Chaly skrev:
Ja, gott om tid är det ont om. Men undrar hur många timmar per år som man lägger på det här forumet... :)
Känner mig träffad. Men här lär man sig mer än framför Paradise Hotel, Farmen, Hollywoodfruar, eller liknande kvalitativa program.
 
Chaly
tullemannen skrev:
Känner mig träffad. Men här lär man sig mer än framför Paradise Hotel, Farmen, Hollywoodfruar, eller liknande kvalitativa program.
Helt klart så! Fast i mitt fall tror jag det händer det att research och läsning här ibland tar längre tid än själva projektet...
 
  • Gilla
Montören
  • Laddar…
Chaly skrev:
Helt klart så! Fast i mitt fall tror jag det händer det att research och läsning här ibland tar längre tid än själva projektet...
Men hur lång tid hade projektet tagit utan research..? Jag ser absolut påläsningen som en helt vital del av processen, utan den blir det ju bara pannkaka istället för kök och badrum...
 
Jag börjar känna att det är en fördel att vara en mild version av en eremit, man får mycket mer tid till sina projekt om man inte är ute på t.ex middagar och fester.

Att komma hem från jobbet, byta om till andra jobbarkläder och sätta igång med snickrande/mekande/whatever typ varje dag gör att man blir rätt effektiv. :)
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
Magnus Ladulås skrev:
Totalrenoverar 370 kvm på egen hand och för timdagbok på allt sedan början. Huvudmomenten enligt plan beräknas ta 5 år. Satsar på att få färdigt som mkt som möjligt innan barn kommer in i bilden.

Jobbade i början efter mottot "göra så mkt jag hinner varje dag". Det blev snart okontrollerbart för man jobbar sent och får ändå ångest över hur lite man fått gjort under dan och allt som är kvar och ändå hann man inte göra något annat (vänner, familj, släkt, bil etc) under helgen.

Sedan började vi sätta upp ett veckoschema som innehåller timmar för hus, städning, studier, fri tid tillsammans, fri egen tid etc. Kör ett bestämt antal timmar på huset (4 tim tis, 4 tim tors samt 6 tim lör, och 6 tim sön). Frun har också schema men lite färre timmar på huset. Målet är inte längre att göra "så mkt som möjligt" varje vecka utan att jobba ett visst antal timmar på huset i veckan.

Trodde aldrig det skulle funka med att hålla tider osv (har alltid varit en person som vill slutföra moment innan jag slutar och gör något annat) men det fungerar faktiskt rktigt bra med lite invänjning. Dels får vi en garanti att vi lägger ca 36 timmar i veckan på huset så att vi kommer någonvart och ändå får timmar över som är fredade för andra saker som att åka iväg tillsammans osv. Mindre ångest då jag kan känna mig nöjd för dagen eftersom målet är att göra mitt fyratimmars pass idag snarare än att bli färdig med moment X.

Huset får sedan ta så lång tid som det tar med det planerade antal timmar vi lägger i veckan. Men vi gör sexmånadersplaner över delmål där jag bockar av allteftersom momenten blir utförda. Det är bra för att planera in när elektriker och rörmokare ska komma. En psykologisk grej är att det känns också bra att se hur mycket som är avbockat på listan och hur det ökar sakta.

Har även med en tidsprognos på listan för hur många timmar jag räknar med att varje moment tar (som jag i början fick multiplicera med två). Ibland blir jag färdig snabbare med ett moment än beräknat vilket känns bra och ibland inte (dvs det tog mer än dubbelt så lång tid jag räknat med). Nu behöver jag inte längre multiplicera med två för jag börjar bli bättre på att beräkna hur lång tid saker faktiskt tar.

Bra verktyg är A och O för att jobba snabbt med bra resultat. Har ökat farten rejält sedan jag slutade vara dumsnål och istället började köpa eller hyra rätt verktyg och maskiner för uppgiften. En inte så oäven del av den arbetskostnad man sparar in på GDS är det sunt att ligga på rätta verktygen.

