A Anders243 skrev:
Jag skulle använt vanliga röda pluggar (~5.5 mm borrhål) och en träskruv på ca 4 mm x 40-50 mm. Alternativt motsvarande nylonplugg.
Varför träskruv? Taket är av betong.
 
  • Haha
Härryda2015
  • Laddar…
G Gammastralning skrev:
Varför träskruv? Taket är av betong.
Skruven ska fästa i pluggen, som är den som i sin tur fäster i betongen.
 
A Andreas_jti skrev:
Skruven ska fästa i pluggen, som är den som i sin tur fäster i betongen.
Ok. Undrar varför vissa skruv sägs vara för betong och andra för trä. Det är väl alltid pluggen som fäster ändå.
 
richardtenggren
Betongskruv skruvas direkt i betong i ett förborrat hål, skulle tro att det är en rätt ny grej.
Plugg är avsedda för vanlig träskruv, då pluggen agerar gränssnitt mellan skruv och infästningsmaterial.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Rickard.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Betongskruv skruvas direkt i betong i ett förborrat hål, skulle tro att det är en rätt ny grej.
Takläggare har använt betongskruv i minst 20 år och första gången jag använde det var för cirka 10 år sen då jag monterade avlopp i en hyresfastighet, så speciellt nytt är det inte.

Men dom är rätt knepiga att använda och inte på något sätt bättre i detta fall eller dom flesta situationer för hemmafixare.
 
richardtenggren
Rickard. Rickard.ag skrev:
Takläggare har använt betongskruv i minst 20 år och första gången jag använde det var för cirka 10 år sen då jag monterade avlopp i en hyresfastighet.

Men dom är rätt knepiga att använda och inte på något sätt bättre i detta fall eller dom flesta situationer för hemmafixare.
Men relativt sett är väl det en modern grej i jämförelse med träskruv? ;)
Nä men TS verkar ju novis och frågade, då kändes det som en förklaring behövdes. Kanske skulle lagt till att det ej var lämpligt i denna tillämpning, som du skriver.
 
Rickard.
Det är plastpluggen också ;)
Ditt inlägg tillförde och förklarade på ett bra sätt skillnaden men den lilla besserwissern i mig kunde inte låta de lilla felet vara, Trots att det varken gjorde till eller från i diskussionen.

Om det är relevant fortfarande så har dom flesta butikerna (t o m ica maxi) små påsar med 5-10 pluggar och lämplig skruv redan utvalt så det inte kan bli fel. Bara förborra med den storlek på borr som står på förpackningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Förpackning med 4.5x40 mm skruvar och 15 mm pluggar för väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning av skruv- och pluggsats visar mått och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist blev det så. Alltså 4.5 x 40 mm skruvar och pluggar som är 15 mm. Borrbiten skall vara 6 mm. Vet inte hur många kilogram det egentligen bär men med två skruvar borde belastningen väl bli jämn. Mina lampor är i vilket fall som helst ganska lätta, så tror att det inte blir problem. Hoppas jag...
 
G Gammastralning skrev:
[bild] [bild]

Till sist blev det så. Alltså 4.5 x 40 mm skruvar och pluggar som är 15 mm. Borrbiten skall vara 6 mm. Vet inte hur många kilogram det egentligen bär men med två skruvar borde belastningen väl bli jämn. Mina lampor är i vilket fall som helst ganska lätta, så tror att det inte blir problem. Hoppas jag...
Kolla på framsidan av förpackningen du köpte så framgår det ;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Kolla på framsidan av förpackningen du köpte så framgår det ;)
I förpackningen anges bara situation där infästningen händer i väggen. Nu är den ju i taket, så sifforna kan inte vara jämförbara. Jag försökte hitta någon förpackning faktiskt som skulle ha värdena för takinfästningen men hittade inte. Om någon har mer vetskap, låt mig gärna veta.
 
G Gammastralning skrev:
I förpackningen anges bara situation där infästningen händer i väggen. Nu är den ju i taket, så sifforna kan inte vara jämförbara. Jag försökte hitta någon förpackning faktiskt som skulle ha värdena för takinfästningen men hittade inte. Om någon har mer vetskap, låt mig gärna veta.
Var står det? Aldrig varit med om att annat än drag anges på skruv. Visserligen konstigt i sig att man anger det i kg, men det är väl lättare för gemene man att ta till sig.
Skjuvbrottet, som du antog, är betydligt högre än 25 kg.
 
richardtenggren
Även vid väggmontage så är det ofta dragbelastningen som är dimensionerande. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Även vid väggmontage så är det ofta dragbelastningen som är dimensionerande. :)
När skruven är i väggen, orsakar belastningen ju moment så att skruven+pluggen i andra ände lyfts upp men väggen tar i. När en krok i taket belastas uteblir den effekt som väggen ger utan allt ligger på pluggens friktion gentemot hålet. Situationerna är inte jämförbara.
 
G Gammastralning skrev:
När skruven är i väggen, orsakar belastningen ju moment så att skruven+pluggen i andra ände lyfts upp men väggen tar i. När en krok i taket belastas uteblir den effekt som väggen ger utan allt ligger på pluggens friktion gentemot hålet. Situationerna är inte jämförbara.
De är inte jämförbara om man hänger en t.ex. tavla, men det är ändå drag det handlar om då skruvar oftast nyttjas till någonting annat.
Skruv behöver sällan dimensioneras för skjuv utan det är som sagt draget som det dimensioneras för. Det är ju långt från alltid man bara ska hänga en tavla på en vägg, så det är sällan det är relevant.
 
Diagram över betongtakselement med måttangivelser som visar tjocklek och ihåliga sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det hända att man borrar in i hålig del av takelementet? Jag tittade på en tillverkarens (Parma) sidor och det verkar ju att det inte finns så tjockt av betong mellan ihålig del och botten. 36 mm ... 55 mm. Hmm. Ännu en sak som kan gå fel. :)

Fast jag vet ju egentligen inte hurdana element jag har i min lägenhet (höghus, nyproduktion).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.