Hallå Byggahusare!

Börjar inlägget med att jag inte är elektriker så vi är klara på den punkten.
Med detta sagt fortsätter jag med att jag känner mig maktlös i kampen mot föreningen ang. att jag ska få dra in trefas till min lägenhet..

Förklarat för föreningen att jag tar all kostnad som blir för uppgraderingen och omdragning av vad som behövs, inkl. mätartavla m.m.

Då kommer vi till grunden..
Vid stambyte har föreningen förutom det självklara bytt stammarna för VVS, även bytt elcentral i lägenheten. Dock inte övrig utgående el till resten av lägenheten, som jag själv bekostat för byte av.
Då badrummet totalrenoverades i samband med stambytet så har föreningen/elektrikerna även passat på och dragit in en 5-ledare till badrummet.

Fas 1: Tvättmaskinsuttag, Uttag tak (trafo spottar)
Fas 2: Tvättmaskinsuttag, Uttag vägg, Toalett (väggmonterad), Brytare till spegelskåp (belysning)
Fas 3: Tvättmaskinsuttag

I centralen sitter det en 3-polig C10A dvärg.
3-polig huvudbrytare och 4-polig JFB.
1-fas in i lägenhet, avsäkrad 25A i elcentral.

Försökt hitta svar överallt, men alla säger olika. Försökt förklarat för olika elektriker som jag stöter på här och där, men får olika svar där med.
För mig känns detta inte rätt med enfas in i lägenhet och ändå fördelat på tre faser.
Hittat lite text angående detta, men vet inte riktigt hur jag ska tyda texten och förklara för föreningen om det är så att jag har rätt:

Elinstallationsregler SS 436 40 00 utgåva 2

Punkt 521.6.2
"Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar. Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilket frånskiljer alla spänningsförande ledare."

Punkt 521.8.2
"Det är tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp
med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet.
Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en
frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilken frånskiljer alla spänningsförande ledare."

Framgår varken på elcentralens gruppbeteckning eller i dosa där flerfasledning delas.

Punkt 536.2.2.5
"En frånskiljningsanordning ska företrädesvis bestå av en flerpolig frånskiljare som frånskiljer matningens samtliga poler."

Vem har rätt, och ska jag ens lägga ner energin på att fortsätta strida för detta?
Nästa anledning till indragning av flerfas är just för att vi precis fått vårt nya kök där vi fått induktion, ugn och ganska kraftig micro installerad. Skulle vara fint att i år 2016 kunna laga mat på lilla plattan samtidigt som ungen kan kolla på disneychannel och kärringen föna håret.

Tacksam för svar! :) Trevlig kväll!
 
Är du HELT säker på att det bara är en fas in?

Låter i så fall som att den firma som varit där kanske borde fundera på att göra något annat.
 
VikHe skrev:
Är du HELT säker på att det bara är en fas in?

Låter i så fall som att den firma som varit där kanske borde fundera på att göra något annat.
Svar ja..

Enfas mätartavla i elcentral i källaren och bara en kabel in/ut i huvudbrytaren i lägenheten.
 
Kan du inte mäta med en mulitmeter över 2 av de 3 polerna på huvudbrytaren så du vet om det verkligen är en fas, låter inte alls som det...
 
Du säger att det är tre faser till tvättmaskin, det kan det ju inte vara om du bara har en fas in... hur menar du? Ställer frågor så en elektriker kan svara sen :)
 
Det största problemet uppstår ju då någon försöker ansluta en trefasmaskin i en lägenhet. Tre faser utan fasförskjutning blir ju tämligen galet.
Dessutom blir det problem om man delar nolla, utan fasförskjutning.

Jag är inte elektriker utan bara snickare/hantverkare. Men enligt min uppfattning kan det inte vara tillåtet på något sätt.
 
