Sparkz skrev:
Om vi går tillbaka till utgångsfrågan, kan man inte plocka ut 230 V ur motorn, mellan en fas och mittpunkten? Det blir ju en "fejkad" nolla där. Kan inte svara för att det är rätt enligt alla regler, men så är det gjort på min gamla varmluftspanna. Brännarfläkt och pump drivs av en trefasmotor, och därifrån har man hämtat ström till en 220 V magnetventil.
Det är vanligt att man kopplar bromsen till en bromsad motor på det sättet (om man inte kör med frekvensomriktare!)
 
Sparkz skrev:
Om vi går tillbaka till utgångsfrågan, kan man inte plocka ut 230 V ur motorn, mellan en fas och mittpunkten? Det blir ju en "fejkad" nolla där. Kan inte svara för att det är rätt enligt alla regler, men så är det gjort på min gamla varmluftspanna. Brännarfläkt och pump drivs av en trefasmotor, och därifrån har man hämtat ström till en 220 V magnetventil.
Mjaää...om 230V-lasten har mycket större impedans än motorn skulle det fungera, men det är en typisk hipma-vipma-lösning.
 
Då är det väl betydligt enklare och bättre att använda en kontaktor med 400 volts spole "parallellt" med motorn. Varför göra enkla sker krångliga?
 
elmont skrev:
Då är det väl betydligt enklare och bättre att använda en kontaktor med 400 volts spole "parallellt" med motorn. Varför göra enkla sker krångliga?
Helt min åsikt, men ibland vill man ha 230 utan att ha någon nolla framme...har sett lite olika fullösningar på detta problem men själv skulle jag nog använda trafo 400/230 om det var helt omöjligt att få fram nolla, alt seriemotstånd om lasten är konstant och inte för stor.
 
jag har en elmotor som är på 190V delta, jag har provkörd den med 400V-Y. 190*rotenur3=329V. dvs den får lite för hög spänning, få se om den håller att köra med...
 
Nu när jag läser första inlägget med vakna ögon är ju problemet inte inkoppling av kontaktorn, utan Y eller D-koppling. Glöm.
 
Appropå "inbyggd" Y/D, jag har nämligen ett minne från "barndomen" (tror det var kring 1972-73) då vi sågade ved med en remskivekopplad sågklinga och en elmotor, (Stor & tung som f..n) som var monterad på en träställning (tvåmanslyftanordning) en bit därifrån, bara remmen förband motor och sågbord, allt ställdes utomhus direkt på marken utan förankring. Det var helt klart Y/D start på den motorn, ett vred som satt ihopbyggd med motorn. Samma motor användes även för tröskverket f.ö...
 
Gissar det var ett pådrag i flera steg och med en stor behållare med transformatorolja som pådraget satt i?
Jag har faktiskt inte hittat någon som kan förklara hur tusan ett sådant kopplas in eller fungerar eftersom det är decennier sen sådant användes.
Det har blivit direktstart på den motorn som jag har kvar från den tiden *S*

Men kan nån förklara hur tusan det funkar är jag dock nyfiken.

/Kent
 
I farsgubbens föräldrahem finmns en gigantisk släpringad gammal ASEA från före kriget, med svastika och allt. Den startas med pådragsmotsånd i olja, om jag inte är ute och cyklar så ligger motstånden i serie med rotorn men det kan vara fel.

Fotnot: Asea hade svastikan, hakkorset, som varumärke i begynnelsen. Man slutade med det framemot slutet på trettitalet...
 
ja men hur tusan funkar de? Hur kopplas dem o s v...
Märkena var de samma så det är rätt gamla saker milt sagt.

/Kent
 
Den ursprunliga frågan är väl egentligen hur TS får igång spånsugen?

Scheppach återförsäljaren i Umeå har en liten box med strömtransformatorer/strömkännare som monteras i elcentralen på de grupper till maskiner som är kopplade till spånsugen. Starta någon maskin så startar alltid spånsugen.

"Fulkoppling" med mittpunkt som nolla utnyttjas av t.ex. bromsmotorer som behöver enfas får att lyfta bromsen. En liten ström går alltid att ta ut men det är väl inte praktiskt att ta ut ström till kontaktorn i motorns uttagslåda.

En motor som ska YD startas i Sverige måste varagjord för 690/400 volt, det är bara så.

Protte
 
Ja men den frågan är väl löst? Tråden har ju liksom sen spunnit vidare lite *S*
Och visst kan man starta en ny tråd om urgamla pådrag men nåt säger mig att de som eventuellt kan dem inte sitter på nätet. Det är dock av ren kuriosa som jag är intresserad av hur de kopplas in, inget som jag ser som vettigt att ha idag men det vore kul att veta.

Sen så är som en del däribland jag nämnt frekvensomriktare rätt trevliga men det är nog definitivt något man skall ta i en egen tråd. Där kan finnas lite som dokumentation mm som kan vara av intresse för de som har en.

/Kent
 
Spinner vidare på antika motorlösningar: Vedkap/tröskverksmotorn jag nämnde hade en Y/D-kopplare "ihopbyggd" med motorn.

Men sedan har vi ju lösningen med släpringar på rotorn, som går ut till en "reostat"- dvs lindningarna som normalt är "kortslutna" i trefas asynkronmotorn, plockas ut via släpringar till en låda med pådragsmotstånd. Ett vridhantag med helt öppna kontaktpunkter till reostaten kan sedan vridas för att koppla in olika motstånd i rotorn, och vips har man mjukstart/varvtalskontroll....Vi har faktiskt en sådan antikvitet på landet (1930-40-tal), skall kolla om den har ngn märkskylt och vad som står på den......
 
jag har kopplade in en motor en gång med en oljefylld y-d start, jag har för mej att man höll i handtaget tills den yat klart och sen släppte det varvid det sprättade till d-läget. till min gamla metallsvarv var det med en låda med trafo olja där man "stegade" upp varvet-dock satte jag dit en vanlig 5,5a med direktstart, jag har en fro liggande som kanske kommer dit så småningom...
 
pellefant>Vanlig Y/D start m a o?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.