E El-Löken66 skrev:
Ja, det är galet, rör firman kommer inte betala i alla fall. För det första ska de ges möjlighet att åtgärda brister för det andra kommer detta inte anses som det, det är väl bra du har utskjutande järn så du kan fixera ditt armeringsnät.

Men det hade kanske gått att trä rören under genom att bila runt men då hade det blivit mer arbetstid.
Det är en mittvägg i en källare.

Rörfirman var inte intresserad av att avsluta. Eller ta ansvar för lösningen.

Rören går ledigt under armeringen.

Kan inte förstå hur man anser detta är ett väl utfört jobb?
 
E
KJD KJD skrev:
Det är en mittvägg i en källare.

Rörfirman var inte intresserad av att avsluta. Eller ta ansvar för lösningen.

Rören går ledigt under armeringen.

Kan inte förstå hur man anser detta är ett väl utfört jobb?
Men vad var sagt om återställning?

Det kanske inte var möjligt att trä rören utan att få onödiga skarvar
 
Hålet är i en dörröppning, dom kapade armeringsjärnen har med mycket stor sannolikhet ingen som helst praktisk betydelse.

Bara att gjuta igen, släng i lite armering om du vill.

Tycker arbetet ser helt ok ut, du oroar dig i onödan.
 
W witten skrev:
Förenklat är det kraftarmering som behöver skarvas för fulla kraften, och det gör man genom att lägga järnen omlott. Skarvarna du hittat är dyra specialprodukter som används i etappindelade balkar mm.

Sprickarmering ska också skarvas men vi kan lämna det därhän för din situation, det handlar mest om gjutfasen.
När du skriver "lägga järnen omlott" syftar du på att dom bara verkligen omlott/dvs överlappar i längsled - eller syftar du också på någon form av infästning/typ najning då?

Ha överseende med mina frågor, jag är okunnig (det vet jag :)), vill bara förstå och kunna övertyga mig själv. Samt vill vara säker så jag inte lämnar efter mig några fel (både för oss själva, och om man själv skulle sälja någon gång).
 
Vi behöver se lite fler bilder för att förstå helheten, inte närbild.

det är betongen som ger väggen tryckhållfasthet, inte järnen.

det naturliga verkar vara att bara formsätta och hälla tillbaka lite betong och sedan putsa för att få ett trevligt ytskikt, men man behöver som sagt se lite mer för att ha en uppfattning.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
När du skriver "lägga järnen omlott" syftar du på att dom bara verkligen omlott/dvs överlappar i längsled - eller syftar du också på någon form av infästning/typ najning då?

Ha överseende med mina frågor, jag är okunnig (det vet jag :)), vill bara förstå och kunna övertyga mig själv. Samt vill vara säker så jag inte lämnar efter mig några fel (både för oss själva, och om man själv skulle sälja någon gång).
Armering skarvas genom att man lägger järnen omlott, det går också att räkna på hur långt överlappet behöver vara genom formler i Eurokod om det är draga järn i en balk tex. Najning är bara för att armringen inte ska trilla ihop innan man gjutit och har inget med hållfastheten att göra.

Så länge detta inte är en pålad grund behöver du inte vara orolig, men jag gillar inte heller när hantverkare går in och klipper armering med en axelryckning. De har inte ofta koll på vilken funktion alla typer av armering har. Det är trots allt ofta ingrepp i en bärande konstruktion det är frågan om.
 
W witten skrev:
Armering skarvas genom att man lägger järnen omlott, det går också att räkna på hur långt överlappet behöver vara genom formler i Eurokod om det är draga järn i en balk tex. Najning är bara för att armringen inte ska trilla ihop innan man gjutit och har inget med hållfastheten att göra.

Så länge detta inte är en pålad grund behöver du inte vara orolig, men jag gillar inte heller när hantverkare går in och klipper armering med en axelryckning. De har inte ofta koll på vilken funktion alla typer av armering har. Det är trots allt ofta ingrepp i en bärande konstruktion det är frågan om.
det som finns kvar av järnen är i nederkant

Renoveringsrum med en dörröppning, väggar med flagnande färg, och synliga järndetaljer i nederkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KJD KJD skrev:
det som finns kvar av järnen är i nederkant

[bild]
Som sagt var, inget att oroa sig för (y)
 
Ok, ja om det är i hörnan till höger om den där dörren så är det bara att återställa väggen med betong eller vad som nu passar - järnen kan du helt bortse ifrån. Förutom att det inte har någon som helst betydelse för väggen som helhet att järnen är kapade så, så har du också en kontrefor, vägg i vinkel som stöttar den där väggen => allt är kolugnt och det är bara att jobba vidare utan att mecka med dessa järn.
 
  • Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
KJD KJD skrev:
Man är ju säkert nojig för det är ens eget hus, men vill ju kunna stå för det sen också. Sen får ju rörfirman betala ändå. Hade ju inte vart några som helst problem att bila bort betongen, och klämma ner rören under. Så är ju ett utförandefel som jag ser det.
"Sen får ju rörfirman betala ändå". Är du så säker på det? En sak som är säker, däremot. Det är att: -du är nojig! Vanligtvis är jag föga inponerad av de Svenska hantverkarnas förmåga, eller intresse av att göra rätt för sin lön. MEN, i detta fall är skrået oskylldigt till alla anklagelser från dig angående armeringen. Så släpp det och gjut igen.

Staffan
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Det är enkelt, entreprenören ansvar för sitt arbete och eventuella följder i tio år.

Armeringen kan vara meningslös eller helt väsentlig, det vet man bara om man har tillgång till konstruktionsdokumentationen.

Har beställaren nu påpekat ett fel / avvikelse så skall entreprenören kunna visa, förslagsvis med ett utlåtande från en sakkunnig konstruktör att utförandet är ok eller bara ta sitt ansvar och återställa.

Ett glatt ok från ett forum där det trollar runt en del entreprenörer och deras kompisar skulle jag inte ta som en sanning.
 
Jag skulle svetsa dit skarvbitar och gjuta ihop. För säkerhets skull
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.