H Hullefar skrev:
.....Spontant känns det som att det skulle kunna fungera bra, men kanske en viss källsortering i kombination med detta hade varit en bra kombination för maximal effektivitet....
Såg alldeles nyss ett klipp om ett helt scannerfritt butikssystem.
En AI applikation håller med kameror och sensorer reda på vad en person tar från hyllorna och drar det från kreditkortet när vederbörande lämnar butiken (utan självscanning).
https://www.pixevia.com/automated-stores
Självklart går det också att lösa en helautomatisk sopsortering med AI och robotar, och så kommer att ske. Men det finns ingen kommunal förvaltning som enskilt kan/vill driva ett sådant projekt själv.
Det mest problematiska är nog om klabbigt matavfall smetar på andra fraktioner. Möjligen kräver själva kompostavfallet manuella eller specialgjorda lösningar.
Tills vidare får vi leva med alla dessa FNI-fack. Men ingen ska på allvar tro att det är en självklar lösning om vi ser en bit in i framtiden.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi har haft sortering av matavfall i säkert 10 år och har aldrig haft problem med flugor och larver. I sorteringsguiden tipsar dom om att även slänga hushållspapper i matavfallet, så att det inte blir för blött. Det gör kanske lite skillnad.

Plast och kartong har väldigt stora fack i våra fyrfacksbingar. De går liksom in under facket framför (som är en lös behållare). Om man viker ihop pizzakartongerna lite så är det inga större problem. Kartongerna från Ikea-möbler m.m. får man dock skyffla iväg till FTI-stationen, så det får dom ju se till att lösa på något sätt om FTI-stationerna försvinner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det här är så jävla bra.
Jag har vikt kartonger på det viset i väldigt många år nu och förvånas fortfarande över hur lite plats kartongerna tar upp jämfört med att bara platta ihop dom vanligt och lägga i sorteringskärlet.
Inga mjölkkartonger går i återvinningen;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har försökt läsa mig till hur dom har tänkt att det nya systemet med återvinning skall gå till men har inte hittat så mycket information i ämnet. Jag tror inte att bara för att man flyttar återvinningen till en ”källare” så kommer folk att återvinna mer. Vill man återvinna och tror på att det är viktigt för miljön kommer man att återvinna. Skiter man i miljön så återvinner man inte.

Hur är det tänkt i villaområden? Var skall man lämna sitt återvunna material?

Kul att veta hur ni andra resonerar.
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har försökt läsa mig till hur dom har tänkt att det nya systemet med återvinning skall gå till men har inte hittat så mycket information i ämnet. Jag tror inte att bara för att man flyttar återvinningen till en ”källare” så kommer folk att återvinna mer. Vill man återvinna och tror på att det är viktigt för miljön kommer man att återvinna. Skiter man i miljön så återvinner man inte.

Hur är det tänkt i villaområden? Var skall man lämna sitt återvunna material?

