det är prefab, Västkustvillan. Jo, det sitter en ventil nära hörnet men jag tyckte verkligen att det var från hörnet. Kanske ska prova att sätta igen ventilen och kolla igen...
 
Bättre att satsa pengarna på en provtryckning och termofotograferign på huset istället för en besiktningsman.
Om huset är otätt så kan ni anmäla detta innan garantitiden går ut så får de åtgärda. Om huset är tillräckligt tätt så får ni iallafall kontrollerat det som oroade er.

Sprickor på 5 mm är dock inte normalt. Det brukar röra sig om betydligt mindre sprickor än så.
 
F
Det blåser antagligen in lite pga lite slarv med plasten och undertryck i huset vilket är ett högst rimligt antagande. dra igång köksfläkten på max så får du ännu mer undertryck, då kanske det blir ännu tydligare.

Hur kommer det att åtgärdas? Antagligen med en ny mjukfog. Att dom skulle bryta upp väggen och börja tejpa om plast ser jag som relativt orimliga åtgärder.

Vi har samma sak i entren i ett hörn mot yttervägg. En spricka på ca 2-3mm och man kan känna att det drar in lite luft. Jag antar att det beror på lite slarv med plasten som dom antagligen inte har klämt eller tejpat utan den sitter med häftklammor istället.

Vad detta har för påverkan på husets välbefinnande har jag funderat på men jag vet inte riktigt. Frågar man dom mest bokstavstrogna som lever lägst från verkligheten så måste antagligen ytterväggarna rivas och hela ångspärren tejpas.... ;)


Finns det några risker med att bara täta genom sprickan mellan gipsskivorna med en ny mjukfog? Det tror jag att det kan göra men inte helt säkert. Undertrycket skall i vilket fall utjämnas så luften skall i ändå. Det kanske blir så pass tätt med mjukfog att luften tar en annan väg in, tex en dörrlist eller nåt liknande.

Jag hade kontaktat Västkustvillan innnan jag lagt några pengar på besiktning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.