Och tv kan jag titta på när renoveringen närmar sig slutet. Allt går ju i repris ändå så man missar ju inget om man börjar titta om 10 år. :)
Vi verkar tänka och jobba på liknade sätt. Vi gör listor varje lördag morgon vid frukostbordet. Det som inte har blivit gjort förra veckan flyttas över till denna vecka och nya saker läggs till. Små poster så att man kan göra 1-7 saker på en dag. Att få stryka saker vid lunch eller kvällsmat gör att man ser att det händer saker. Även om det går tungt. Vi har inget planerat tidschema utan jobbar nästan alltid tillsammans. Fördelen med listor är att man jobbar effektivt och planerat. Har jag 30 minuter över så kan jag direkt kolla på listan om det finns något snabbjobb att göra. Samma sak med vissa verktyg. Tar jag fram sågen så kan jag direkt se om det är något mera som skall sågas innan jag stoppar in sågen igen. På tomten så har vi 7 olika byggnader (bondgård) och det är svårt att komma ihåg allt utan lista.
 
Chaly
JPW skrev:
Men hur lång tid hade projektet tagit utan research..? Jag ser absolut påläsningen som en helt vital del av processen, utan den blir det ju bara pannkaka istället för kök och badrum...
Självklart är researchen en del av projektet! I mitt fall tenderar jag dock att överläsa och grubbla på ickefrågor ibland vilket gör att den passiva delen av projektet bli väl lång ibland...
 
Det är bara att konstatera att tiden inte räcker till! Man måste prioritera! Vi har prioriterat vår handikappade dotter och lillebror framför vänner, tv, resor mm! Blir glad om jag får 30min egentid i garaget någon gång i månaden!!
 
Efter Patrik659:s inlägg kan man också konstatera att vi kommer med olika förutsättningar. Det låter kanske dumt, men det värmer att läsa ditt inlägg. Family first. Tänk om alla pappor kunde ta ett så klokt beslut som du har gjort. All heder.
 
  • Gilla
patrik659
  • Laddar…
tullemannen skrev:
efter patrik659:s inlägg kan man också konstatera att vi kommer med olika förutsättningar. Det låter kanske dumt, men det värmer att läsa ditt inlägg. Family first. Tänk om alla pappor kunde ta ett så klokt beslut som du har gjort. All heder.
tack!
 
tullemannen skrev:
Efter Patrik659:s inlägg kan man också konstatera att vi kommer med olika förutsättningar. Det låter kanske dumt, men det värmer att läsa ditt inlägg. Family first. Tänk om alla pappor kunde ta ett så klokt beslut som du har gjort. All heder.
Jag har inte ett handikappat barn så jag vet inte hur det funkar. Men jag har gjort precis tvärt om. Sonen är med mig hela tiden om han är hemma och inte läser läxor. Vilket innebär att han kan köra minigrävaren, traktorn, kap&girsågen, byggsågen, betongblandare, rotorlazer mm lika bra som jag. Han kan ta A-traktorn och släpkärra för att åka och hämta byggmaterial utan att jag är med. Med dagens kunskap så skulle han lätt klara av att bygga sig en sommarstuga utan att jag var med. Även själva markarbetena skulle han fixa med hjälp av grävaren och traktorn. Men han kan också laga bilen, svetsa rost, byta motor och växellåda mm. Han har precis fyllt 16 år.
Skickar med en tråd när han byggde sig en dollykärra. http://30traktor.egetforum.se/bygga-dollykarra-vincent-t23946.html
 
Redigerat:
Det är inte bara tiden som måste prioriteras, utan även orken. När jag jobbat en hel dag, sett till att barnen är i säng, röjt upp i köket och förberett för morgondagens jobb så är det inte alltid jag orkar ta tag i något mer avancerat än lite byggahussurfande eller slötittande på tv. Visst kan man uppbåda energi om det är något som verkligen måste göras, med alla behöver tid för avkoppling också.
 
Planering och prioritering är något man behöver tänka över i ett tidigt stadium.....sen är det bra att vara målmedveten, envis och realistisk för att få ihop projektet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.