K kindvall skrev:
Om "vändplanen" ligger på grannens fastighet har han så klart rätt att sätta upp ett rep, eller ett staket om han vill.
Grundproblemet är att dina hus är byggda så att det är svårt att komma ut. Men det ser inte trängre ut än min garageplats.

Jag tycker det brukar vara lättare om man backar in där det är trångt.
Ja men nu var ju repet på marken och fastighetsbalkens paragrafer. Nämde jag att han misshandlade mig? Gick över min tomgräns öppnade min bildörr och tog strypgrepp? På mig. Stod tätt intill i Coronatid. Och han har rätt säger du men då måste jag utplåna hela mitt bohag för att behaga den nye fastighetsägarens paragrafrytteri?? Vad kallas denna lek? Inte nudda marken?
 
  • Wow
  • Haha
Svenne1972 och 2 till
  • Laddar…
T Tom12 skrev:
Moderna bilar har varningssignaler för hinder i bilens närhet. Vad behöver du för helhetsbild i övrigt? Vad är trepuntsvändning och hur ska det ske?
Det vet jag, äger en sådan själv.

Trepunktsvändning innebär, kör förbi din egen infart, backa in, kör ut på andra hållet. Trodde man lärde ut det på körskolorna.
 
  • Gilla
dicliff och 26 till
  • Laddar…
Ser helller inga direkta problem för er att backa / köra ut. Däremot kan jag förstå att det blir knepigt för Mathem att vända om er infart är blockerad av er bil.
 
  • Gilla
Svenne1972 och 6 till
  • Laddar…
T Tom12 skrev:
Ja men nu var ju repet på marken och fastighetsbalkens paragrafer. Nämde jag att han misshandlade mig? Gick över min tomgräns öppnade min bildörr och tog strypgrepp? På mig. Stod tätt intill i Coronatid. Och han har rätt säger du men då måste jag utplåna hela mitt bohag för att behaga den nye fastighetsägarens paragrafrytteri?? Vad kallas denna lek? Inte nudda marken?
Du kan fortsätta svara konstigt på alla inlägg men det kommer ju inte hjälpa din fråga. Självklart får man ju inte misshandla, bara polisanmäla

Frågan är ju om det är märkt med skyltar som en vändplan eller om det helt enkelt är grannes mark.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som grannens parkering, inte en vändplats.
Var går tomtgränserna?

En bild som är lite mer utzoomad och har med tomtgränserna vore bra.
 
  • Gilla
Svenne1972 och 9 till
  • Laddar…
janwide
Det börjar likna troll. Jag lämnar tråden :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 18 till
  • Laddar…
Grannen anser uppenbarligen attt det är hans uppfart. I avsaknad av servitut mm så är det svårt att tvinga någon att acceptera att andra kör in på tomten. Bäst är ju att komma överrens men världen är full av nötter som inte tycker likadant så ibland får man gilla läget.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Är det samma granne som här?:
https://www.byggahus.se/forum/threa...g-ska-slaeppa-igenom-minst-50-procent.295020/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglov-grannars-makt-vid-protester.110767/
https://www.byggahus.se/forum/threa...mrade-hur-hoegt-hur-taett-far-det-bli.287383/
https://www.byggahus.se/forum/threads/behoevs-bygglov-foer-rep-etc.277271/
Det verkar som att ni har svårt att komma överens. Enklast är nog att låta grannen ha sin tomt i fred och bredda din egna uppfart om du behöver mer utrymme. Tror inte att varken ni eller denna tråd kommer närmare någon lösning. Ibland är det bättre att bara gå vidare med livet och fokusera på annat. Sköt om er allihopa, speciellt i dessa coronatider :heart:
 
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 10 till
  • Laddar…
Grannen har rätt att sätta upp en avspärrning på sin mark. Det är ju grannen själv som underhåller den marken och därför kan jag förstå att denne inte vill ha mer trafik där. Du kan lösa det genom åtgärder på din egen mark så att vändningen blir lättare, inte svårare än så. Vad tidigare granne tillåtit och inte spelar ingen roll.

Av någon anledning får jag känslan av att grannen sagt till er att denne inte vill att ni backar in, men att ni ändå fortsatt och därav kom repet upp. En ensidig snyfthistoria m.a.o.

Plundraren
 
  • Gilla
Svenne1972 och 18 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det vet jag, äger en sådan själv.

Trepunktsvändning innebär, kör förbi din egen infart, backa in, kör ut på andra hållet. Trodde man lärde ut det på körskolorna.
Om hela asfaltsytan på A är ett fordon har du inte en faslig massa rörelser för att vända 90 grader oavsett om du backar in före parkering eller efter parkering? Men det kanske är den nya given att flytta in i Rom och kräv att de talar svenska.
 
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 1 till
  • Laddar…
Om du vill ha mer plats för att vända så får du nog skaffa det på din egen tomt.
Utan att ha hela historiken utan endast titta på kartbilden så kan jag förstå grannen att han inte vill ha någon annans bil inbackande på hans tomt.
 
  • Gilla
Svenne1972 och 24 till
  • Laddar…
Det är nog bara göra om din tomt så att den passar, grannen har sin fulla rätt att nyttja sin tomt. Du kommer in så då kan du inte tvinga grannen att ge upp del av sin mark.
Finns det vägförening? Om det finns det kanske det kommer upp andra krav på vägen som måste uppfyllas, som då kan hjälpa dig i ditt fall.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag börjar nästan heja på grannen som satte upp repet ju fler inlägg jag ser från trådskaparen.
 
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 74 till
  • Laddar…
S swedalg skrev:
Jag börjar nästan heja på grannen som satte upp repet ju fler inlägg jag ser från trådskaparen.
Japp! Framför all om man kikar på de inlägg som raffe1234 länkar till ovan!
 
  • Gilla
Svenne1972 och 6 till
  • Laddar…
Det är dessvärre vanligt att TS alltid lämnar för lite fakta i alla frågor som rör affekt. Och sen får man mjölka fram detaljer som krävs för konstruktiva råd, en efter en.

Mitt konstruktiva råd i denna tråd ansluter till någon av de första kommentarerna:

Sälj till en värre rättshaverist än din granne, men ta ner repet när det är visning. Gärna en som har lastbil och är tvungen att parkera på vägen.
 
  • Haha
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.