Kul att veta hur ni andra resonerar.
Äntligen kanske Sverige också blir lite moderna. I eu så är det bara Sverige som har kvar återvinningsstationer på stan och där främst villahushållen själva får köra sitt material OCH separera var sak i respektive behållare trotts att man redan har betalt för återvinning och insamling via förpackningsavgiften precis som alla andra i eu invånare gör. Skillnaden här i Sverige mot tex Tyskland är att vi i Sverige har fått betala extra för denna tjänsten speciellt om du bor i lägenhet via din hyra då fastighetsägaren har fått köpa en extratjänst och investera i stora soprum för mängder av kärl med höga kostnader som följd på något som egentligen skulle vara gratis medans villahushållen i de flesta kommuner i Sverige förutom de kommuner som har infört fyrfackskärl mot högre avgift inte alls har fått någon insamling i sina hem trotts eu lagstiftning.
I Tyskland har alla fastigheter och villor en gul tunna bredvid den vanliga soptunna där alla förpackningar gjorda av plats, metall och papper slängs blandat och där innehållet sen hämtas och körs till regionala sorteringsanläggningar kallade MRF. Glas får man dock ta med sig och lämna i glasiglo vid affären men det gör tyskarna gärna när dom ändå ska panta.
På Sorteringsanläggningen sorteras alla förpackningar ut med hjälp av plockrobotar, magneter och andra typer av maskiner som separerar allt till respektive material och fraktion. Samma system använd också i flertalet av övriga medlemsländer inom eu förutom här på grund av invecklade ägarförhållande och märklig byråkrati.
Danmark insamlar hela tio fraktioner hemma i hemmen men bara i tre mindre kärl och ofta till lägre pris än vad vi normalt betalar för restavfallet i Sverige.
Norge har fastighetsnära insamling i alla hem sedan åratal och där sorterar man alltid papper, kartong och wellpapp blandat i ett kärl samt blandat färgat och ofärgat glas och metall i ett annat kärl. Plast brukar som regel hämtas via restavfallet i en blå påse tillsammans med mat och restavfallet då stora delar av Norge har optisk sortering av av just denna fraktionen men just nu sker det stora förändringar när det gäller sopsortering i Norge och i framtiden så kommer nog norska hushållen bara att separera matavfallet i en egen påse och resten inklusive förpackningarna kommer slängas blandat i ett och samma kärl hemma. Sorteringen kommer robotarna att göra på sopstationen.
Välden bästa stad på sopsortering är San Francisco och där sorterar alla invånare i tre olika kärl hemma, blå för återvinning, grön för matavfall ovh ett litet svart kärl för restavfall.
USA, Kanada och Storbritannien kör nästan uteslutande med single stream recycling där alla fraktioner som ska återvinnas insamlas i ett och samma kärl hemma. Vissa städer ger även belöning per kilo till den som sorteras mycket och rätt. Förr var själva sorteringen på sorteringsanläggningarna delvis manuella men nu mera är det robotar som sköter detta.
Så nu undrar vi bara… Får vi det gratis även här och kanske ett eller möjligen två kärl på tomten eller kommer den svenska byråkratin fortfarande sätta käppar i hjulen med lagar på vem som äger vad och som gör att allt måste separeras vid källan i respektive kärl\fack i stället för att delvis centralsorteras med hjälp av den tekniken som finns idag?
Trotts allt så är ju inte Sverige världsbäst på sopsortering trotts att ägarna själva dvs förpackningsinsamlingen säger det.
Gör om gör rätt!

Gul återvinningskärl fylld med blandade förpackningar av plast, metall och papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsaffisch om återvinning som visar olika återvinningsmaterial som papper, plast, metall och glas ovanför en blå återvinningsbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av tre sorteringskärl för avfall med etiketter och pilar som visar vad som ska slängas var.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det konstigaste med Sveriges system är ju ändå att kommunerna själva får bestämmande uppfinna en lösning. Så vi har 200 olika sätt att kasta vårt skräp istället för ett, och går miste om alla stordriftsfördelar.
Borde ju bara bli dyrt och ineffektivt, som mycket annat.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De gröna påsarna som används i Motala, Linköping, Åtvid och Kalmar skapar så stora problem med plast på/i åkermark att matavfallet från berörda småländska kommuner istället läggs på hög utanför Kalmar.

