Mikael_L
70 år efter upphovsmannens död, har jag för mig.

Det är alltså absolut tillåtet att bygga en kopia av Cheopspyramiden. Ja upphovsrättsligt alltså, byggnadsnämnden må möjligen ha något att anmärka på. :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Mikael_L
En del 1800-tals ritningar liknande denna, och ännu äldre bör dock vara helt OK att plagiera.
Sen är det ju inte säkert att man idag, 2015, vill ha samma planlösningar, storlek på rummen, konstruktionslösningar osv.

mindre-herrgardar_5059de559606ee53711b4ed1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Polos skrev:
Den här kommentaren var väldigt mogen .
Angående att sälja droger? Näe, det var den inte... Det måste jag erkänna.

Var upprörd när jag skrev den eftersom jag själv arbetar i en bransch (grafisk formgivning mm) där brott mot upphovsrätten är vanliga. Har själv fått bilder, illustrationer och annat kapat. Det är svårt att få ersättning när så sker och eftersom det är mitt levebröd det handlar om får det mig att tända till.

Så här i efterhand hade jag gärna haft den passusen oskriven.

//Ronnie


PS I enlighet med vad jag tror att det hela handlar om lämnar jag nu den här tråden DS
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
70 år efter upphovsmannens död gäller texter och illustrationer m.m. Foton är 50 år efter att de är tagna om upphovsman saknas eller 50 år efter upphovsmannens död. (1960:730 §15)
 
ArchiBeginner skrev:
Hej
Nu är det dags att köra igång. Jag skulle vilja höra vad ni tycker om denna ide samt komma i kontakt med personer som är intresserade av att sälja sina ritningar.
Ideen går ut på att skapa en sida där man som privatperson kan sälja sina ritningar till någon annan som ska bygga nytt. Vad tycker ni om det? Tror ni att det kommer finnas de som vill sälja? Men kanske framförallt de som vill köpa färdiga ritningar?
Jag tror att det är en dålig idé. I de allra flesta fall har arkitekten upphovsrätten till en ritning hon/han har gjort. Man kan avtala om att att arkitekten överlåter upphovsrätten till ritningen, men hur ofta görs det? Läs mer här https://www.byggahus.se/ekonomi/vem-ager-ratten-husets-design

Ofta tror jag att man låter rita sitt hus för att man vill vara själv om det. Jag tror du skulle få svårt att komma någon vart med en sådan databas.
 
F
Men man kan ju tänka sig att försöka få arkitekterna med på tåget och att de får royalties för försäljning. Skulle man sänka varje idé direkt bara för att någon annan har rättigheter så skulle vi aldrig haft Netflix eller Spotify.
 
Väcker liv i denna tråd med lite funderingar och frågor.

Mikael_L skrev:
* Arkitekten är alltid upphovsman. Det är ju bara så, inget som går att ändra på.
* Arkitekten har därför upphovsrätten och kopieringsrätten i sin hand på det som denne har skapat.
* Upphovsrätten består av två delar, ideella rättigheter och ekonomiska rättigheter. Den ideella rätten kvarstår alltid hos upphovsmannen, men de ekonomiska rättigheterna kan säljas/skänkas/ärvas.
* När de ekonmiska rättigheterna byter ägare sker det efter aktivt medgivande, ofta något avtal. Då heter det att någon har "köpt upphovsrätten", "köpt rättigheterna", "fått copyrighten" osv.

Troligen har arkitekter ett standardavtal där det stipuleras att uppdragsgivaren har rätt att bygga ett exemplar av huset som ritats. Vill man äga rättigheterna att använda ritningarna mer så måste man troligtvis avtala speciellt om detta.

Man får aldrig kränka den ideella upphovsrätten, dvs om jag designar en möbel och IKEA köper precis all rättighet till denna, att jag t.o.m inte ens själv får bygga en egen likadan eller rita en nästan likadan, så får fortfarande inte IKEA ange någon annan än mig som upphovsman.
Och det upphovsrättsskyddade verket får ej förändras eller användas på sådant sätt att upphovsmannens anseende kränks.

För att ett verk ska åtnjuta upphovsrättsskydd ska det nå "verkshöjd", givetvis svårt i vissa fall att avgöra om det har det. ;)

Men för att avrunda. Troligen har väldigt få personer med arkitektritade ritningar rätt att "skänka" dom vidare för publicering, eller att fler hus byggs efter ritningarna. Det ska i så fall framgå i avtalet mellan arkitekten och beställaren.

[länk]
[länk]
[länk]
Tack för beskrivningen.

Jag har fått en förfrågan från någon (för mig okänd) som stannade vid mitt hus och bad om att få "köpa ritningarna", oerhört smickrande. Tror inte att det finns ett exakt likadant hus i Sverige.

Men nu har jag funderat lite. Jag har ritat huset, i sketchup, och även bygglovsansökan.

Alltså är väl jag rimligen arkitekten (vilket jag förstått inte är en skyddad yrkestitel). Huset är prefabbettongelement. Och som byggherre valde jag splittrad entreprenad, och valde själv in de entreprenörer som behövdes.

