MissAnpassad skrev:
Slappo även där! Eller är det huruvida du kan använda en maskin eller inte? ;) :p
Hmm, har det framgått så tydligt att jag gillar mina maskiner :x. Nej, men ett exempel är när vi skulle renovera ett rum så var ett alternativ att återanvända fönsterfodren, det hade inneburit spikrensning, slipning, spackling, spärrfärg (de var brunbetsade) och sen minst två slutstrykningar. Vi köpte nya foder istället för det var helt enkelt inte värt jobbet, det är inte ens tveksamt om det hade varit ekonomisk lönsamt. Och som RB är inne på så är tid också pengar, även om man kanske räknar det lite annorlunda privat.
 
mexitegel skrev:
Hmm, har det framgått så tydligt att jag gillar mina maskiner :x. Nej, men ett exempel är när vi skulle renovera ett rum så var ett alternativ att återanvända fönsterfodren, det hade inneburit spikrensning, slipning, spackling, spärrfärg (de var brunbetsade) och sen minst två slutstrykningar. Vi köpte nya foder istället för det var helt enkelt inte värt jobbet, det är inte ens tveksamt om det hade varit ekonomisk lönsamt. Och som RB är inne på så är tid också pengar, även om man kanske räknar det lite annorlunda privat.
Det fastnade i mitt minne att du inte ville hjälpa din mor med köksträdgården eftersom man inte använde maskiner. :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Att lagra prylar kostar pengar. En vanlig m² varmt hus/förråd kostar mellan 5-30.000 kronor beroende på standard och hur det byggts.
Och bra-ha-saker som lagras blir snea (reglar), fuktiga (gipsskivor), föråldrade m.m. så att när jag ska ha det om 10 år så köper jag ändå nytt.
Jag lagrar däremot på en del material för att det är så skönt att ha den där brädan eller kabeln när jag behöver nåt litet till ett projekt, och slipper åka iväg och handla just där och då. Men där går gränsen för mig.

Däremot så säljer/skänker jag så mycket som möjligt av användbara begagnade prylar. Då kommer det till användning för ngn som behöver det just då och det känns bra på flera sätt.
Fast man kan lagra saker i utrymmen som inte kostar pengar, taket i carporten eller vinden finns ju ändå där.

-RB- skrev:
Jag är också slapp då. Det går fortare med nytt jämntjockt virke än att stå och justersåga gammalt och tid är en bristvara för mig. Jag är glad att jag hinner bygga någonting över huvud taget. Men visst försöker jag återanvända grejer. Dock har jag begränsat med utrymme för att lagra grejer "som kan vara bra att ha".
Har du räknat in hur många timmar du måste löneslava för att köpa nytt material?
 
-RB- skrev:
Jag är också slapp då. Det går fortare med nytt jämntjockt virke än att stå och justersåga gammalt och tid är en bristvara för mig. Jag är glad att jag hinner bygga någonting över huvud taget. Men visst försöker jag återanvända grejer. Dock har jag begränsat med utrymme för att lagra grejer "som kan vara bra att ha".
Med en Makita klyvsåg så får jag bättre noggrannhet på dimensionerna än på brädgården!
Men jag ser poängen i det du skriver, jag har tiden..... och pengarna att köpa nytt för, snål är jag bara, eller ekonomisk!;)
 
Som ägare till en gammal gård så är det självklart att man återanvänder allt som går.

Dels för att det finns hyfsade lagringsmöjligheter, men också för att t ex den gamla logen skulle sticka i ögonen om den lappades med sprillans nytt virke.

Skulle bli förvånad om det inte går en vattendelare i synsätt/behov/personlig stil mellan de som bor i äldre hus resp nyare, (säg fr 70-talet och framåt).
 
MissAnpassad skrev:
Har du räknat in hur många timmar du måste löneslava för att köpa nytt material?
Detta låter kanske kaxigt, men inte så många. Det är sällan som jag tycker att själva materialet är dyrt. Såvida jag inte köper det genom en hantverkare då förstås. För då är materialet alltid dyrt. :)

Jag var kanske otydlig i mitt tidigare inlägg. Vi bor i ett hus byggt på 20-talet. Vi har återanvänt tegelpannorna när vi bytte tak. Vi köpte dessutom begagnade pannor för att komplettera med. De rostiga plåtdetaljerna blev dock utbytta istället för skrapade och målade.
Dörrfoder och andra lister/snickerier renoveras och återanvänds så långt det går. Skurklossar tillverkas med de gamla som mall där de behöver bytas ut. Gärna med gammalt virke. Dock har jag bytt ut gamla spontade brädor mot byggplywood när vi har flyttat på väggar istället för att försöka få loss dem hela, rensa från spik och sen spika upp dem igen. Det både går snabbare och blir bättre med plywood i väggarna. Reglar i udda dimensioner byts också ut mot moderna.
Stavparkett har återanvänts där vi har varit tvungna att lyfta på den.