Leby.. Det är bara en fas in. Pol 2 och 3 i HB är tom. Samma i Jfbn.
Tvättmaskinsuttag är en dosa med kopplingsplint i sig.
5ledaren delar sig i dosa i tak där samtliga tre faser går vidare till tvättmaskinsdosan.
Tvättmaskin sitter endast på L1 där i.
 
Verkar som elektrikerna har dragit en trefasgrupp till badrummet och säkrat 3x 10 A men kopplat in allt på en fas, dvs det är teoretiskt möjligt att dra 25 A genom nollan till badrummet.

Trefas tvättmaskiner finns inte att köpa idag för hushåll.

Protte
 
O
Lite bilder skulle sitta fint just nu....
 
Ja, bildbevis är alltid kul :)

Kanske passar bättre i "värsta elkopplingen" dock.
 
Kan ta bilder väl hemma sen..
Dock kopplat precis som jag säger och som prototypen tänker.
Känns som allt i elcentral är förberett för 3fas, men man inte fixat inkommande till lägenhet eller utgående från grupperna.
 
XaZe skrev:
Fas 1: Tvättmaskinsuttag, Uttag tak (trafo spottar)
Fas 2: Tvättmaskinsuttag, Uttag vägg, Toalett (väggmonterad), Brytare till spegelskåp (belysning)
Fas 3: Tvättmaskinsuttag
Har du en tvättmaskin inkopplad? I så fall på vilken "fas"?

Utan tvättmaskin är det just nu ingen risk för överbelastning. Men det är ju väldigt lätt att orsaka en överbelastning genom att koppla in en TM. Så hur tänkte elektrikern? Är installationen färdig så att dom alltså har lämnat det så här utan märkning eller andra instruktioner?

Huruvida det är förbjudet att använda en gemensam neutralledare vill jag inte hugga i sten. Man kan med lite möda se det som en enda grupp/krets med tre överströmsskydd. Men då måste givetvis neutralledaren dimensioneras därefter vilket de troligen inte gjort här. Det är ju ingen vanlig lösning, men kan kanske komma ifråga temporärt om det är trefas på G till lägenheten. Det är tillräckligt i gråzonen genom att låta gruppen mata så pass olika typer av förbrukare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Som sagt, TM inkopplad på L1, brun.
Nollan är precis som varje "fas" en 1,5mm2 ledare.

Föreningen har inga framtidsplaner på indragning av trefas.
 
Där har du trots allt ett övertag, precis som skrivits tidigare är det inte korrekt med den lösningen med flera matningar 10 A från samma fas och en gemensam nolla lika dimensionerad. Jag skulle säga att det är helt fel och inte möjligt att bortförklara om det är som du beskriver. Tror Bo kan hålla med om att det kan huggas i sten här.

Har du kollat så de inte lagt nollan via säkringen också, dvs två poler för fas och en för nollan, troligtvis har de inte varit så förslagna men det är en tillåten möjlighet. Annars kan du gå på föreningen med lite större självsäkerhet kring att det har blivit fel utfört.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den säkraste lösningen är låta alla tre fasledarna matas från samma klämma i den trepolig automatsäkringen. Ðå kan nollan aldrig bli överlastad.

Om trefas skall installeras senare. Då är det bara en liten omkoppling som behöver göras.

Risken är även att spis matningen är feldimensionerad eftersom den ofta är säkrad 20 a i enfas anläggningar. Är den förberedd för trefas? I så fall risken stor att det sitter 5 G 2,5 mm2 kabel istället 3 G 4 mm2.

Det är alltså viktigt skilja på trefasgrupper och flera enfasgrupper med gemensam nolla. I trefasfallet blir nollströmmen aldrig större än den mest belastade fasen. I det här fallet kommer nollan att skyddas av huvudsäkringen på 25 a värsta fall.

Det finns några specialfall där med reaktiv last och övertons genererade last där inte resonemanget kring trefas stämmer fullt ut. Men det gäller inte i bostäder.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.