Plattan på mark ritade jag själv, med VA/el utmärkningar, etc.
De som levererade den vattenburna golvvärmen gjorde sina ritningar för det
Betongelementleverantören tog fram konstruktionsritningar (i samråd med mig) gällande betongelement och bärande takkonstruktion (takritingarna togs fram via en annan inlånad arkitetfirma/takstolskonstruktör).
Ventialtionsfirma ritade FTX ritningarna (i visst samråd med mig), tror dock jag inte fick dessa.
Trappan levererade trapptillverkaren (efter samråd med mig).

Vad får eller kan jag sälja av allt detta?
Jag har inget företag, privatperson, ska isf man skatta på något vis?
Om jag säljer det, kan köparen av detta i sin tur sälja detta? Eller kan jag sätta någon slags copyright?

Sen undrar jag om det finns något riktmärke i pris för att sälja ritningarna, i mitt fall blir det väl närmast en komplett byggsatsinstruktion för betongelementhus, vilket sparar en köpare massor med tid att lägga på annat.

Tack på förhand för eventuella klargöranden och tips.
 
Mikael_L
Om huset är såpass unikt att det kan sägas nått "verkshöjd" så är verket (husets arkitektur) skyddat, och då du ritat det själv så är du upphovsman, äger upphovsrätten och kan således sälja/skänka copyrighten fritt efter eget godtycke.

Du kan troligen även sälja det på det viset att du själv mister copyrighten så den övergår till köparen (kanske ett husföretag som vill massproducera designen utan att riskera konkurrens), då kvarstår du endast som upphovsman, men har tappat de flesta övriga rättigheterna till ditt verk.


Vad det gäller alla VVS-ritningar, betongritningar osv så är det mycket tveksamt att de kan anses ha nått verkshöjd, och jag är mycket tvivlande till att dessa skulle omfattas av den generella upphovsrättslagstiftningen.
Oavsett så kan ju företagen bli väldigt sura på dig om du mångfaldigar dessa och säljer, men jag tror inte att de har speciellt mycket att hämta den juridiska vägen.
Möjligen om det finns avtal om användningen av ritningarna, om det finns klausuler om att du inte får kopiera eller sprida ritningarna som kan anses ha avtalsrättslig verkan. Skulle det vara så kan du hoppa i tokig tunna om du kopierar och säljer.

Mitt råd är att kontrollera om det finns någon skrivning om att du är förbjuden att kopiera ritningarna. Och går du sen vidare så säljer du endast ditt eget verk (dina egna producerade ritningar) men skänker bort de ritningar som du inte gjort själv. Det kan säkert ses som försvårande omständighet att du inte bara kopierat andras ritningar utan dessutom tjänat pengar på det.
Men finns det något som kan tolkas som ett avtal om att du inte har rätt att mångfaldiga deras ritningar så tycker jag du bör undvika risken genom att inte kopiera dessa.
 
  • Gilla
triplex
  • Laddar…
Wow, tack för snabb svar. (y)

Mikael_L skrev:
Om huset är såpass unikt att det kan sägas nått "verkshöjd" så är verket (husets arkitektur) skyddat, och då du ritat det själv så är du upphovsman, äger upphovsrätten och kan således sälja/skänka copyrighten fritt efter eget godtycke.
Ok. De är väl typ nått sånt jag överväger.
Dock lär inte ritningen uppnå verkshöjd, då jag utseendemässigt önskat efterleva 1930 talshus med brutet tak och diverse kupor, för att passa in i omgivningen. Har spenderat noll timmar på/med extern arkitekt för mitt projekt. Däremot tagit intryck av katalogmodeller och andra smarta lösningar.
Fördelar med sälj:
- gör någon glad (hen öste superlativ som "drömhuset")
- egot får sig en boost.

Nackdelar med sälj:
- inte längre unikt (kan jag dock leva med)
- Eventuellt skatteverket...

Här undrar jag lite om den senare punkten, jag har ju hela huset uppritat i både 2D (bygglovsritningen) och 3D.
3D är långt mer avancerad än 2D och jag har spenderat hundratals timmar på detta (mycket i början för att lära mig sketch-up) ritprojekt. Säljer man 2D ritningen med klausul copyright och upphovsrätt (dvs får inte säljas vidare) är det väl ju ett rätt enkelt avtal, och sen skicka ritning(ar). Men tänker mig att det kan bli mer problem om köparen vill göra ändringar och ha min support till det... Då jag inte har någon (egen) bolag kan jag väl knappast sälja sådana tjänster, än mindre ta betalt för det (ännu). Har ett yrke som gör att jag inte har lust att ens kunna misstänkas agera i gråzoner.

Alltså bara sälja A3/A4 papper med exakta mått. Firmorna som gjort ritningar, tänker främst takstolar och och FTX kan ju bara kopiera sina delar och återanvända. Då är bara min sista fråga om jag ska göra det här, hur mycket är rimligt att ta betalt? Kommer självklart att fråga den eventuella köparen vad hon vill köpa för, men vad är "normalt"?
 
Nu har du ju ritat huset för just din tomt (väderstreck etc) och tydligen passar dessutom huset in i just din[/B ] miljö. Även om spekulanten blev överförtjust i ditt hus behöver det inte betyda att detta hus, i äldre stil, skulle passa på spekulantens tomt. Spekulanten skulle väl lämpligast börja med att kolla med sin egen kommun.

Kataloghusen är ritade för att passa så många som möjligt. Jag själv är fortfarande, efter snart 10 år, oerhört nöjd med mitt lilla hus som ritats för mej - och min hund :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.