karmajoyst skrev:
Räkna så att ni klarar en ränta på 7% plus amortering (topplånet måste man amortera minst 2000 per månad i vår bank vet inte hur det ser ut hos andra banker)
Så om man tar ett lån på 3 miljoner så bör man vara byxad att betala 19500 per månad. Plus ca 2-5 tusen för driftskostnader. Så 21500-24500 per månad.
Om 21500-24500 ligger över 60% av sammanlagda löner efter skatt så tycker jag personligen att det hade känts tungt.

(valde 3 miljoner eftersom det är den "maxgräns" som vi satt för vårt bygge)
Tycker ditt exempel är överdirvet, tror inte att någon i ett nybyggt hus skulle få boendekostnader på över 20 000 om räntan stiger till 7% vid 3milj.
 
Enkel mattematik visar ju at du hamnar på den kostnaden, OM ränteavdraget avskaffas, och det är en inte alltför osannolik utveckling.

Dvs 7% ränta 3 milj i lån och inga ränteavdrag. ger en årsränta på 210 000kr. Armorteringen kanske man i det läget kan lyckas förhandla bort.

Den intressanta frågan är om det är överdrivet att tro att räntan kan gå upp till 7%. Personligen tror jag att det är i överkant på kort sikt. Och om man antar att det händer om 7-10 år från nu så har de flesta hunnit att få högre inkomster etc. Så att möjligheten att klara den höga kostnaden blir större. Men typ 6% inom ett par tre år verkar fullt möjligt för att inte säga sannolikt.

Det läskiga med ränteutveckling är att experterna nästan alltid har fel. Så frågan är vad består felet i den här gången, nu tror ju experterna på en ränta på typ 5% inom något år. Det blir det aldeles säkert inte för de har aldrig haft rätt. Frågan är väl då om den om ett år är 2% eller 6%?
 
radeeon skrev:
Idag bor vi i en lägenhet som är på 60m2 och den kostar oss mellan 5000-6000 kr i månaden i varmhyra. vet inte riktigt hur mycket vi skulle kunna spara men typ ca 5000-7000 per månad.
OK, det är en bättre utgångspunkt. Om ni verkligen är beredda att lägga undan 5000kr till _varje_ månad ("skulle kunna spara" tyder på att ni inte gör det idag) kan ni alltså kanske klara av en boendekostnad på 10000kr i månaden idag. Om ni vill ha lite buffert för familjebildning och sånt kanske det är rimligare att lägga sig på max 8000kr, och då är det bara att räkna baklänges:

Drift, skatt, och annat: ungefär 3000kr
Amortering: 0 kr (om banken accepterar tomten som tillräcklig insats)
Räntor: 5000kr/mån efter avdrag

Driften har jag satt lite högt - dels kommer både el och fjärrvärmepriser antagligen att stiga, dels vet man inte alls vad som händer med fastighetsskatten.

Med den kalkylen har ni råd att betala ungefär 85000kr i räntor (före avdrag) per år. Om räntan är 5% motsvarar det ett lån på 1.7 miljoner, vid 7% ett lån på 1.2 miljoner. Sannolikheten för 7% ränta är ganska låg, men det är nog rimligt att planera för att klara det om man är nästan fullt belånad och inte har annat sparande.

Nu är det här bara ett exempel - ni ska förstås sätta in mer realistiska siffror själva. Till exempel - i ovanstående fall ingår inte sparande/amorteringar. Jag tycker dock att det är bättre att utgå från hur mycket pengar just ni "har över" snarare än att prata om att lägga 40% eller 60% på boendet - det beror så mycket på hur stor ens lön är från början och vilka vanor man har.

Ett bra tips för att se om man verkligen klarar av det är att redan nu faktiskt lägga undan så mycket per månad. Gör en stående överförning till sparkontot på 5000kr i månaden och se om det fortfarande går ihop varje månad!
 
hempularen skrev:
Enkel mattematik visar ju at du hamnar på den kostnaden, OM ränteavdraget avskaffas, och det är en inte alltför osannolik utveckling.
Är du verkligen säker på det, då kommer det att bli kaos, tänk på alla som byggt nytt de senatse åren. De har ju garanterat inte räknat med detta och kommer då inte ha råd att bo kvar.
 
Att 7% ränta på 3 miljoner är 210 000 om året är jag säker på. Vad som händer med ränteavdraget kan man ju spekulera om.

Om de som byggt nytt på senare år inte räknat med 7% ränta, så har förhoppningsvis banken som lånat ut pengarna gjort det (eller åtminstonde 6%) innan de beviljade lånet, Fast när man läser om vissas ekonomi, som ändå satsar på 3-4 miljoners hus så tvivlar jag ibland.
 
Vi är 25 och 23, huset kommer v17 och det kommer kosta oss ca 2Milj,

finns det någon som vet om att binda räntan innan man har börjat lyfta lånet (för den är ju på uppgång) innan bygget är klart????
 
jonny_martina skrev:
Vi är 25 och 23, huset kommer v17 och det kommer kosta oss ca 2Milj,

finns det någon som vet om att binda räntan innan man har börjat lyfta lånet (för den är ju på uppgång) innan bygget är klart????

