Q jope84 skrev:
Hej undrar om det går åter ta ett medgivande om staket ?
De frågade min Sambo och hon sa ja, Hon var så korkad och frågade inget om hur de skulle göra och frågade inte mig.

Har inte tagit någon diskussion med dem pga de får hon göra nu när hon har ställt till det.
Vem står bostaden på det är den personen som bestämmer ingen annan
 
Staffans2000
Q jope84 skrev:
Har inte tagit någon diskussion med dem pga de får hon göra nu när hon har ställt till det.
Om TS. med detta menar att han själv inte har st... hmm, kurage nog att själv konfrontera sin granne, utan väljer att gömma sig under sambons kjol istället.
Om så, är det här det ynkligaste beteende jag hört talas om (jag hoppas att jag missuppfattat TS)!
Som granne hade jag blivit fly förbannad eftersom jag fått ert (genom sambon) medgivande att resa staketet/planket för att sedan höra att jag måste riva det.
Det verkar som du har "rätten" på din sida och därför kan tvinga grannen att riva planket. Men jösses, till vilket pris! En fly förbannad granne och en ännu (förhoppningsvis) mer rasande sambo. Mot de storheterna väger nog en nerklippt häck, som kanske tar skada. väldigt lätt!

Staffan
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
johnsilver johnsilver skrev:
Vem står bostaden på det är den personen som bestämmer ingen annan
Vad menar du med detta, kanske framförallt "Vem står bostaden på" ...?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad menar du med detta, kanske framförallt "Vem står bostaden på" ...?
Ett medgivande bör komma från samtliga ägare enligt lagfart. Vi vet ju inte hur det är i detta fall, om den ena parten äger fastigheten eller om det är delat ägande. Om det är delat ägande räcker det inte med godkännande från en ägare
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skriv gärna "lagfaren ägare" då, istället för "den som bostaden står på" ...

Det senare är väldigt flummigt, och har ingen juridisk substans.

I övrigt håller jag med dig, nu när jag fått förklarat vem det var du tänkte.
Vi har väl dessutom redan kommit fram till detta tidigare i tråden.


edit:
Sorry, nu såg jag att det var en annan som svarade ... Hoppas mitt svar inte förvirrar än mer.
Och johnsilver är välkommen att ge sin förklaring om det inte var just lagfaren ägare som åsyftades. :)
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu blev det allt tokigt, för skillnaden mellan plank och staket är just höjden. 110 cm är en vanlig höjdgräns på staket, men det kan variera lite mellan olika kommuner. Högre än så är det per definition plank elelr pergola.

Pergola är däremot bygglovsfritt, och skillnaden mellan plank och pergola är mängden luft. Mer än 50% luft gäller ofta, men det kan också variera i kommunerna och en del kräver 90% luft i pergola.

[länk]
Nej det är nästan aldrig någon höjdgräns på staket, och pergola har inget med staket och plank att göra.
Men många kommuner hittar på egna regler och allt blir väldigt luddigt om man läser på i olika kommuner.
 
Redigerat:
Pergola är väl ändå inget som påminner om ett staket. Menar ni inte spaljé?
 
Plank blir det bara om det är tätt nog. Så det beror väl lite på vilken slags staket man ser framför sig. Ett stängsel blir exempelvis aldrig ett plank – även om det lär kunna kallas mur i mellanöstern. ;)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jo det är nästan alltid höjdgräns för staket. Solna har 1.10 som gräns t ex, över det räknas det som plank och kräver bygglov. [länk]
I Lomma är det 1.20 som är gränsen innan bygglov krävs.
Ja dom hittar på egna regler
Solna te x har ju hittat på att ett staket över 1,10 är ett plank men det är det ju inte.
 
Redigerat:
Någonstans måste maj ju dra gränsen höjdmässigt. 1,1m är rimmligt för ett staket. Sedan finns glesa högre staket som då kallas spaljé.
 
D Daniel 109 skrev:
Någonstans måste maj ju dra gränsen höjdmässigt. 1,1m är rimmligt för ett staket. Sedan finns glesa högre staket som då kallas spaljé.
Ja visst kan det få vara någon gräns men att hitta på i solna att det är ett plank om det är över 1,10 är bara löjligt.
Kommuner SKA inte hitta på egna regler.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Polos skrev:
Nej det är nästan aldrig någon höjdgräns på staket, och pergola har inget med staket och plank att göra.
Men många kommuner hittar på egna regler och allt blir väldigt luddigt om man läser på i olika kommuner.
Jo, det är höjdgräns på staket. Som jag skrev, över en viss höjd ska det vara bygglov.

Pergola eller spalje, spelar ingen roll, bara det är luftigt nog är det inte plank. Och då får det vara hur högt det vill. Oftast är det ca 50% luft som är gränsen mellan plank och spalje/pergola, men som jag skrev, det finns kommuner som kräver mer luft än 50%

Men staket max 110, i vissa kommuner 100 eller andra höjder, men 110 cm är det vanligaste.

Det ÄR kommunen som avgör dessa regler.
Så här säger Boverket om plank och staket:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jo, det är höjdgräns på staket. Som jag skrev, över en viss höjd ska det vara bygglov.

Pergola eller spalje, spelar ingen roll, bara det är luftigt nog är det inte plank. Och då får det vara hur högt det vill. Oftast är det ca 50% luft som är gränsen mellan plank och spalje/pergola, men som jag skrev, det finns kommuner som kräver mer luft än 50%

Men staket max 110, i vissa kommuner 100 eller andra höjder, men 110 cm är det vanligaste.

Det ÄR kommunen som avgör dessa regler.
Så här säger Boverket om plank och staket:
[länk]
Det är kommunen som avgör där av finns det ingen höjdgräns i många kommuner.
 
T Polos skrev:
Det är kommunen som avgör där av finns det ingen höjdgräns i många kommuner.
Vilka då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.