B basseman skrev:
Egentligen sätter man dit en extra packning och som du skriver, det var relativt enkelt att sätta dit den extra silikonpackingen som Siemens tagit fram. Dock tar Siemens betalt för packningen och dessutom hutlöst betalt,
När maskinen 6 månader senare larmade för nytt fel så slängdes den bokstavligt talat ut.
Vilken modell var det?
 
Kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det var, det är ett vanligt fel som Siemens/Bosch har på sina diskmaskiner.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
B basseman skrev:
Egentligen sätter man dit en extra packning och som du skriver, det var relativt enkelt att sätta dit den extra silikonpackingen som Siemens tagit fram. Dock tar Siemens betalt för packningen och dessutom hutlöst betalt,
När maskinen 6 månader senare larmade för nytt fel så slängdes den bokstavligt talat ut.
Det ska bli spännande att se om min håller. Köpte packningen från Quickparts och den kostade bara 207 + moms å frakt. Överkomligt tycker jag (men såklart har dom köpt in den för ett par kronor från tillverkaren).
Att det var ett standardfel var ju lätt att förstå när många tillhandahåller packningen, och youtube hade ett dussintal filmer upplagda hur man monterar den.
 
A
B Bassrunner skrev:
Jag har fått byta elektroniken 2 ggr på min Asko under loppet av 3 år, skulle nog inte rekommendera märket. Men den diskar bra, och 5 års garanti så jag har ju inte behövt stå för kalaset själv.
Made in PRC
 
M MagHam skrev:
Det ska bli spännande att se om min håller. Köpte packningen från Quickparts och den kostade bara 207 + moms å frakt. Överkomligt tycker jag (men såklart har dom köpt in den för ett par kronor från tillverkaren).
Att det var ett standardfel var ju lätt att förstå när många tillhandahåller packningen, och youtube hade ett dussintal filmer upplagda hur man monterar den.
Tycker tillverkaren skall stå för kostnaden för packning då det är ett konstruktionsfel/ursprungsfel.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vilken packning är det som avses? Någon länk till Youtube?
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har köpt Asko DM och torktumlare för 10 år sedan. Även om jag kallade dom för fi-asko ibland har dom hållit sedan dess. I våras fick jag byta magnetventil på DM, det var allt.
Då gjordes de fortfarande i sverige
 
A
B basseman skrev:
Egentligen sätter man dit en extra packning och som du skriver, det var relativt enkelt att sätta dit den extra silikonpackingen som Siemens tagit fram. Dock tar Siemens betalt för packningen och dessutom hutlöst betalt,
När maskinen 6 månader senare larmade för nytt fel så slängdes den bokstavligt talat ut.
200.- för den packningen tycker inte jag är hutlöst
 
A
M MagHam skrev:
Det ska bli spännande att se om min håller. Köpte packningen från Quickparts och den kostade bara 207 + moms å frakt. Överkomligt tycker jag (men såklart har dom köpt in den för ett par kronor från tillverkaren).
Att det var ett standardfel var ju lätt att förstå när många tillhandahåller packningen, och youtube hade ett dussintal filmer upplagda hur man monterar den.
Den är billigare i Bosch webshop
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
A
L LJN1954 skrev:
Synd, ser att det finns Siemens iQ700 maskiner med zeolithtorkning för under 8kkr?
Bara slå till
Numera görs bara halvintegrerade IQ700 och de kostar nästan det dubbla
 
  • Gilla
LJN1954
  • Laddar…
A
L LJN1954 skrev:
Vilken packning är det som avses? Någon länk till Youtube?
Nu är det åtgärdat på dessa maskiner från fabrik.
Tidiga modeller satte felkod E:15.
Köper du ny så lär du inte behöva montera någon packning.
 
electroluxaren skrev:
Bara slå till
Numera görs bara halvintegrerade IQ700 och de kostar nästan det dubbla
Ja, beställde igår från Vitvaror Outlet som ägs av Bosch. Det blev en Siemens iQ700 SN478W56TS för 7724.- med frakt.
 
L LJN1954 skrev:
Ja, beställde igår från Vitvaror Outlet som ägs av Bosch. Det blev en Siemens iQ700 SN478W56TS för 7724.- med frakt.
Köpte precis den sista som de hade i lager, hoppas det inte blir nått krångel! Fick du maskinen? Hur lång tid tog leveransen?Riktigt bra fynd med tanke på att nypriset låg kring 16000 Kr en premium-maskin således. Enda nackdelen jag ser med denna modellen är att bestickskorg i bottenkorgen saknas men det går ju att beställa för 305 Kr på Siemens hemsida. Kan även rekommendera att köpa till nått som Siemens kallar för för Tillbehörsset spolning som också säljs för 305 Kr på Siemens hemsida (Vitvaror-outlet säljer den dock för 240 Kr och kallas då Diskmedelsset) då kan man diska stora långpannor från ugnen och hyllor från kylskåpet i maskinen samt får man med lite fästen för tex nappflaskor, muggar och en flask/vashållare samt en extra liten smal korg för tex bestick.
 
Köpte bestickkorgen hos min lokala Elon handlare för 215.- då vi är vana med en från den g:a cylindan. Men vi använder det översta facket till större knivar, slevar mm.

Leveransen gick snabbt och var noga med att få maskinen rätt i bänken så att dom fiffiga gummiflärparna täcker springorna mot skåp/bänk. Sen fick jag fundera en stund hur dom övre sidoinfästningarna skulle justeras och sedan skruvmontage.

Maskinen går otroligt tyst och diskar rent. Använder autoläget och det fungerar utmärkt.
Maskinens gränssnitt tar en stund att förstå och hur knapparna ska tryckas mm. Vet inte om jag gör fel men maskinen går bara att aktivera med luckan några millimeter öppen. Vad jag kanske saknar är att luckan inte öppnar sig någon centimeter efter färdigt jobb.
 
L LJN1954 skrev:
Köpte bestickkorgen hos min lokala Elon handlare för 215.- då vi är vana med en från den g:a cylindan. Men vi använder det översta facket till större knivar, slevar mm.

Leveransen gick snabbt och var noga med att få maskinen rätt i bänken så att dom fiffiga gummiflärparna täcker springorna mot skåp/bänk. Sen fick jag fundera en stund hur dom övre sidoinfästningarna skulle justeras och sedan skruvmontage.

Maskinen går otroligt tyst och diskar rent. Använder autoläget och det fungerar utmärkt.
Maskinens gränssnitt tar en stund att förstå och hur knapparna ska tryckas mm. Vet inte om jag gör fel men maskinen går bara att aktivera med luckan några millimeter öppen. Vad jag kanske saknar är att luckan inte öppnar sig någon centimeter efter färdigt jobb.
Haha så du gick också till denna från en gammal Cylinda? Samma väg som jag således!:D Vilken modell var det? Hade du Sverigedisken?Så gammla bestickorgen från Cylindan passar alltså i denna Siemens? Menar du att man inte kan stänga luckan först och sedan välja program och trycka start med luckan stängd? kanske har att göra med att funktionen är anpassad efter integrerarade modeller där man ju vanligtvis startar allt med luckan öppen och så aktiveras maskinen när man stänger luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.