Kolla med banken, det brukar finnas möjligheter att låsa ia förväg. Ev. mot en avgift.
 
vi var på Swedbank i dag kolla lite ,,,,dom ville med stor sannolikhet ha oss som kund och vi ska nog binda nesta vecka ,,,,

skulle ha Länsförsäkrinar först men dom kunde inte binda räntan innan så vi byter nog bank
 
pappskallen skrev:
Jag förstår givetvis problemet, men jag är fullt övertygad om att ju tidigare man kan investera i ett hus, desto bättre. Löner ökar, huspriserna kommer i vart fall inte sjunka (tror jag iallafall) och efter 10 år så sitter man ganska bra.
Du tror inte att löneökningarna äts upp av dyrare drifts och matkostnader mm. Dvs allt omkring i samhället blir dyrare?
 
hempularen skrev:
Kolla med banken, det brukar finnas möjligheter att låsa ia förväg. Ev. mot en avgift.
Hur funkar det där egentligen...om vi kommer att ha huset klart till slutet av året kan man då alltså låsa låneräntan utan att vi ens tagit lånet?

Vi fick inte detta erbjudande när vi fick vårat lånelöfte för nybygget...måste ta upp detta med bankkontakten på Sparbanken Västra Mälardalen
 
Ang löne och kostnadsutveckling.

Nu kan jag bara tala av egen och min närmsta omgivnings erfarenheter. Men jag uppfattar det som att om man har en hyffsad utbildning så gör de allra flesta människor någon form av karriär. De flesta av er som är unga idag kommer att få en god löneutveckling även i reela tal.

Min brasklapp är att jag har ingen erfarenhet av hur det ser ut om man jobbar i "typiska låglönebranscher". De flesta jag känner som suttit med den typen av jobb har inom 10-15 år efter att ha kommit ut i yrkeslivet bytt över till ngn form av mer högavlönat jobb.

Det enda som skulle tala emot att denna utveckling upprepar sig även för den idag unga generationen är om vi hamnar i en allmän utförsbacke för hela Europa. Personligen tycker jag att den typen av gnällscenarion har hörts från olika håll så länge jag kan minnas att jag följt med i nyheter.
 
hempularen skrev:
Enkel mattematik visar ju at du hamnar på den kostnaden, OM ränteavdraget avskaffas, och det är en inte alltför osannolik utveckling.
Att ränteavdraget skulle avskaffas är nog en av de minsta riskerna som existerar för en husägare.

Dels för att ingen politiker föreslagit det, dels på grund av de effekter en sådan reform skulle få (unga väljare med många val kvar och de alltid omhuldade barnfamiljerna får en mindre gynnad position medan sistagångsväljarna får en mer gynnad situation). Titta bara på den reaktion det fick när Reinfeldt talade om att en eventuell lösning skulle kunna vara att sänka avdraget något. Bara tanken på en försiktig sänkning ledde till ramaskri.

Den sista anledningen är att nu när räntorna stiger så stiger också ränteavdragen. Om reporäntan stiger från 1,5 till 4% och snitträntan på bolån stiger från 2,2% till 4,7% (på sikt, då även bunda lån rullas) så mer än fördubblas ränteavdragen. Även om man ska finansiera en totalt avskaffad fastighetsskatt så kommer snart avskaffade ränteavdrag dra in våldsamt mycket mer pengar än en avskaffad fastighetsskatt skulle kosta, så ett avskaffat ränteavdrag skulle innebära att överfinansierar reformen mycket kraftigt, vilket man nog knappast är ute efter att göra.

Givervis kan avskaffade ränteavdrag inträffa, men det är enligt min bedömning inte någon av de hundra risker en husägare bör se som sina främsta hot.
 
"Drift, skatt, och annat: ungefär 3000kr
Amortering: 0 kr (om banken accepterar tomten som tillräcklig insats)
Räntor: 5000kr/mån efter avdrag"

:confused:
Har jag fattat fel? Inte betaler man fastighetsskatt på ett nytt hus? Har man inte 5 fria år och sen 5 då man betaler 50%?

/Johan
 
johan_byggare skrev:
"Drift, skatt, och annat: ungefär 3000kr
Amortering: 0 kr (om banken accepterar tomten som tillräcklig insats)
Räntor: 5000kr/mån efter avdrag"

:confused:
Har jag fattat fel? Inte betaler man fastighetsskatt på ett nytt hus? Har man inte 5 fria år och sen 5 då man betaler 50%?

/Johan
Ja, hittills. Dock ska fastighetsskatten avskaffas och "finansieras på annat sätt inom bostadssektorn". Det är mycket möjligt att en ny kommunal avgift inte är nedsatt de första fem åren, och i vilket fall som helst är en tusenlapp nog den minsta marginal man ska räkna med för framtiden. Vad händer t.ex. om priset på el och fjärrvärme stiger till Europeiska nivåer (+50%) som följd av en öppen elmarknad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.