Hej Fredrik

Bilderna har jag gjort själv med ett program som heter Room 328 som man kan få av återförsäljare av bl.a. Svedbergs.

Jag har även två tilläggsskivor till programmet för att få fler kakel och möbler mm...

Kolla på http://www.room328.com för mer info

/Jonas
 
Fick (stal) en ide från Montana...

Funderar på att sätta ett sidoljus bredvid dörren som Montana har gjort för att släppa in ljus från hallen, där det finns fönster, då det blir väldigt svårt att få till ett fönster i badrummet.

Vad tror ni om den idén.

/Jonas
 
Hemmakatten
Var sitter fönstret idag?

Lite svårt att se, men tyckte mig inte kunna se en handdusch i badkaret. Det är väldigt bra att ha för att kunna skölja håret med tex.

Tycker badrummet är mkt snyggt. Det är skönt med badrum som har vilsamma och lugna färger, det tröttnar man inte på.

Vad gäller handfatet vill jag bara säga att med alla sådana här runda handfat som står ovanpå en skiva så kommer vattnet att rinna ner (man spiller alltid) längs yttersidan av handfatet och lägga sig på träskivan. Och eftersom handfatet är sunt är det svårt att komma åt att torka upp vattnet. Trät brukar alltid bli ganska fult (mörkna) just där efter ett par år, har jag sett hos bekanta som har liknande lösning.

Går det inte att få en bredare handfatsbänk? Då får du mer plats i skåpen för alla toasaker, papper, handdukar mm.

Det vore också roligt att få se en översiktlig planritning av badrummet.
 
Hej!

Fönstret sitter idag högt på väggen mellan mitten på spegeln och in i duschen, om du förstår hur jag menar. Lite svårt att förklara.

Jag har tänkt på det där med handfatet jag med... Kanske ska byta till ett mer praktiskt handfat.

Har även funderat på att bygga en integrerad kaklad hylla i väggen mellan ångbad och dusch för tvål och schampo mm.

Ska försöka fixa en planritning...

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Fönstret sitter idag högt på väggen mellan mitten på spegeln och in i duschen, om du förstår hur jag menar. Lite svårt att förklara./Jonas
Varför inte bara sätta glasbetong (eller ett mindre fönster) från spegeln till duschväggen och mura upp på sidorna!?
 
Hemmakatten
Hulth skrev:
[quote author=Jonas_H link=1142235809/0#19 date=1142599035]Fönstret sitter idag högt på väggen mellan mitten på spegeln och in i duschen, om du förstår hur jag menar. Lite svårt att förklara./Jonas
Varför inte bara sätta glasbetong (eller ett mindre fönster) från spegeln till duschväggen och mura upp på sidorna!?[/quote]

Tycker jag var en utmärkt idé och det passar dessutom väldigt bra med ett fönster mellan spegeln och duschen.
 
Ja det skulle kanske fungera med ett fönster där, men jag behöver nog väggplatsen till en handdukstork...

Skickar med en bild i fågelperspektiv på planlösning.
 
  • bild_8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på en sån här dörr, fast med frostat glas, för att få ite ljusinsläpp.

Vad tror ni om det?
 
  • form_glasdorr.jpg
Ser ut som om dörren sitter ungefär i mitten på rummet.

Kan du inte bara spegelvända hela planlösningen, så att fönstret hamnar över badkaret?

Bättre placering kan du väl knappast få!?

Plus att den vägghängda toan hamnar mot en innervägg istället för mot källarväggen, det borde förenkla (möjliggöra!) installationen.
 
Hej!
Precis som Hulth föreslår, så tycker jag att du ska spegelvända badrummet så att badkaret hamnar mot ytterväggen med ett långsmalt, liggande fönster ovanför.
Sen är det lite svårt att ge tips när man inte vet måtten på badrummet och dusch, bastu och badkar. Men duschen ser ju väldigt bred ut. Jag skulle bygga en liten vägg ut mot badrummet (30-50 cm bred) så att du kan ställa in en bredare handfatsmöbel eller ett högskåp i hörnan som bildas. Handdukstork har du ju vid badkaret så det räcker ju med en krok bredvid bastudörren så är handduken lättillgänglig när du har duschat.
 
Det var en bra idé som jag inte ens tänkt på.
Snacka om att man blir mållåst ibland...

Tyvärr så får inte badkaret plats mot ytterväggen som det ser ut idag, men jag ska underöka möjligheterna att flytta både dörr och fönster en bit.

De sitter i murade bärande väggar, men det skall nog gå. :-/

/Jonas
 
Här kommer lite bilder på den ändrade lösningen...

Åsikter?

/Jonas
 
  • 1_008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovh en till
 
  • 2_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en till...
 
  • 4_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.