Tjena! Jag tänkte snygga till mitt kök i min lägenhet. Då jag är student har jag inte hur gott om pengar som helst därför tänkte jag inte byta ut skåp/skåpluckor. Idag ser det ut såhär:
P1021536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1021537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1021538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1021539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag har tänkt göra är att måla väggarna moccafärgade/ljusbruna, byta bänkskivorna till svarta laminat (från Byggmax) med infälld diskbänk, och ta bort ett av 40cm underskåpen samt byta ut spisen mot en 60cm bred (är 70 nu) så att jag får plats med en 45cm bred inbyggnadsdiskmaskin.

Vad tror ni om detta? Tycker det är lite tråkigt med de gamla skåpdörrarna, finns det nått annat att göra åt det tro? Har sett lite bilder på kök där luckorna är ommålade men de jag har sett har inte alls blitt fint enligt mig..

Mvh. Daniel
 
Går det att få in diskmaskinen under nuvarande bänken eller måste du höja? Låter som en bra budgetlösning tycker jag. Nymålat och tapet kan göra mycket.
 
Luckhandtagen gör skillnad
 
Höjden under diskbänken (med sockeln borttagen) är 87cm och diskmaskinerna är justerbara från 85-88cm har jag för mig, så det fungerar i alla fall.

Luckhandtagen är redan i aluminium så det är väll inte mycket lönt att byta dem?
 
Blir det verkligen bra att ta bort spisen? Har du en 70 spis så har du kanske en 70 spisfläkt också, och isåfall kan det nog se konstigt ut med en 60 spis.

På bilderna så tycker jag att golvet och väggarna är det som framförallt drar ner intrycket av köket, förutom avsaknaden av diskmaskin.

Byter du din praktiska diskbänk mot en hel bänkskiva så blir det nog snyggare, men du riskerar att tappa i funktion. En klassisk, rostfri diskbänk är väldigt praktisk. Hur brett är det sista skåpet under diskbänken? Går det kanske att ersätta det med en 45 diskmaskin?

När jag satte in en 45 DM i en HR där det inte fanns plats "egentligen" så tog jag in en finsnickare som byggde om ett köksskåp till DM-plats och ett miniskåp. Kostade omkring 3000.

DSC_0018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Underskåpen är bara 40cm breda, därför jag kommer att byta spis också. Fläktkåpan är bara 60cm bred, däremot är hålet mellan överskåpen 70cm. Men om jag centrerar spisen i hålet (och såklart låter den nya bänkskivan sticka ut 5cm mer på var sida) så tror jag inte det kommer bli fult.
P1021546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det såklart mer praktiskt med de heltäckande diskbänkarna men i detta fall får utseendet gå före för jag tror det hade gjort riktigt stor skillnad!

Det är laminatgolv som ligger där nu och det känner jag mig rätt nöjd med. Klinker är inte så kul om man inte har golvvärme och parkett är väll lite mer fuktkänsligt?
 
Med svarta bänkskivor blir det nog bra med vit färg på väggarna. En liten men viktig detalj är fotlisterna. Jag skulle absolut satsa på att byta till nya vita lister.
 
Redigerat:
Ehrm, kanske nya gardiner också :surprised:
Med lite mindre uppmärksamhetskrävande mönster.
 
Såg handtagen nu, tänkte att det var de där svängda standard-hyreskök handtagen
 
En idé kan vara att ersätta spisen med en Candy Trio, som är en spis med diskmaskin. Då slipper du mecka om skåpen.

40141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
Jag hade aldrig slängt ut den rostfria diskbänken! Om det inte vore för att byta ut mot en likadan ny rostfri diskbänk, typ. ;-)
Gör lägenheten en tjänst och behåll den.
 
att ersätta lådor med diskmaskin är mycket opraktiskt. Jag skulle ersätta sista skåpet efter disklådor ( där diskställ står på din bild) med diskmaskin som hamnar längst ut. Det skåp ser ut att vara 60cm , eller? Någon täckskiva behövs som snygg avslutning men du behåller de ack så praktiska lådor. Att ta en hantverkare till hjälp blir bäst för slutresultat.

Att ta bort den heltäckande rostfria diskbänken blir din största misstag men det upptäcker du , som alla andra som har gjort det, först efteråt :). Att byta gardiner till fex småmönstrat grönt skulle bespara dej ommålning och stämma bättre med det ljusa golvet än något beige ton. Jag skulle hålla mej till det gröna .... limegrönt eller annat fräsch färg? Det kan du lugnt ha när annat är vit.
Du planerar alldeles för stora och helt onödiga och kostsamma ändringar för att vara en fattig student :). Ta diskmaskinen som första prioritering men planera smartare dvs utan att slänga en fungerande spis och riva upp halva köket för det. Ju mindre du rör vid det gamla som fungerar dess mindre kostar det och du undviker osnygga nödlösningar när pengar tar slut halvvägs in i projektet. Vill du göra det enklast möjligt så finns det bänkdiskmaskiner :). Satsa hellre på saker du kan ta med dej när du flyttar ut typ köksmaskiner mattor lampor osv ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Kul med inputt! En bänkdiskmaskin har jag inte plats till, alla arbetsytor är mycket värdefulla för mig när jag jobbar i köket :) Den som var integrerad i ugnen var kul och smidig, men jag vill gärna ha en spis med fullstor ugn. Sen är det också att om man har kombinerat och en av sakerna går i sönder måste båda bytas.

Skåpet som sitter under diskstället är bara 40cm, så här får inte diskmaskinen heller plats, den skulle då gå ut i dörrhålet. Att bli av med lådorna håller jag med dig om att jag inte vill, därför kommer jag att sätta diskmaskinen i skåpet ett steg till höger om lådorna, där det bara är ett skåp med en låda. Och då måste jag ju flytta ut skåpet lådorna 5cm till vänster. Eftersom detta är en gammal konstruktion som både är spikad och limmad måste jag plocka loss diskbänken för att kunna flytta det yttersta skåpet. När jag ändå har den loss byter jag den hellre än att lägga på den igen och få 5cm över som måste fyllas ut med en list i en tredje färg.. Jag är bekant med dessa laminatskivorna, vi installerade sån i vårt hus innan jag flyttade hemifrån. Men självklart kommer jag att spara den gamla diskbänken ifall jag skulle vilja byta tillbaks någon gång i framtiden. Kan kanske kännas lite onödigt att lägga pengar på sånt här när man är student men en av mina hobbys är att göra fint i lägenheten och jag tycker att köket drar ner resten som det är nu.. :)
 
Kan förresten skriva att jag inte tänker slänga min spis som bara har två år på nacken, mina föräldrar behöver en 70-spis så den kommer att komma till nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.