En stor del av problemen med utbyggnader i Sverige (har ingen aning hur det är i resten av världen) är att folk försöker få dem att "smälta in" i huset istället för att tydligt markera vad som är den nya delen och därmed också visa det ursprungliga huset.

Tillbyggnaden på gaveln av det gamla 20-talshuset tycker jag är "rätt ok" då det påminner rätt mycket om de traditionellt tillbyggda trapphusen och samtidigt är lätt utläsbar. Med andra detaljer, framförallt fönster, skulle det se ännu bättre ut samt med en något mindre volym.

Övriga tillbyggnader på det stackars huset är dock en katastrof.
 
Med tanke på hur många utbyggnader ser ut är det svårt att föreställa sig att någon försökt få det att smälta in. Det finns flera vägar att gå. Endera bygga ut med något tydligt tillbygge som bryter av (oftast den vägen arkitekter föreslår), eller göra ett tillbygge i en stil som ansluter till originalet (oftast den vägen som duktiga snickare föreslår), t.ex. badrummet på Nästgårds i Gysinge som jag tycker är ett bra exempel på hur ett tillbygge kan tillåtas harmoniera med ursprunget. Och alla lösningar däremellan. Tyvärr får man väl säga att de flesta tillbyggen inte kan hänföras till varken den ena eller den andra varianten, utan ofta är missprydande och ser ut som svulster.
 
Vad jag menar med smälta in är t.ex. när man klär in verandan med samma fasadmaterial som huset eller när den lilla köksfarstun på gaveln till ett tvåvåningshus bara fortsätter ut från undervåningen istället för att markera den med att låta den gamla knutbrädan vara kvar osv. Istället för att det smälter in blir det att hela huset "smälter ut"... :(
 
Jag tänkte nog hänga ut några till, inklusive mitt eget hus som inte är förskonat.
Sen har vi en helt annan diskussion där, som du antyder - finns det någon som helst koppling mellan livskvalitet och husets estetiska värde? Man vill ju gärna tro det, om man skriver här. Men nog kan man vara jättelycklig bakom mexitegel och miserabel i välbevarat 1700-tal?
Om de är stolta vet jag inte, det är nog att ta i. De är nöjda med det extra utrymmet, men de jag pratar med beklagar oftast väldigt tydligt hur inte bara enstaka hus utan hela den lilla staden Flen har byggts sönder. Medan grannbyn Malmköping klarat sig bättre. Jag vill nog hävda att detta är en generell åsikt,, delad av de flesta som bor här. De som jag inte vet och är nyfiken på hur de ser på saken är invandrarna.
Sen tror jag att många skulle uppskatta en diskussion om hur man bäst gör en utbyggnad, så att den även blir estetiskt tilltalande.

Well, here goes.. Två hus i området, från början troligen tvillingar. Sedermera ombyggda ffa fasaden. Båda verkar välskötta, även om det ena är mkt mer påkostat.
Men apropå fasadmaterial, som någon nämnde - hur mycket borde de olika fasaderna inverka på husens värde?
I mina ögon borde det ena vara värt dubbelt mot det andra.
 
  • 20100527095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100527093.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
drjukebox: Tycker nog att det är roligt att "hänga ut" på detta vis. Mexiteglet gör kåken mer värd eftersom det blir "underhållsfritt" och rutorna är så enkla att tvätta att det närmar sig det dubbla värdet ;)

Nej, Lysande exempel på vad fasadmaterial och lite snickarglädje gör med ett hus.
 
Har redigerat och raderat lite i tråden här. Frågan om huruvida det är ok eller inte att publicera bilder på andras hus är en annan diskussion, och hör inte hemma under Byggnadsvård f.ö. Kommentarer kring modereringen kan skickas med PM till moderatorn.

MVH Mr Handyman, moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.