Det är kul att ni fläskar upp sängen så rikligt i era ritningar (2,5-3 meter :D). Gillar billys lösning på köket, helt klart ett bra alternativ om jag ska ändra något. Tänker du ny bänkskiva (trä) eller rostfri?
Däremot är jag osäker på om det får plats en garderob mellan toalett och entredörren. Gillar den motoriserade tvlösningen, mitt i natten hör grannarna ett oväsen :D Tror det är bättre med soffa än med fåtöljer för att få plats med så många som möjligt.

Lites förslag om snedvägg för tv och u-soffa var också bra. Hallen tror jag kan bli lite tajt om det är dörrar på garderober, så skjutdörrar är nog en fördel. Men kul idé, och lite billigare än billys ide. Vilket är positivt.

Bifogar skiss ( ev. kök enligt billys alternativ)
 
  • planritning4.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kompletera du med Billys kök där så börjar det likna något. Då får du 1 ingång till vardagsrummet istället för 2 varav 1 är onödig.

Svårt o rita i paint snabbt och få det skalenligt men klart man ska ha en bred dubelsäng oavsett om man är ensam eller 2. Ser så ensamt ut med en 90 säng. Så med dubbelsäng så blir det en kvadratformad säng och sovrummet ska vara "fläskigt";)

Klarar du dig på den garderoben i sovrummet? sängkläder,kläder,handdukar,städskåp m.m
 
Garderoben i hallen tänkte jag installera en hyllsystem i (elfa), Den kommer svälja det mesta i ytterkläder ,skor och annat plock. Tänk på att det är riktigt högt till tak, säkert 2,5m.
Väggen i vardagsrummet kanske är 4,5meter och förvaringen där kommer räcka till kläder, sängkläder damsugare, "rengöringsutrustning". Det är jag övertygad om. En bokhylla direkt in vänster i vardagsrummet för böcker osv. Klart man vill ha ett "master-bedroom" men det får komma med åren. Kan inte ha förstora krav på första boendet.

Det blir inte lite väl mörkt i hallen om man bommar igen väggen? Glasbetong?
Det vorde skönt att kunna få in diskmaskin, men det antar jag går att lösa.
Försökte också fundera ut en lösning så att inte soffryggen hamnar mot fönstrena, känns ju lite dumt att missa utsikten :/.
 
Redigerat:
Har du så låga fönster? tufft
Om dem går ner till golv nästintill så hade det varit väldigt synd att skymma utsikten
 
Ja, en tvåsitssoffa står mot sänggaveln. Alternativt hellre två sektionsfåtöljer, som kan placeras om vid behov.

Ja, två lätta vilfåtöljer med fotpall står mot balkongväggen. Möjligen borde man möblera med bara en sådan "pjäs" för att få full nytta av balkongen.

Om ett sällskap om två eller flera berusade individer envisas med att försöka titta på samma TV-program kommer de ändå bara att prata hela tiden. Då kan de lika gärna sitta borta vid bordet bland sina flaskor och burkar, så hörs de inte lika bra.

Nej, jag saknar exakta uppmätta mått. Visserligen finns det 40 cm djupa garderober, och närmast badrumsdörren hade jag tänkt snarast en bokylla. Men det förutsätter givetvis att verkliga måttet mot badrummet är minst 25 cm.
 
Lite skrev:
Har du så låga fönster? tufft
Om dem går ner till golv nästintill så hade det varit väldigt synd att skymma utsikten
Standardhöjd, men om man sitter i soffan vill man kunna se ut :)
 
billy_baver skrev:
Ja, en tvåsitssoffa står mot sänggaveln. Alternativt hellre två sektionsfåtöljer, som kan placeras om vid behov.

Ja, två lätta vilfåtöljer med fotpall står mot balkongväggen. Möjligen borde man möblera med bara en sådan "pjäs" för att få full nytta av balkongen.

Om ett sällskap om två eller flera berusade individer envisas med att försöka titta på samma TV-program kommer de ändå bara att prata hela tiden. Då kan de lika gärna sitta borta vid bordet bland sina flaskor och burkar, så hörs de inte lika bra.

Nej, jag saknar exakta uppmätta mått. Visserligen finns det 40 cm djupa garderober, och närmast badrumsdörren hade jag tänkt snarast en bokylla. Men det förutsätter givetvis att verkliga måttet mot badrummet är minst 25 cm.
Ska försöka ordna mått denhär veckan, torsdag om jag hinner. Jag är nog ingen fåtöljmänniska, gillar att kunna sträcka på mig i soffan.
 
Redigerat:
Hej!

Har nu ordnat mått och en egen planritning i sketchup. Måtten är inte jätteexakta, (+-2cm) men hoppas det funkar. Det enda som jag vart lite fundersam över är måttet på dörren i köket, känns smal. Takhöjden är 270cm.

Kom med ideér, Kan man mata in ett kök direkt i sketchup?
 
  • Planmått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv ritar jag med http://www.floorplanner.com/

Mycket enkelt att använda enligt mig. Testade sketchup och det var för avancerat om jag minns rätt.

Ingen reklam alltså men bara ett tips där tar det 10 sekunder att dra in ett kök nästintill

Så ser programmet ut om intresset finns. Ja jag är en amatör så inte klaga:p
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Funderar på att flytta in i lägenheten innan och känna av hur det känns med nuvarande planlösning. Om det känns bra, riva vägggen och installera nytt kök. Ska göra en bättre skiss snart.
 
bekkman skrev:
Funderar på att flytta in i lägenheten innan och känna av hur det känns med nuvarande planlösning. Om det känns bra, riva vägggen och installera nytt kök. Ska göra en bättre skiss snart.
Låter bra men dagarna och årena går fort;) Så chansen är stor att du inte kommer riva någon vägg av "jag tar det i framtiden":p

Trivs man så trivs man, så enkelt är det:)
 
Jag tänkte provbo (med endast ett fåtal möbler en-två veckor) och känna efter hur det känns. Sedan ta beslutet. Jag är "rädd" för att tiden går och att inget blir gjort...
 
Update:

Väggen mellan kök skall rivas. Men enligt ordförande så behövs en limbalk / ipe-balk. Huset har ej gutna valv. Måste jag verkligen sätta in lim/ipe-balk? Väggen är inte bärande.

Se bifogad bild. Lägenhet markerad med rött, vägg som ska tas ner med blått. Känns onödigt att göra projektet större än vad det är.
 
  • Planritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning2-förstoring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.