Ok en liten sammanfattning då


Panna blir högst troligen en Atmos 32 GS eller Orlan 40 Kw för samma pris men med laddomat 21 Började just luta mera mot Orlan
Enda som talar lite mot Orlan är det med rökpuffar som den fått lite kritik för här på forumet.
Enligt Kotly så borde kvaliteten vara lika på båda två.

Tank www.akvaterm.fi/swe/Akva_std_vattentankar/Akvantti.68.html
2000 Liter modellen

inkoppling till den med värmeväxlare.
 
Lite fakta om Pannorna
Atmos 32 GS
Effektivitet 81-88%
22-32kw
Eldenings volym 130l
max längd på ved 53cm

Orlan 40kw
Effektivitet 91%
8-40kw
Eldnings volym 185l
 
Med en Orlan 40 kw bör du ha minst 3000 l acktank då den rymmer 185 l ved, Med 2000 l tank är nog en Orlan 25 bättre lämpad med sina 120 l eldstad o den ger ju 5-31 kW...
 
Staffans2000
Hejsan Never2000.
Jag har själv en Orlan25. och den funkar som man kan begära, dvs. den värmer vatten och inget annat.
problemet med rökpuffar kan uppstå när vedmagasinet är fyllt med dåligt packad torr ved eller småpinnar. själv eldar jag med rejäla klabbar och slipper därmed puffandet.
För egen del är jag nöjd med min panna och kan med gott samvete använda mina insparade pengar till något nyttigare än att eskalera statusauran i mitt pannrum. Exempelvis på dåliga fruntimmer, kortspel och alkohol.



Hälsningar: Staffan2000
 
Staffan2000 skrev:
Exempelvis på dåliga fruntimmer, kortspel och alkohol.



Hälsningar: Staffan2000
Skämmes på dej!:p
 
Jag såg att det fanns demo pannor till reduceratade priser på atmos hemsida kanske kan vara ett allternativ.Skönt med en svensk återförsäljare vid ev strul
 
Jaha då hade rörmontören varit hit o kollat läget lite.

Enligt honom så var nog enda lösningen 2 tankar 1 på 500 liter och 1 på 750 liter alternativt 1000Liter.

Han ville inte riktigt höra på mina synpunkter om att jag ville ha 2000 Liters ack tank. Han menade det blir bara en massa onödigt svinn i strålningsvärme.

Så nu e jag snart riktigt förvillad vad man skall börja köra för system.

Prismässigt var 2 tankar bara 5000kr dyrare än 1 2000 liters med 2 slingor.
Men dock 500 liter mindre.

Mvh
Fredrik
 
Skit i vad röris säger man får aldrig för mycket ackvolym:)
 
Har funderat lite nu enstund på de hela.

Och Ja han har ju rätt att 2 tankar e jätte bra system.

Kommer att få pris på en akvaterm 1500 Liters som är Lite transport skadad i början av denna vecka.

Då borde prisskillnaden till 1 tanks system och 2 tanks system bli minimalt.

1500 liter slav och 500 liters teknik tank

Jag tror det systemet skall spikas nu!

mvh
Fredrik
 
Han ville inte riktigt höra på mina synpunkter om att jag ville ha 2000 Liters ack tank. Han menade det blir bara en massa onödigt svinn i strålningsvärme.
Inga problem om tanken står i huset eller om den är välisolerad. Tanken ska vara tillräckligt stor för att klara av ett fullt inlägg med pannan. Ofta är det att föredra att överdimensionera den, det finns i alla fall inget som talar emot det så länge man inte överdriver det hela.
 
Staffans2000
Själv har jag en tvåkubikstank, jag eldar var tredje dag.
Kunde jag trolla så skulle jag i allafall fördubblat volymen.
Tanken kan inte bli för stor, bara för liten!!!
Byt rörläggare! Han är uppenbarligen inkompetent när det gäller att komponera en vedanläggning.

Staffan
 
Vad anser ni som har erfarenhet skall man satsa på 2 tankar eller 1 tank
Fördelen med 2 tankar är ju att jag på ett enkelt sätt får solf¨ångarna att värma till tappvarmvatten.
Med 2000 liter i en tank kan det vara svårt att fåtilldet så solfångarna värmer optimalt.

nu kommer lite främmande så måste fortsätta fundera lite

hörs
Fredrik
 
Byt röris! En ack kan aldrig bli för stor bara för liten!

Jag skulle skippat solvärmen och gått upp i storlek på tank och panna.
Köp en oisolerad tank och isolera den själv.Det blir nog bra mycket billigare än akvaterm tanken.

Läs lite vad bengt-Erik Löfgren som är lite guru inom bioenergihar skrivit.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/media/brinnande_intresse.pdf
Finns mer skrivet under pdf arkivet
 
Hejsan Många som föreslått man skall skippa solfångarna men dom har jag ju redan och vill inte sälja dom heller :)

Men skall jag satsa på 1 eller 2 tankar nu vad vore bäst

Har ju redan en plattvärmeväxlare och 3 cirkpumpar.

så borde det ju gå att lösa laddningen från solfångarna till stor acktank med Termisk växelventil för att få ner laddnings volymen.

Mvh
Fredrik
 
Beträffande solfångarna så kanske du skulle titta på att ansuta dom mot 500 literstanken.
om jag förstod dig rätt så skulle du ha en tek tank på 500 liter.
Visst tror jag att du skulle ha mer acc än 1500 l men jag tycker inte att du ska skrota dina solfångare .Själv har jag 8 m2 plana som laddar min tek tank via kulvert. Det är ingen optimal kösning men det funkar.Jag tycker att det är skönt att slippa elda ca5 månader om året.Jag har provat att elda på sommaren med mitt ga system då hadde jag 1300 liter i slav och fick elda var 5-6 dag och jag saknar det inte.Visst med min nya tank på 4000l så hade säker räckt med var 14 dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.