Jag har sparat en del virke från en utriven pigkammare på vinden som skall bli nytt trappräcke, just uppe på vinden. Det blir en hel del sågande och limmande för att få till de dimensioner jag behöver för det. Men där är det värt det.

Många av våra möbler är inköpta på loppisar eller blocket.

Så jag har faktiskt inget dåligt samvete för att jag i vissa fall tar genvägar och använder mig av nytt material istället för gammalt.
 
Pagno skrev:
Med en Makita klyvsåg så får jag bättre noggrannhet på dimensionerna än på brädgården!
Men jag ser poängen i det du skriver, jag har tiden..... och pengarna att köpa nytt för, snål är jag bara, eller ekonomisk!;)
Du borde leta upp en ny brädgård. :)
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Som sommarstugeägare så är det en självklarhet att återvinna.
Man vet aldrig när lusten faller på att bygga nåt och då är det bara att gå till virkeshögen och sätta igång!

Har bland annat byggt det här vedskjulet av gamla pallkragar, lastpallar och rivningsvirke.

20150913_152715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
M
Det är inte bara en fråga om ekonomi och miljömedvetenhet utan också tid.

Så länge man kan ha något så när ordning på bra-att-ha-sakerna så spar man mycket tid på att inte behöva åka iväg till byggmarknaden för att bara köpa två franska skruvar á 5kr st. Då är det smidigt att kunna återanvända några bättre begagnade.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det är ju en tvådelad sak när jag bygger och snickrar för eget bruk.......
Dels är jag fattig och använder mycket återanvänt material för att spara pengar eller för att få bra kvalitet billigt.
Dels är jag noggrann och vill få ett bra och snyggt resultat.
Slutsumman blir en blandning av återanvänt och nytt.

Då jag bygger åt kunder så måste jag ju bygga ungefär som de vill ha det..... men det har hänt mer än en gång att jag har vägrat använda folks färdigt ruttna eller alldeles för klena utbytesstockar och annat i den stilen.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag har mer dåligt samvete över de saker jag sparar än de jag köper nytt. Varför ska jag ha tre matbord på vinden, eller två lasträcken i garaget som inte passar på nuvarande bilen när det kanske finns folk som har nytta av dem?
Återvinning går åt två håll, och det är svårt att köpa begagnat när typer som jag hellre hamstrar än erbjuder andra.
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Jag har mer dåligt samvete över de saker jag sparar än de jag köper nytt. Varför ska jag ha tre matbord på vinden, eller två lasträcken i garaget som inte passar på nuvarande bilen när det kanske finns folk som har nytta av dem?
Återvinning går åt två håll, och det är svårt att köpa begagnat när typer som jag hellre hamstrar än erbjuder andra.
Kan bara instämma. Har man dessutom som jag en stor gård med enorma utrymmen så går det att peta in prylar överallt. Dock så är det sällan jag behöver åka och handla när jag kommer på en idé på nåt kul att bygga.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Jag har mer dåligt samvete över de saker jag sparar än de jag köper nytt. Varför ska jag ha tre matbord på vinden, eller två lasträcken i garaget som inte passar på nuvarande bilen när det kanske finns folk som har nytta av dem?
Återvinning går åt två håll, och det är svårt att köpa begagnat när typer som jag hellre hamstrar än erbjuder andra.
Måste de tre matborden fortsätta sina liv som matbord? Eller kan de bli något annat?
 
återvann mer förr, har fokus på reproducerbarhet i mycket av det jag gör nuförtiden, vill ofta göra flera likadana saker och då funkar det inte med återvunna udda prylar

är lite märkligt även om man nu sparar på något är det först när man slängt det som man kommer på vad man kunde haft de till

har så klart sparat ett par höga med återvunnet/överblivet virke på tomten men fick bara häromveckan kommentar från en granne som tyckte mina byggmaterialhögar var fula och undrade hur länge det skulle se ut så....

källsorterar iaf allt jag slänger så det kommer förhoppningsvis till användning på något annat sätt

har länge funderat på att köpa nått begagnat kök på blocket och återvinna det genom att ha det som inredning i verkstad/garage i källaren men i praktiken väldigt svårt att hitta något vettigt som är tillräckligt stort och med någotsånär passande komb av över och undersåp så det slutar nog med nya ikeaskåp istället, enklare så och inte så värst mycket dyrare
 
Man kan ta återanvändandet till nästa nivå.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man vill att bryggbaren skall se ut som om den hade bärgats i ett träsk så är det bästa sättet att slå ihop den av virke från gamla täckställningar. Inget slår äkta patina :D .

mvh Findus
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.