Vilket material återfyller jag rördikena med efter bytet av avloppsrör? Det som grävts bort är en blandning av ett tidigare gammalt sönderslaget golv, lera och lite grus. Nu har jag fyllt på under och bredvid rören med torrt grus som jag hade inne sedan tidigare. Jag hade först tänkt återanvända och fylla med de bortgrävna massorna men tycker nu att det är nog för mycket lera? Kan jag återfylla med vanligt grus som jag har möjlighet till men det är ju i så fall rätt fuktigt efter att snön töat bort? Överst tänker jag mig makadam innan jag gjuter och återställer källargolvet.
 
Claes Sörmland
Återfyll med något som inte kan skada rören, d v s något utan stora stenar. Klassiskt rörgravssand men numera oftast finmakadam.

Sen ska du återfylla med något som du kan enkelt kan packa så att materialet inte sjunker under din gjutning. Typiskt sett makadam idag. Bra om det bryter kapillärstigningen av vatten också men har du material med lera eller sand under resten av källargolvet så lär den aspekten vara av underordnad betydelse i rörgraven.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
0-8 kross använde proffsen som grävde vårt avlopp.
 
Claes Sörmland
G Gabbe1 skrev:
0-8 kross använde proffsen som grävde vårt avlopp.
Måste packas jättenoga med vibbra eftersom det har nollfraktion och suger rejält med vatten upp i plattan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Måste packas jättenoga med vibbra eftersom det har nollfraktion och suger rejält med vatten upp i plattan.
Jag missuppfattade frågan, trodde det handlade om rörgrav "utomhus".
Under plattan la jag alla rör direkt i makadam 8-16.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Återfyll med något som inte kan skada rören, d v s något utan stora stenar. Klassiskt rörgravssand men numera oftast finmakadam.

Sen ska du återfylla med något som du kan enkelt kan packa så att materialet inte sjunker under din gjutning. Typiskt sett makadam idag. Bra om det bryter kapillärstigningen av vatten också men har du material med lera eller sand under resten av källargolvet så lär den aspekten vara av underordnad betydelse i rörgraven.
Nu ligger torrt naturgrus/sand runt rören och i höjd med dess överkant, om jag fyller med lite naturgrus till då och sedan makadam, blir det bra? Ska jag vattna det torra gruset som nu ligger under och på sidorna, ska jag vattna det så det packas?
 
Fortsätt du med sand/grus hela vägen upp. Tryck ihop det du kan och vattna det sista. Vattna är ett väldigt bra sätt att få det packat - förutsatt att vattnet inte blir stående i rörgraven om det är kompakt lera under.
 
  • Gilla
Jd81 och 1 till
  • Laddar…
En följdfråga... sifonerna, hur får jag dom att stanna i rätt läge och få stöd vid gjutning, försöker man bara packa ner betong från sidorna och ner under dem och sedan rättar till dem allteftersom?
 
Du gjuter fast dem först med en klick betong och gjuter resten dagen efter.

Väldigt stor risk att de flyter upp om de inte är fixerade innan.
 
När jag fyllt upp och ska gjuta igen golvet, vilken typ av betong ska jag köpa? Jag tänker alltså köpa säckar som man tillsammans med vatten tömmer i en betongblandare. Det verkar finnas lite olika sorter.
 
Claes Sörmland
K Kurtivan skrev:
När jag fyllt upp och ska gjuta igen golvet, vilken typ av betong ska jag köpa? Jag tänker alltså köpa säckar som man tillsammans med vatten tömmer i en betongblandare. Det verkar finnas lite olika sorter.
Grovbetong är standard. Den tar sina månader att krympa och kan alltså inte beläggas med fix för tidigt. För det ändamålet finns det ROT-betong (som jag inte har någon erfarenhet av).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grovbetong är standard. Den tar sina månader att krympa och kan alltså inte beläggas med fix för tidigt. För det ändamålet finns det ROT-betong (som jag inte har någon erfarenhet av).
Golvet är målat sedan tidigare och det är tänkt att bli sådan yta så att det kan målas igen tillsammans med övrigt golv.
 
Claes Sörmland
K Kurtivan skrev:
Golvet är målat sedan tidigare och det är tänkt att bli sådan yta så att det kan målas igen tillsammans med övrigt golv.
Då får du vara noga med stålglättningen när du gjuter!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Och inte ens då blir skarven osynlig med mindre än att man slipar hela golvet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Och inte ens då blir skarven osynlig med mindre än att man slipar hela golvet.
Det är bara ett källargolv :)

Påminner mig om när en ny sporthall var byggd i tätorten vid skolan. När det blev föräldramöte så sa fröken att eleverna skulle ha innegymnastikskor med ljus sula så att det inte blev fula mörka streck på golvet. Då säger en förälder till fröken: "Är det inte bara ett golv?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.