjädrarna är det KnockOnWood
Visst finns det tillfällen då enbart markstativ hjälper men stålfjädrarna fungerar mycket bra och väl värda att prova då man dessutom inte behöver oroa sig för att marken ska sätta sig och utedelen börjar luta åt fel håll.
Går inte att jämföra med mjuka gummidämpare som även dom hårdnar lite när det är kallt , har åtmindstånde inte själv hittat några gummidämpare som är jämförbara.
Stämmer bra att dämparna som följer med konsoller eller värmepumpen inte är så bra milt utryckt !
Många brukar bli som gamla suddigummin när kylan kommer och dom behövs som mest.
Visst finns det tillfällen då enbart markstativ hjälper men stålfjädrarna fungerar mycket bra och väl värda att prova då man dessutom inte behöver oroa sig för att marken ska sätta sig och utedelen börjar luta åt fel håll.
Går inte att jämföra med mjuka gummidämpare som även dom hårdnar lite när det är kallt , har åtmindstånde inte själv hittat några gummidämpare som är jämförbara.
Stämmer bra att dämparna som följer med konsoller eller värmepumpen inte är så bra milt utryckt !
Många brukar bli som gamla suddigummin när kylan kommer och dom behövs som mest.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Tack för tipset TS Comfort!
Jag får skaffa en sats till stugan.
Men det var ju inga billiga fjädrar precis!
Det står att det är 2 mjuka och 2 hårda i en sats.
Förmodar att det är för att det inte skall bli en enda resonansfrekvens.
Hur skall de sättas för bästa effekt?
(Har för resten jobbat med master och där använde vi begreppet virvelavlösningsresonansfrekvens. Härligt ord )
Jag får skaffa en sats till stugan.
Men det var ju inga billiga fjädrar precis!
Det står att det är 2 mjuka och 2 hårda i en sats.
Förmodar att det är för att det inte skall bli en enda resonansfrekvens.
Hur skall de sättas för bästa effekt?
(Har för resten jobbat med master och där använde vi begreppet virvelavlösningsresonansfrekvens. Härligt ord )
Medlem
· stockholm
· 2 111 inlägg
Dom kostar 495:- inkl moms och en fraktkostnad på ca 60:- men har man besvär av stomljud så är det en enkel metod att minska risken för stomlud och utedelen ska sitta där några år.
Dom 2 hårda ska vara på kompressorsidan ( höger sida framifrån sett ) då den är tyngre.
var försiktig bara när du lyfter upp en sida och skiftar så du inte är brutal och knäcker till något rör om det är tight rördragning.
Koppla med vattenpass efteråt så utedelen står i våg efter bytet, kan behövas justeras med en bricka beroende på vilka dämpare som sitter där nu.
Det var ett långt ord som jag aldrig kommer att komma ihåg
Gör ett inlägg när du har bytt dämpare, är du inte nöjd är du den förste mig veterligen !
Dom 2 hårda ska vara på kompressorsidan ( höger sida framifrån sett ) då den är tyngre.
var försiktig bara när du lyfter upp en sida och skiftar så du inte är brutal och knäcker till något rör om det är tight rördragning.
Koppla med vattenpass efteråt så utedelen står i våg efter bytet, kan behövas justeras med en bricka beroende på vilka dämpare som sitter där nu.
Det var ett långt ord som jag aldrig kommer att komma ihåg
Gör ett inlägg när du har bytt dämpare, är du inte nöjd är du den förste mig veterligen !
Medlem
· stockholm
· 2 111 inlägg
Missade att skriva att man måste kolla så inte rören är för tight dragna redan nu då stålfjäderdämparna är ca 2cm högre än dom traditionella dämparna i gummi.
Går rören spänt redan innan måste man flytta hela konsollen och då blir det lite mer jobb men dom flesta har en loop på rören innan dom ansluts till utedelen så det brukar inte vara något problem men bäst att jag upplyser om det så inte någon blir tokig på mej !!
Går rören spänt redan innan måste man flytta hela konsollen och då blir det lite mer jobb men dom flesta har en loop på rören innan dom ansluts till utedelen så det brukar inte vara något problem men bäst att jag upplyser om det så inte någon blir tokig på mej !!
Ja nu var det några år sedan jag var med & monterade någon luft/luft, snart 10år sedan. Så konstruktionerna har säkert utvecklats till det bättre. Men då monterades innedelen med ett par mm lutning mot avrinningen, så det var inte mycket. Syntes oftast inte. Men det är ju gott om det går att hålla allt i våg.Mell skrev:Innedelen ska sitta i våg, annars fungerar inte vattenavrinningen. De är finurligt gjorda så man behöver inte hålla på att luta grejorna, oavsett om rören går ut på höger eller vänster sida. Gäller även utedelen. Vattnet rinner ut där det ska om man monterar den i våg. Ser ju inte klokt ut om de lutar.
Liknande trådar
-
Hur kan jag förbereda för dusch/WC men inreda som tvättstuga
Vatten & Avlopp -
Renovering av hus - Förbereda för luft/vatten?
Värmepumpar -
Förbereda för vatten/avlopp/el till Attefallshus
Vatten & Avlopp -
Förbereda badrum för tvättmaskin
Badrum -
Hjälp att förbereda för fullstor diskmaskin!
Vatten & Avlopp