Matteandersen Matteandersen skrev:
*Tanken är att bara ställa in golvvärmen för komfortvärme.
Som vanligt när det gäller riskkonstruktioner så är det just en risk att det blir problem. För många fungerar det utmärkt och det är ditt val med ditt hus. Det är fullt tillåtet att ta den risken. Men just när det gäller det här argumentet bör du tänka om. Det är väl alltid för komforten man har golvvärme. Och komforten består just i att golvet är varmt. Är det oisolerade golvet varmt så finns risken att man får problem med fukt. Och den höga energiförbrukningen får man garanterat. Lura inte dig själv genom att prata om "bara komfortvärme".
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Har beslutat om att vi skippar golvvärmen, det får bli mattor efter tips här!
Heltäckningsmatta i kontoret/hobbyrummet som är fukttålig, och sen mattor i badrummet där man vistas/står mest!
Tack för bra svar! :D
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Matteandersen Matteandersen skrev:
Har beslutat om att vi skippar golvvärmen, det får bli mattor efter tips här!
Heltäckningsmatta i kontoret/hobbyrummet som är fukttålig, och sen mattor i badrummet där man vistas/står mest!
Tack för bra svar! :D
Mattorna behöver släppa genom fukt, t.ex nålfiltsmatta!
 
Omvänd fuktvandring uppstår bara på sommaren om man stänger av värmen. Då kallnar golvet och omgivande mark kan vara varmare.
Ett sätt att minska risken är alltså att ha igång uppvärmning året runt. Kanske inget kul när det gäller miljöhänsyn och energipris.
 
Jag hoppar in i denna tråd.
Har också hus med betongplatta i källaren.
Har radiator som primär värmekälla men vill med golvvärme ta udden av de kalla golven.
Det är låg takhöjd samt vill inte ha ngt stort projekt.

Funderar på sådan tunn folie med elvärmeslingor på betongen och fuktgenomsläppande matta ovanpå. Ev något skikt under och ovanpå folien.

Funkar detta eller för mycket rörelse genom mattan som skadar folien?

Jag vill ha fuktgenomsläpp men de golvvärmefolie jag hittar när googlar runt verkar vara helt täta. Finns folie med luftspalter mellan värmeslingorna?

Har endast matta idag och tycker det blir för kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.