En hantverkare valde att kapa armering i en vägg hos oss, och lämnade det efter sig. Har kollat på en specialskruv (Halfen), för att reparera detta. Vilka är standardmetoderna?

Finns det andra tips?
 
  • Specialskruv Halfen för reparation av armering, visar en skarv med bultar och kopplingselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringskoppling med gängade ändar för mekanisk skarvning av armeringsjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur mycket är kapat?
 
H hempularen skrev:
Men hur mycket är kapat?
10 -15cm
 
Men jag menar, hur lång sträcka av väggen. Om man kapar ett enstaka järn spelar ingen roll. Utom möjligen om det är i hörnet av en betongbalk.
 
H hempularen skrev:
Men jag menar, hur lång sträcka av väggen. Om man kapar ett enstaka järn spelar ingen roll. Utom möjligen om det är i hörnet av en betongbalk.
Trodde armeringen tog upp de mesta av sidkrafterna? Du menar att jag inte ens skulle försöka återställa armeringen? Det tänkt jag nog ändå att jag vill göra, då inget hindrar det. Hantverkarens kapning var helt meningslös dessutom. Armerimgsjärnen var inte i vägen för något.

Är det praxis att låta det vara? Jag har ju sett urspårningar för rör och ventilation, där man bara lämnat det osv.

När behöver man skarva armeringsjärn då?
 
Förenklat är det kraftarmering som behöver skarvas för fulla kraften, och det gör man genom att lägga järnen omlott. Skarvarna du hittat är dyra specialprodukter som används i etappindelade balkar mm.

Sprickarmering ska också skarvas men vi kan lämna det därhän för din situation, det handlar mest om gjutfasen.
 
W witten skrev:
Förenklat är det kraftarmering som behöver skarvas för fulla kraften, och det gör man genom att lägga järnen omlott. Skarvarna du hittat är dyra specialprodukter som används i etappindelade balkar mm.

Sprickarmering ska också skarvas men vi kan lämna det därhän för din situation, det handlar mest om gjutfasen.
Med full respekt för att jag inte är insatt här. Kan man verkligen vara så säker?

Skruvarna kostar 150.-/st, jag behöver 4.

Järnen som kapades är 16mm, 2 st, i en tröskel, bärande vägg.

Någon form av skarvning borde man väl ändå göra. Att bara slänga i skarvbitar utan fixering vid gjutningen känns lite fånigt?
 
Nog enklast om du lägger upp ett par bilder på detta. Varför gjordes hålet? Låter inte som att det ska vara något problem
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Gjort för rörbyte. Bredd 25 cm, armering 15 cm.
 
  • Öppning i betongvägg med synliga armerade rör inför rörbyte, bredd 25 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gärna em som visar helheten också. Är väggen orörd åt höger o vänster?
 
O olofh skrev:
Gärna em som visar helheten också. Är väggen orörd åt höger o vänster?
Ja, dock en bit bort är det ett urtag i nästa tröskel, men armeringen lämnad intakt.
 
Jag skulle inte vara så orolig för två järn
 
O olofh skrev:
Jag skulle inte vara så orolig för två järn
Ok, men jag är inte nöjd om hållfastheten i huset har reducerats ens med 1% efter att jag betalat 50 kkr för att renovera rören.

Man är ju säkert nojig för det är ens eget hus, men vill ju kunna stå för det sen också. Sen får ju rörfirman betala ändå. Hade ju inte vart några som helst problem att bila bort betongen, och klämma ner rören under. Så är ju ett utförandefel som jag ser det.

Tänker jag galet?
 
Det var ju inte direkt i väggen utan i grunden. För detta är väl ett hus och inte en lägenhet?

Jag vet inte vad du menar med om man kan vara säker men det är ju möjligt om man får full förståelse för vilken funktion de här järnen har.
 
E
KJD KJD skrev:
Ok, men jag är inte nöjd om hållfastheten i huset har reducerats ens med 1% efter att jag betalat 50 kkr för att renovera rören.

Man är ju säkert nojig för det är ens eget hus, men vill ju kunna stå för det sen också. Sen får ju rörfirman betala ändå. Hade ju inte vart några som helst problem att bila bort betongen, och klämma ner rören under. Så är ju ett utförandefel som jag ser det.

Tänker jag galet?
Ja, det är galet, rör firman kommer inte betala i alla fall. För det första ska de ges möjlighet att åtgärda brister för det andra kommer detta inte anses som det, det är väl bra du har utskjutande järn så du kan fixera ditt armeringsnät.

Men det hade kanske gått att trä rören under genom att bila runt men då hade det blivit mer arbetstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.