Från och med 2023 får inte den gröna påsen användas för rötning av matavfall till biogas enligt SVT nyheter 11/11-21
Nja, problemet finns väl främst i Kalmar. Vad jag fått info om fungerar avskiljningen av plastpåsar från avfall åtminstone på Svensk Biogas' anläggning i Linköping, där jag utgår från att det östgötska matavfallet hamnar.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
C
M mrsnhp skrev:
att det inte blir för blött.
Ja, att det är blött är orsaken till dålig lukt och fluglarver m.m.
Får man det bara tillräckligt torrt är det inget problem. Kan tyckas omständigt, men det är bara att välja - pest eller kolera :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
engs
J Joakim götet skrev:
I Tyskland har alla fastigheter och villor en gul tunna bredvid den vanliga soptunna där alla förpackningar gjorda av plats, metall och papper slängs blandat och där innehållet sen hämtas och körs till regionala sorteringsanläggningar kallade MRF. Glas får man dock ta med sig och lämna i glasiglo vid affären men det gör tyskarna gärna när dom ändå ska panta.
[bild] [bild] [bild]
Det här låter ju som en klockren lösning, det som är torrt och som enkelt kan sorteras maskinellt i en tunna (fast helst glas också, samt allt material, inte bara vad som klassas som förpackningar) och sen det "kladdiga" matavfallet för sig så det inte stökar med sorteringen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
harry73
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi använder bruna pappåsar, tillhandahålls av renhållningsföretaget. Problemen är att de blir fuktiga direkt, att de inte går att försluta tätt, att hushållsavfallet börjar ruttna efter någon/några dagar när det är 20 grader ute osv osv.
Går liksom inte att hindra att det som slängs blir ett smörgåsbord för flugor. Det enda som kan hjälpa är att hindra flugorna att komma in, men de är små och envisa, så det är svårt!!!
Det går inte att täcka över matavfall helt eftersom insatsen för färgat glas och tidningspapper hänger i behållaren, men täcker man över det man ser med lite gräsklipp, minskar problemet avsevärd. Gräsklippet suger också upp fukt från matpåser som man lägger på gräsklippet.

Finns det många larvar på kanten av tunnan, brukar jag hälla eller spreja lite ättiksprit på dom och på natten kan man låta locket stå på glänt, så att fukten avdunstar bättre och inte kondenserar på undersidan locket.
 
harry73
KristinaRT KristinaRT skrev:
Den konstellationen vi har just nu har också en märklig storleksfördelning där metall har ett större fack än ofärgat glas (vem använder SÅ mycket konservburkar :thinking:) och kartong mycket mindre än plast. Någon gång ska jag maila renhållningsverket och fråga hur de egentligen tänkte där…
Stämmer detta verkligen? Hos oss är det samma storlek på kartong och plast och samma storlek på metall och ofärgat glas.
Om det verkligen stämmer, tror jag att de glömde att ändra storleken hos er, men det var många år sedan de ändrade hos oss
 
Är olika beroende av kommun hur de har valt, se tidigare bilder. Vi har:
De stora är matavfall, hushållsavfall, förpackning och plast.
De mindre är klarglas, färgat glas, metall och tidningar. Som tillval liten box för batterier.
 
harry73
A AndersS skrev:
Är olika beroende av kommun hur de har valt, se tidigare bilder. Vi har:
De stora är matavfall, hushållsavfall, förpackning och plast.
De mindre är klarglas, färgat glas, metall och tidningar. Som tillval liten box för batterier
Om detta är en reaktion på min kommentar till kristina, då kan det vara värd att veta att vi bor i samma kommun, fast hon bor i byn och jag strax utanför. Så jag skulle vara förvånad om hon har en annan indelning än jag har.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nja, problemet finns väl främst i Kalmar. Vad jag fått info om fungerar avskiljningen av plastpåsar från avfall åtminstone på Svensk Biogas' anläggning i Linköping, där jag utgår från att det östgötska matavfallet hamnar.
Det är väl i Kalmar som de berörda småländska kommunerna samlar ihop de gröna påsarna och som problemen är?
Vad jag förstod på SVT så skulle påsarna inte få användas vid rötning av biogas så det är nog inte problemfritt på andra håll heller..
 
KristinaRT
harry73 harry73 skrev:
Stämmer detta verkligen? Hos oss är det samma storlek på kartong och plast och samma storlek på metall och ofärgat glas.
Om det verkligen stämmer, tror jag att de glömde att ändra storleken hos er, men det var många år sedan de ändrade hos oss
Sopsorteringssystem med öppet lock och fyra fack för matavfall, restavfall, färgat glas och returpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återvinningskärl för ofärgat glas och metallförpackningar, delvis fyllda med avfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har haft olika system, det nuvarande sedan några år.
Mailade renhållningsverket igår, väntar på svar.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.