S sweden skrev:
Hej alla "träskallar" har följt forumet länge har en möbelverkstad med tillhörande tork.

Färgfelet på askplankan är torkningsrelaterat har själv varit med om det när torkat ask.

Har för mig att torkningsförloppet gick lite för snabbt och att asken blev yt-torr dvs jag torkade skorpa på yttersta skiktet på plankan.detta betyder i sin tur att fukten inne i plankan ej kunde komma ut.
Sen med ökande temperatur i torken så uppstår detta torkningsfelet.

Om hela plankan (dvs både yta och kärna) varit mer åt det bruntonade hållet i färg så hade det berott på att stocken legat över en säsong innan den sågats upp till plankor.

Din virkesleverantör kommer att säga att färgen kan skilja mellan olika träd/plankor och försöka glida ur detta problem.

Mvh

Jonas
Hej Jonas, välkommen till forumet och tack för ett väldigt bra första inlägg. Tyckte felet såg processrelaterat ut och det du skriver är ju typiskt processfel.

Fortsättning följer efter kontakt med leverantör.
 
...och här kommer då fortsättningen. Planken returnerade utan krusiduller, lev va eniga med @sweden s teori.

Slutet gott allt gott, förutom då att jag inte riktigt vet var jag ska hitta fina okantade 52mm askplank.
 
Hej Ola
Trevligt att det löste sig på ett smidigt sätt.
 
Bra agerat av lev. Dags för mig att gå igenom den ask jag har hemma....De var dock tydliga med att de ersätter utan konstigheter, så det känns bra.

Mitt tips är att du kollar om de numera tar hem från annan såg. Jag har handlat många kubik ask därifrån utan detta problem.
 
Jag försökte pusha för att dom skulle sätta igång en liten intern utredning varifrån de defekttorkade planken kom, vet inte riktigt vad det slutade med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.